سه دلیل رنج شدن قیمت دلار

پرسش بازار ارز: رئیسی، روحانی می شود؟

کدخبر: ۴۳۸۱۷۶
در بازار ارز روی صحبت‌های رییس جدید دولت نیز بحث بود. برخی‌ها اعتقاد داشتند صحبت‌های رییسی می‌تواند به بازار سیگنال کاهشی دهد، پس از این منظر بازار احتیاط بیشتری داشت. اما درمورد صحبت‌های رییسی برخی‌ها معتقدند همان اتفاقی که برای روحانی افتاد برای رییسی تکرار خواهد شد.
پرسش بازار ارز:  رئیسی، روحانی می شود؟

بازار ارز در اتاق انتظار قرار دارد و همین انتظار موجب شده تا قیمت دلار رنج شود، یعنی نه نوسان رو به بالا و نه رو به پایان.رنج شدن قیمت دلار دلایل متفاوتی دارد از مذاکرات تا انتصابات دولتی.

اولین علت رنج شدن قیمت دلار در بازار ارز به اخبار مذاکرات برمی گردد. معامله‌گران به گزارش اخیر بلومبرگ اشاره می کنند که خبر از سرگیری مذاکرات در حاشیه کنفرانش عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش تاریخ مذاکرات ایتران و طرف های غربی 30 شهریور است.

 دومین دلیل به بازار هرات برمی‌گردد خبرها حاکی از بازگشایی این بازار است. با باز شدن بازار ارز هرات امکان نقل و انتقال اسکناس دلاری بیشتر می شود و این اتفاق می تواند از جنبه های خاصیت ضد نوسانی داشته باشد.

سومین علت وعده وزیر اقتصاد برای انتصاب رییس کل جدید بانک مرکزی در روزهای آینده است. چرا که  بازار تصور می کند رئیس کل جدید امکان دارد با هدف تامین نظر دولت نقش جدی تر در بازار ایفا کند اگر رئیس کل از سابقه و کارنامه ای برخودار باشد که معامله گران او را اثر گذار بدانند پیام محکمی برای تعدیل نوسان قیمت به شمار می آید.

این‌ها عواملی بودند که باعث شدند قیمت دلار در اتاق انتظار قرار بگیرد و قیمت حرکت خنثی داشته باشد.

در بازار ارز روی صحبت‌های رییس جدید دولت نیز  بحث بود. برخی‌ها اعتقاد داشتند صحبت‌های رییسی می‌تواند به بازار سیگنال کاهشی دهد، پس از این منظر بازار احتیاط بیشتری داشت. اما درمورد صحبت‌های رییسی برخی‌ها معتقدند همان اتفاقی که برای روحانی افتاد برای رییسی تکرار خواهد شد از یک مقطعی به بعد هر موقع روحانی صحبت می‌کرد بازار واکنش منفی نشان می‌داد. این گروه تصور می کند چنین وضعیتی پس از سخنان رئیس جدید دولت نیز رخ خواهد داد. این گروه به وعده ارزی هفته گذشته و گشایش در آزاد سازی دلارهای بلوکه شده اشاره و اعتقاد دارند به دلیل انکه از ان زمان تاکنون گشایشی رخ نداده بازار می تواند پس از سخنان رئیس دولت نیمه خالی لیوان را تصور کند و دوباره نوسانی شود. اما مخالفان این نظر اعتقاد دارند هنوز زود است این اتفاق برای آقای رییسی بیفتد بازار کماکان در برابر مواضع او و همکارانش با احتیاط حرکت می کند و حتی اگر وعده ها و سخنان او محقق شود مواضع رئیسی می تواند ضد نوسان باشد. اما همین اختلاف نظر هم در رنج شدن قمیت دلار بی تاثیر نبود.

در مجموع با وجود اینکه بازار هم علائم افزایش را پیشرو دارد و هم علائم کاهشی، اما فعلا در رنج قیمتی به سر می‌برد که به نظر این وضعیت قابل دوام نیست.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید