گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

اثر بسته شدن 100 حساب بر قیمت دلار و سکه

کدخبر: ۴۲۵۸۰۹
اقتصاد نیوز: در بازار ارز و سکه بسته شدن 100 حساب بر حجم معاملات معامله گران اثر گذار بوده و موجب احتیاط در نوسان گیری از قیمت دلار و سکه شده است.
اثر بسته شدن 100 حساب بر قیمت دلار و سکه

به گزارش اکو ایران،بازار ارز همچنان در خواب به سر می‌برد و تحرک خاصی در قیمت‌ها دیده نشد  نرخ‌ دلار همچنان در سطح  24 هزار و 850 تا 900 تومان مانده است.
 رخوت در معاملات بازار موج می‌زد روز گذشته یک خبر  بین معامله‌گران دست به دست می‌شد. این صحبت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه بود که گفته بود مذاکرات احیای برجام به دولت بعدی سپرده شد. معامله گران با اینکه پیش‌بینی داشتند این خبر انتظارات را منفی کند و قیمت دلار در بازار را صعودی کند، اما اثر خاصی در بازار نداشت. چرا؟ برخی از آنها تاکید داشتند مداخله بازار ساز اجازه نداده است چنین اتفاقی رخ دهد اما آمارها این گزاره را تایید نمی کرد زیرا بانک مرکزی تاکید کرده در سه سال گذشته سیاست مداخله در بازار را ترک کرده و تلاش دارد از بستر بازار متشکل ارزی بازار اسکناس ارز را مدیریت کند.

آمارهای منتشر شده از بازار متشکل ارزی نشان می دهد حجم معاملات انجام شده در این بازار 5 میلیون و 200 هزار دلار بوده که بازارساز نه تنها عرضه بزرگ نداشته بلکه نسبت به معاملات روز یک شنبه که 5 میلیون و 400 هزار بود،حجم معاملات کمتر نیز شده است پس به نظر می‌آید مداخله ای در کار نبوده است و خود بازار، جانی برای رشد نداشته است.


چشم‌انداز قیمت دلار و سکه


از نگاه معامله گران بازار ارز و سکه فعلا در سطوح کنونی نوسان می کند و اتفاق خاصی در بازار رخ نمی دهد  رخوت بازار  می‌تواند نشاندهنده این باشد که خریداران بزرگ بی‌گدار به آب نمی‌زنند و از طرف دیگر اگر خبر قطعی مثبتی از توافق وین بیاید می‌تواند به شدت بازار را ریزشی کند.
دلیل این رخوت کمبود ریال یا نقدینگی در بازار استکه معامله‌گران به آن اشاره دارند. دو فرضیه در این مورد در بازار مطرح می‌شود: فرضیه اول درباره بستن حساب‌های ارزی برخی معامله گران بزرگ بازار ارز است. به گفته معامله‌گران بیش از 100 حساب معامله گران بزرگ بازار در یک معامله مسدود شده و این مساله در کمبود نقدینگی موثر بوده است. بسته شدن حساب ها از طریق کاهش حجم معاملات بر قیمت دلار اثر گذار بوده است.

در بازار سکه نیز همین رخوت به چشم می خورد سکه‌بازان، دست از بازار کشیده‌اند و دلیل این موضوع نیز بلاتکلیفی و کم جانی قیمت طلا است. آن‌ها در این فضای مبهم بازار خرید و فروش نمی‌کنند چرا که باید به ازای هر معامله کارمزد بدهند. این موضوع نیز فرضیه دوم برای نبود نقدینگی در بازار عنوان می‌شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید