نوسانات دلار در 2 کانال/ ارز نزولی می‌شود یا صعودی؟

کدخبر: ۴۷۶۶۵۰
اقتصادنیوز: عده‌ای از تحلیلگران سیاسی ارزی بازار ارز تهران همچنان بر این باورند که برآیند حرکت نرخ ارز در بازار ایران در ماه‌های آتی نزولی خواهد بود.
نوسانات دلار در 2 کانال/ ارز نزولی می‌شود یا صعودی؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، در روز تعطیلی بازار ارز تهران پیش‌بینی معامله‌گران از قیمت دلار در معاملات روز‌های آتی همچنان افزایشی بود. به عقیده فعالان بازار ارز پس از خروج اسکناس آمریکایی از کانال ۲۶هزار تومانی و بازگشت آن به کانال ۲۷ هزار تومانی در روز یکشنبه ۲۴ بهمن انتظار می‌رود این ارز روند صعودی خود را حفظ کند. اخبار سیاسی منتشر شده از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ همچنان حاوی سیگنال‌های مثبت و مهم برای بازار ارز است. دیروز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از قرار گرفتن مذاکرات در مرحله نهایی در جهت دستیابی به توافق هسته‌ای جدید خبر داد. نرخ اسکناس دلار آزاد در بازار روز دوشنبه نیز به سطح قیمتی ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

روز دوشنبه شاخص بازار ارز همچنان به افزایش قیمت خود ادامه داد. شاخص بازار ارزی که تقریبا در دو ماه گذشته و همزمان با دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی روند کاهشی نسبتا شدیدی را تجربه کرده است در روز شنبه ۱۶ بهمن توانست پس از حدود ۱۸۰ روز به کانال ۲۶ هزار تومانی بازگردد. این بازگشت قیمتی که در اثر انتشار اخبار سیاسی حول محور مذاکرات وین رخ داده بود چندان مطمئن نبود و پس از برخورد نرخ این ارز با کف حمایتی ۲۶ هزار ۴۰۰ تومانی در روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن نمودار قیمتی دلار معکوس شده و روند افزایشی جدیدی برای شاخص بازار ارز آغاز شده است. در ادامه روند افزایشی مذکور اسکناس آمریکایی در روز یکشنبه ۲۴ بهمن به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشت و در میانه هفته جاری در پله‌های ابتدایی این کانال مستقر شد.  سیگنال‌های سیاسی مرتبط با بازار ارز اما همچنان مثبت بوده و با وجود کند‌تر شدن روند مذاکرات رفع تحریم احتمال حصول توافق هسته‌ای جدید همچنان قوی است.
 
روز گذشته ند پرایس  در کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به کند‌تر شدن روند نشست‌ها این مساله را با حساسیت این مرحله از مذاکرات توضیح داد. پرایس گفت: در دوران نهایی هستیم تا ببینیم آیا بازگشت متقابل به تبعیت از برجام امکان‌پذیر است یا خیر، آهنگ پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین کندتر خواهد بود، زیرا ما در حال انجام مذاکرات پیچیده‌ای هستیم. وی در همین راستا افزود: آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و اتحادیه اروپا همه می‌خواهند هر چه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد، چرا که به زودی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران دیگر مزایای توافق سال ۲۰۱۵ برجام را نخواهد داشت. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه گذشته در تماسی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران‌ گفت زمان آن رسیده است که با تمامی توان برای رسیدن به توافق تلاش شود؛ چرا که او اعتقاد دارد رسیدن به توافق امکان‌پذیر است. عده‌ای از تحلیلگران سیاسی ارزی بازار ارز تهران نیز با اتکا به همین اخبار و حتی با وجود آغاز روند افزایشی اخیر همچنان بر این باورند که برآیند حرکت نرخ ارز در بازار ایران در ماه‌های آتی نزولی خواهد بود.
 

سکه امامی نیز که در راستای افزایش قیمت جهانی طلا در روز‌های اخیر به کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگشته بود در پله اول این کانال مستقر شد. طلای جهانی در روز‌های اخیر و به سبب انتشار اخبار حول محور مناقشات نظامی روسیه و اوکراین افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده بود که این روند افزایشی با مخابره شدن خبر بازگشت نظامیان روس از مرز این کشور با اوکراین در روز گذشته و افزایش احتمالات از لغو جنگ احتمالی، متوقف شد. قیمت هر قطعه سکه امامی در روز دوشنبه ۲۵ بهمن با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید