اونس بالا رفت، بیت کوین نزولی شد

انگشت اتهام بازار طلا به سوی بایدن/ پرچم 75 هزار دلاری برای قیمت بیت کوین

کدخبر: ۴۰۲۴۹۵
اقتصاد نیوز: در روزی که گذشت قیمت طلا کمی بهبود یافت اما قیمت بیت کوین نزول کرد. فعالان بیت کوین از ایجاد الگوی جدید در این بازار صحبت می کنند که قیمت بیت کوین را تا 75 هزار دلار بالا می برد. در مقابل دولت بایدن مقصر نوسان قیمت طلا معرفی می شود.
انگشت اتهام بازار طلا به سوی بایدن/ پرچم 75 هزار دلاری برای قیمت بیت کوین

به گزارش اقتصاد نیوز،بازار کار آمریکا در حال پشت سرگذاشتن آسیب‌های ناشی از بیماری کرونا است. بر اساس گزارش موسسه اطلاعاتی ADP که در روز چهارشنبه منتشر شد، بخش خصوصی در ماه مارس بیشترین میزان تولید شغل در 6 ماه گذشته را به ثبت رسانده است. بخش عمده مشاغل ایجاد شده، در زمینه فعالیت‌های مرتبط با توریسم و ارائه خدمات مربوط به تفریح و فراغت مانند تورهای گردشگری، رستوران‌ها و اجاره مکان‌هایی برای اسکان مسافران بوده است. در نتیجه به نظر می‌رسد مشاغلی که با شروع پاندمی فعالیت خود را محدود یا به کلی قطع کرده بودند، مجددا در حال شکل‌گیری هستند. نرخ واکسیناسیون به بیش از دو میلیون نفر در روز رسیده و دولت آمریکا در حال برداشتن محدودیت‌های بازار کار است. بخشی از بسته حمایتی 1.9 تریلیون دلاری بایدن به کسب و کارهای کوچک و متوسط اختصاص داده شده  و بیشترین تعداد مشاغل نیز در همین قسمت ایجاد شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد امید به بازگشایی مجدد کسب و کارهای خرد و متوسط سیگنالی برای استخدام بیشتر به صاحبین این کسب و کارها داده است.

طبق گزارش ADP صورت مالی شرکت‌های خصوصی از افزایش 517 هزار عددی، کارکنان حقوق بگیر در ماه مارس (اسفند و فروردین) خبر می‌دهد و سهم مشاغل مربوط به فراغت، اسکان و توریسم 169 هزار عدد بوده است. گزارش ماهانه ADP در روز جمعه منتشر می‌شود و پیش‌بینی‌ها از ایجاد 650 هزار عدد شغل جدید در ماه مارس خبر می‌دهند. کارشناسان معتقدند این روند در ماه آتی نیز ادامه خواهد داشت. بهبود اوضاع بازار کار و امید به آینده اوضاع اقتصادی با انتخاب سرمایه‌گذاران در ارتباط است. دیر یا زود اثرات بیماری کرونا بر اقتصاد و زندگی مردم کمرنگ و ناپدید می‌شود و بازارهایی مانند بازار طلا یا ملک که به عنوان دارایی‌های سخت شناخته می‌شوند، به این تغییرات واکنش نشان خواهند داد.

بایدن مقصر نوسان قیمت طلا

قیمت طلا در بازرهای جهانی پس از افت شدیدی که در روزهای اول هفته تجربه کرده بود، در روز چهارشنبه روند افزایشی را دنبال کرد. طلا دوباره از مرز 1700 دلار بالا رفت و برای دقایقی به 1715 دلار نیز رسید. افزایش قیمت طلا با افت شاخص دلار همراه بود. شاخص دلار دیروز بعد از اینکه که در روز سه شنبه به بیشترین مقدار چهار ماه اخیر رسیده بود، تغییرات منفی را به ثبت رساند. افت شاخص دلار همراه با کاهش بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌داری آمریکا اتفاق افتاد. بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا از 1.78 درصد در روز سه شنبه به 1.72 درصد در روز چهارشنبه افت کرد. روند صعودی ادامه‌دار شاخص دلار و بازدهی اوراق خزانه‌داری یکی از موانع رشد طلا عنوان می‌شد، اما تحلیل‌گران اقتصادی افت شاخص دلار را مقطعی و جزئی می‌دانند. آن‌ها احتمال می‌دهند روند صعودی نرخ بهره اوراق خزانه‌داری آمریکا، تا پایان سال 2021 قیمت طلا را تا 1600 دلار پایین بیاورد. افت قیمت طلا به زیر سطح 1700 دلار در روزهای گذشته نیز نشان داد که این فلز زرد رنگ به بازدهی اوراق خزانه‌داری حساسیت زیادی دارد.

برخی از تحلیل‌گران اقتصادی، دولت آمریکا را در نوسانات اخیر قیمت طلا مقصر می‌دانند و معتقدند، دخالت دولت بایدن از طریق اعطای بسته‌های حمایتی عملکرد طبیعی بازار را مختل کرده است، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که برنامه‌های رئیس جمهور آمریکا در حوزه توسعه زیرساخت‌های انرژی پاک نمی‌تواند تمامی ابعاد را در نظر بگیرد و هنگام پیاده‌سازی مخارج و پیامد‌های پیش‌بینی نشده بروز خواهد کرد.

طلا

افت شاخص مسکن

شاخص مربوط به معاملات مسکن در ماه فوریه نیز که در روز چهارشنبه منتشر شد از کاهش معاملات حکایت می‌کرد. شاخص مسکن در ماه فوریه افت 10.6 درصدی و در ماه پیش از آن افت 2.8 درصدی را پشت سر گذاشت. افت شاخص مسکن در ماه فوریه از حد انتظار تحلیل‌گران بسیار بیشتر بوده است. شاید بتوان بخشی از کاهش معاملات مسکن و تضعیف طلا در زورهای گذشته را معلول یک علت دانست و آن انتظار بهبود و درمان آسیب‌هایی است که بیماری کرونا به اقتصاد تحمیل کرد.

الگوی جدید در قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین عصر روز چهارشنبه تا 59 هزار و 835 دلار نیز بالا رفت و به مرز 60 هزار دلار نزدیک شد، اما مجدد افت کرد و در عرض کمتر از یک ساعت به 57 هزار و 738 دلار رسید، کمترین قیمت بیت کوین نیز در 24 ساعت گذشته 56 هزار و 934 دلار بوده است.

برخی از تحلیل گران فنی اعتقاد دارند کاهش قیمت روز قبل یک مکث در بازار بوده است آنها از الگویی در بازار بیت کوین صحبت می کنند که به پرچم گاو نر معروف است. اصطلاح “پرچم” از شباهت بصری آن به پارچه های افراشته شده در مقابل ساختمان های دولتی برگرفته شده است. در این الگو اغلب اوقات، روند ها  برای مدت کوتاهی متوقف می شوند تا امکان پیوستن معامله گران یا سرمایه گذارانی که حرکت اولیه (صعودی) را از دست داده اند، به دیگر اعضاء فراهم شود. اگر مشارکت افزایش یابد، قیمت ارز های رمزنگاری شده روند صعودی مجدد می گیرد. زیرا اگر مقاومت در یک پرچم گاوی شکسته شود، معامله گر می تواند اطمینان داشته باشد که قیمت تقریباً به طول قطب، به افزایش خود ادامه خواهد داد. برخی می گویند  طول قطب پرچم ایجاد شده قیمت 75 هزار دلار است.

البته برخی دیگر از تحلیل گران اعتقادی به تشکیل این الگو ندارند و تصور می کنند قیمت بیت کوین در مرز 60 هزار دلار با فشار فروش همراه می شود و قیمت از این سطح عقب نشسته است.

بیت کوین

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید