گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

پالس سیاسی به بازار ارز/ دینار عراق سوژه شد/ افزایش قیمت طلا و سکه

کدخبر: ۶۴۹۶۴۰
اقتصادنیوز: در بازار امروز قیمت سکه و طلا مسیر افزایش را دنبال کردند؛ از سوی دیگر در بازار ارز دینار عراق نسبت به دلار در حال تقویت است و به کف یک‌ساله خود نزدیک شده است.
پالس سیاسی به بازار ارز/ دینار عراق سوژه شد/ افزایش قیمت طلا و سکه

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز و سکه این روزها زیر سایه مولفه‌های سیاسی قرار دارد؛ به عبارتی سیگنال‌های سیاسی از داخل و خارج از ایران به بازار رسیده و معامله گران گوش به زنگ برخی اخبار سیاسی اند. درحالی‌که کمتر از 10روز به برگزاری نشست شورای حکام فرصت باقی‌مانده؛ اختلاف آمریکا با متحدان اروپایی بر سر فشار بر ایران در موضوع هسته‌ای به موضوع بحث‌برانگیز معامله‌گران ارزی تبدیل شده است. اخیرا رویترز مدعی شده که اتحاد آلمان، فرانسه و انگلیس علیه ایران برای صدور قطعنامه صد ایرانی شکل گرفته است؛ قطعنامه‌ای که تحلیلگران صدور آن را موجب تقویت احتمال تشدید فعالیت هسته‌ای ایران معرفی و تاکید  می کنند که این موضوع می تواند جهت انتظارات در بازار را تغییر دهد.

سیگنال سیاسی دیگر، به تغییر ترکیب دو قوه در ایران مرتبط است. امروز مجلس دوازدهم شروع به کار کرد و به نظر می رسد بنابر آنچه معامله گران می گویند که بازار ارز نسبت به انتخاب ریاست مجلس حساس است. به گزارش اقتصادنیوز، برخی از بازیگران ارزی می‌گویند اگر برخی چهره‌ها مانند مجتبی ذوالنوری نماینده قم و آتش زننده برجام بر صندلی ریاست مجلس تکیه دهند، می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را تحت‌الشعاع قرار بدهد و از این منظر بازار با یک ریسک سیاسی جدید روبرو خواهد شد.

شب گذشته هم خبر سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران موردتوجه معامله‌گران قرار گرفت؛ برخی‌ها تصور می‌کردند که آقای وزیر حامل پیام آمریکا به ایران است؛ با این‌ حال ناصر کنعانی در نشست خبری خود گفته این سفر به‌منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی با ایران صورت می‌گیرد.

فارغ از مولفه‌های سیاسی؛ از جمله اخبار اقتصادی که در بازار دست‌به‌دست می‌شد، خبر ممنوعیت فروش طلا توسط صادرکنندگان پتروشیمی بود. آن‌طور که در رسانه‌ها آمده طبق دستور بانک مرکزی فروش طلا توسط صادرکنندگان پتروشیمی در مرکز مبادله ممنوع شده است.

از سوی دیگر در بازار ارز دینار عراق نسبت به دلار در حال تقویت است و به کف یک‌ساله خود نزدیک شده است. همچنین از صبح امروز صادرات و ترانزیت از گمرکات مرزی هم مرز با اقلیم کردستان عراق متوقف شده است. به گزارش اقتصادنیوز، در همین رابطه گمرک ایران، اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که کامیون‌های حامل کالا به مقصد اقلیم کردستان عراق در رویه‌های صادرات و ترانزیت می‌بایست ۱۵۰۰۰ دینار به یک شرکت خاص بابت صدور بارنامه پرداخت نمایند، در غیر این صورت کشور مقابل از پذیرش کامیون‌ها خودداری می‌نماید. در پی این تصمیم رانندگان ایرانی و عراقی به وضع مبلغ ۱۵۰۰۰ دینار به‌عنوان هزینه صدور بارنامه معترض و از صبح امروز هیچ‌گونه کامیون عراقی جهت ترانشیپ وارد محوطه‌های گمرکی نشده و فرایند صادرات و ترانزیت به اقلیم کردستان عراق فعلاً متوقف شده است. فعالان اقتصادی می‌گویند نرخ ارز در عراق و به‌ویژه شهر سلیمانیه که تعاملات گسترده ای با ایرانیان دارد برای بازیگران بازار ارز ایران بسیار مهم تلقی می‌شود.

با این همه امروز قیمت دلار هرات ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در نیمه اول بازار آرایش صعودی به خود گرفت و در نیمه ظهر وارد کانال ۵۸ هزار تومان شد و به ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

سرنوشت قیمت درهم امارات هم مثل دلار بود؛ نرخ حواله درهم صبح امروز با گپ مثبت باز شد و بر روی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت و در ادامه معاملات با ۱۵ هزار و ۹۴۰ تومان به فروش رسید؛ این در حالی است که روز قبل قیمت درهم امارات با ۱۵ هزار و ۷۴۰ تومان بسته شده بود .

همچنین در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با کاهش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۸۹۰ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۹۱۴ تومان معامله می‌شود. به گزارش اقتصادنیوز، قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۸ هزار و ۶۹۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۵ هزار و ۴۶۴ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۲۲۳ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۴۱۳ تومان است.

در بازار سکه و طلا هم سکه بازان در جریان فعالیت کاری امروز شاهد جهش قیمت سکه امامی بودند. این فلز گران بهای داخلی در سایت اتحادیه طلا و جواهر با ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به‌به روز قبل ۵۰۰ هزار تومان گران شده است. همچنین طلا ۱۸ عیار هم ۳ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان قیمت خورد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی