گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

صف تقاضا برای دینار عراق/منطقه امن برای قیمت دلار

کدخبر: ۴۴۱۷۶۵
معامله‌گران علت نوسان را در دو عامل می‌دانند، نخست تکذیب اخبار شب گذشته و دومی تحولات مربوط به رئیس کل بانک مرکزی.
صف تقاضا برای دینار عراق/منطقه امن برای قیمت دلار

روز شنبه نرخ دلار در محدوده 27 هزار و 400 تا 500 تومان معامله می‌شد. اما یک خبر در شنبه شب دلار را تا 27 هزار و 300 کاهش داد، این خبر که به نقل از صدا و سیما در کانال‌های تلگرامی دست به دست می‌شد، خبر از مذاکره کشورهای عضو توافق برجام در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل بود بازار احتمال داد وزیرخارجه کشورمان مذاکرات برجامی را در این نشست کلید بزند.
دیروز هم نرخ شروع بازار، منطبق بر نرخ پایانی شب گذشته و در حوالی 27 هزار و 300 تومان بود. حتی معاملات نقدی تا 200 تومان نیز کاهش پیدا کرده بود، اما از ساعت سه بعد از ظهر، رنگ بازار عوض شد و نرخ بار دیگر صعودی شد.
معامله‌گران علت نوسان  را در دو عامل می‌دانند، نخست تکذیب اخبار شب گذشته و دومی تحولات مربوط به رئیس کل بانک مرکزی.
مورد دوم، به خوبی نشان می‌دهد که بازار ارز حساسیت زیادی روی رئیس کل بعدی بانک مرکزی دارد. اگر رئیس کل بعدی بانک مرکزی به عنوان مدافع ریال تلقی شود، نرخ دلار یک نوسان کاهشی خواهد داشت، و برعکس اگر مطابق انتظار فعالان بازار نباشد، باید در انتظار نوسان افزایشی باشیم.
فعلا کف و سقف دلار نزد معامله‌گران، 26 هزار و 600 و 27 هزار و 700 تومان شناسایی شده و از 27 هزار تا 27 هزار و 500 تومان به عنوان منطقه امن یاد می‌شود. با این حال اتمسفر کلی بازار این است که اگر هیچ خبر قطعی و مثبتی نیاید، روند رو به بالاست.


نکته دیگر بازار، خرید و فروش پرحجم دینار عراق برای سفر به کربلاست.
چند روزیست که خرید و فروش دینار در بازار برای اربعین انجام می‌شود و نرخ‌های معامله شده نیز فاصله قابل توجهی از نرخ واقعی دینار گرفته‌اند.  اسکناس دینار عراق در بازار ارز فردوسی، بین نرخ‌های 18 هزار و 800 تا 19 هزار و 500 تومان به فروش رفت.
یک شایعه‌ای هم در بازار وجود دارد که امروز یک نفر 9 میلیون دینار تقاضا داشته و با چشم سرمایه‌گذاری به دینار عراق نگاه کرده، چرا که اعتقاد داشته احتمالا وضع اقتصاد عراق رو بهبود است.
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید