معاون شهردار تهران اعلام کرد :

ملک زیادی در این دوره از مدیریت شهری نفروخته ایم / چقدر از بودجه سال 99 شهرداری محقق می شود ؟

کدخبر: ۳۹۷۴۶۲
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت : تا پایان بهمن ماه حدود ۷۶ درصد از بودجه محقق شده و انتظار می‌رود در ماه پایانی به دلیل تمایل مردم به تسویه حساب، عدد تحقق به حدود ۹۰ درصد نیز برسد. این مقدار تحقق بودجه حتی در دولت هم اتفاق نمیفتد، آن هم در شرایط فعلی کشور.
ملک زیادی در این دوره از مدیریت شهری نفروخته ایم / چقدر از بودجه سال 99 شهرداری محقق می شود ؟

به گزارش اقتصادنیوز ،عبدالحمید امامی در توضیح علت بازداشت مهناز استقامتی و حسن رحمانی شهرداران مناطق ۸ و ۲ تهران و آزادی آن‌ها  گفت: این افراد به جرم ارتشا دستگیر شده‌اند، مراحل بازپرسی آن‌ها تمام شده و با قرار وثیقه سنگین آزاد شده‌اند.

 امامی با اشاره به تخلفی که بر سر قیمت‌گذاری املاک در منطقه ۲۱ افتاد، اظهار کرد: ما در این بخش به شهردار منطقه تفویض اختیار کردیم که البته این تفویض اختیار نافی مسوولیت ما نیست. ایشان توجیهاتی را برای فروش ملک به قیمت پایین ارائه کردند که در آن بازه زمانی از نظر ما منطقی بود؛ برای مثال می‌گفتند ملک کیفیت مناسب ندارد. حال اینکه ایشان عملکرد درستی نداشتند و مربوط به خودشان است و باید پاسخگو باشند.

او می‌گوید: تا قبل شورای پنجم مجوز ساخت تا ۲۵ طبقه صادر می‌کردند و در حال حاضر تا ۱۱ طبقه بیشتر مجوز نمی‌دهند. در معابری که عرض کمی دارند، مجوز بلند مرتبه صادر نمی‌شود. اما معمول تراکم و حق همه ۵ طبقه است و وقتی ۸۰ درصد شهر ۵ طبقه به بالا ساخته است نمی‌توانیم به آن ۲۰ درصد مابقی بگوییم شما باید دو طبقه بسازید.

امامی اضافه کرد: در کشور‌های خارجی همه تفاهم دارند که ساختمان‌ها باید در تراز یکدیگر ساخته شوند تا حقوق کسی ضایع نشود و در عین حال زیبایی بصری نیز به همراه داشته باشد. حالا ممکن است مواردی باشد که به دلیل اشرافیت بر محیطی، مجوز بلند مرتبه داده نشود.

امامی در پاسخ به پرسشی درباره حاشیه‌های مربوط به سازمان سرمایه‌گذاری و اخباری که درباره تخلفات احتمالی این سازمان منتشر شده است، تاکید کرد: شهرداری سازمانی است که در ماهیت انگشت‌نما است و حالا که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، فضای آن سیاسی‌تر شده و هر اتفاقی که می‌افتد بزرگ‌نمایی می‌شود. برای مثال فقط دو تن از مدیران شهروند بازداشت شدند و به دلیل همراهی نکردن قاضی یک روز در بازداشت بودند، اما طوری پرداخته شد که تعداد زیادی از مدیران بازداشت شده‌اند.

 معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با بیان اینکه ارقامی که در سازمان سرمایه‌گذاری جابه‌جا می‌شود اعداد بزرگی است به همین دلیل حساسیت‌ها بیشتر است، گفت: در عین حال من به شهردار تهران پیشنهاد دادم که برای پاسخ به رسانه‌ها سخنگویی انتخاب شود تا با خبرنگاران ارتباط داشته باشند و به این ترتیب در فضای بی‌پاسخی حساسیت ایجاد نشود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که شهردار تهران اعلام کرده است که از مطبوعات شکایت نمی‌کند، اماچرا زیرمجموعه‌های شما از رسانه‌ها شکایت کرده است، تاکید کرد: موافق شکایت از رسانه نیستم و معتقدم رسانه‌ها باید به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جریان امور به طور شفاف قرار بگیرند، موردی هم که بوده جلویش را می‌گیرم تا چنین فضایی میان رسانه و سازمان نباشد.

 او با بیان اینکه شکرالله بنار رییس سازمان سرمایه‌گذاری ۷ پرونده در مراجع قضایی داشته که تاکنون از ۴ پرونده برائت گرفته است، می‌گوید: در قرارداد‌های مشارکتی به کرات حق شهرداری ضایع شده است و در این دوره تلاش کردیم حقوقمان در پروژه‌های مشارکتی را افزایش داده و دارایی‌ها را تثبیت کنیم، برای مثال حق ما در پروژه ۲۵۰۰ میلیاردی صادقیه یا الماس کریم‌خان مشخص شده است. در این فضا ممکن است افرادی خوششان نیاید و شهرداری را تحت فشار قرار دهند.

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با بیان اینکه در این دوره شهر فروشی نشده است، تاکید کرد: در این دوره دیگر مشابه اطلس مال ساخته نشده است. درباره فروش ملک نیز، سهم آن در بودجه افزایش پیدا کرده، اما ملک زیادی هم فروخته نشده است. وقتی حدود ۳۶ درصد درآمد غیر نقد حاصل شده، یعنی ملکی هم نفروختیم.

او با بیان اینکه املاکی شناسایی و آماده شدند که به فروش برسند، اما به دلیل شرایط اقتصادی امکان فروش آن هم فراهم نشد، تاکید کرد: در پاییزی که گذشت میزان صدور پروانه کاهش پیدا کرد، حالا دلیل آن کرونا، رکود ساخت و ساز و تغییر سیاست‌ها یا هرچیز دیگری که بود، در نهایت میزان آن را کاهش داد. پس می‌توانیم بگوییم همین مسائل یکی از وجوه تمایز‌ دوره فعلی با دوره آقای قالیباف است.

 امامی همچنین درباره آخرین وضعیت تحقق بودجه در سال جاری گفت: تا پایان بهمن ماه حدود ۷۶ درصد از بودجه محقق شده و انتظار می‌رود در ماه پایانی به دلیل تمایل مردم به تسویه حساب، عدد تحقق به حدود ۹۰ درصد نیز برسد. این مقدار تحقق بودجه حتی در دولت هم اتفاق نمیفتد، آن هم در شرایط فعلی کشور.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از اعضای شورا تحقق بودجه سال آینده را خوش خیالی می‌دانند، گفت: شهرداری تهران در مکانی جدای از شرایط کشور واقع نشده و تمام تحولات اقتصادی و سیاسی کشور بر روند فعالیت آن اثر می‌گذارد، معتقدیم اگر شرایط کشور در سال آتی بهتر شود، حتی بیشتر از امسال تحقق درآمد خواهیم داشت و اگر اینطور نباشد نیازمند کمک دولتی هستیم.

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر کاهش بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری با وجود آنکه دوره فعلی مدیریت شهری وجه تمایز خود را در نگاه اجتماعی به شهر عنوان می‌کرد، تاکید کرد: شرایط بودجه فرهنگی اجتماعی در سال جاری با سال‌های دیگر مقایسه نکنید، زیرا معتقدیم امسال با توجه به شیوع پاندمی اساسا محلی برای عرضه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد و وقتی زمینه‌ای نباشد بودجه آن صرف حوزه‌های دیگر از جمله حمل و نقل می‌شود.

امامی در پاسخ به این پرسش که در سال جاری از فضای مجازی برای اقدامات فرهنگی و اجتماعی می‌شد بهره برد، تاکید کرد: در کشور ما پهنای باند و زیرساخت‌ها به حدی که بتوان اقدامات گسترده‌ای در این حوزه انجام داد مهیا نیست.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مدیران فعلی شهرداری با دیدگاه‌های اصلاح طلبانه آمدند اما چرا نتوانستند توقعات اصلاح‌طلبان را در شهرداری را برآورده کنند، تاکید کرد: اگر نقطه عظیمت ما برای پاسخ به این پرسش شهرداری باشد؛ باید بگویم شهرداری نهادی تخصصی و حرفه‌ای است و باید لحاظ توانایی اولویت قرار بگیرد، اما اگر نقطه عظیمت ما شورا باشد که شعار‌هایی داده و معتقدند باید افرادی که به شعار‌ها پاسخگو هستند بر سرکار بیایند، فضا متفاوت خواهد بود. اما معتقدم هر دو رکن در این باره حقی دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید