گزارشی از دخل و خرج 4 ساله شهرداری تهران

سپاه به تهران چقدر بدهکار است؟

کدخبر: ۴۳۰۳۳۹
اقتصادنیوز :‌یک جلسه مانده به پایان شورای شهر تهران گزارش بدهی های و مطالبات شهرداری در صحن شورای شهر ارائه شد .
سپاه به تهران چقدر بدهکار است؟

به گزارش اقتصادنیوز :‌عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران «آخرین وضعیت مالی درآمدها، بدهی ها و مطالبات شهرداری تهران» را ارائه کرد و خبر از کاهش 7 درصدی هزینه های جاری شهرداری تهران داد.

او با قید اینکه در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: در این دوره نسبت به دوره‎های قبل پروژه‌های بزرگ تونل سازی و پل و... ساخته نشد در عوض کارهای زیربنایی جدی صورت گرفت که زیر بناهای توسعه شهری تهران هستند و مبنای این توسعه انضباط مالی بوده است.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۰۱_۱۷-۵۳-۴۲

معاون مالی شهردار تهران اضافه کرد: باید فرایندها، قوانین و رفتارهای ثابتی داشته باشیم که بتواند توسعه را شکل دهد. با ایجاد سامانه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی و رفتن به سمت دیجیتالیزه شدن در حوزه فاوا، تا اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف زمینه ریل‌گذاری توسعه آینده فراهم شده است.

امامی با اشاره به اینکه باید اعتماد مردم را جلب کرد چراکه اعتماد یکی از زمینه های توسعه است افزود: درآمدهای شهرداری در چهارسال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سیر صعودی دارد و هزینه های جاری همیشه کمتر از هزینه‎های عمرانی است. مثلا منابع شهرداری در شش ماهه نخست ۲۷ هزارتا رشد داشته است و 7 درصد صرفه‎جویی صورت گرفته است. همچنین با اصلاح ساختار مناقصه‎ها امکان دست بردن هر شخصی در این سامانه منتفی شده است.

وی ادامه داد: جمع کل منابع شهرداری در چهار سال ۸۳ هزار میلیارد و جمع کل مصارف آن ۸۹ هزار میلیارد است و درمورد بدهی ها هم با توجه به سیاست شورا مبنی بر عدم افزایش بدهی‎ها، این بدهی‎ها را کاهش دادیم اما متاسفانه بدهی‎های بانکی شهرداری به علت شرایط اقتصادی کشور افزایش داشته است.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۰۱_۱۸-۲۹-۰۹ (2)

امانی در مورد بدهی‌های شهرداری با بیان اینکه سیاست شورا عدم افزایش بدهی‌ها بوده است و آن را در پیش گرفتیم گفت: اصل بدهی‌ها را کاهش نیز دادیم اما بدهی‌های بانکی موجود از دوره گذشته سهم بدهی شهرداری را بالابرده است. به گونه‌ای که در اوراق مشارکت و برات کارت‌ها، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد در تمام دوره‌ها را به نتیجه رساندیم و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد نیز برای سال جاری است که قسمتی از آن به حساب شهرداری واریز شده است.

امانی گفت: ۳۴ هزار میلیارد رقم بدهی تا انتهای شهریور ۹۶ است. تسهیلات بانک‌ها ۱۹ هزار میلیارد بوده است که ۵۲ هزار میلیارد می شده و با پرداخت قسمتی از آن به ۵۰ هزار میلیارد رسیده است. اصل بدهی شهرداری همان بدهی‌های بانکی ۱۹ هزار میلیارد از مجموع دوره‌های قبل است. عینا ۵۰ هزار میلیارد به این دوره منتقل شده است.در نتیجه هم اکنون بدهی شهرداری ۶۶ هزار میلیارد است. موارد دیگری از جمله بدهی به تامین اجتماعی و دارائی نیز وجود دارد. در مجموع ۹ هزار میلیارد پرداخت به بانک‌ها و طلبکاران داشتیم که در ازای آن ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت دریافت کردیم.

photo_۲۰۲۱-۰۸-۰۱_۱۸-۲۹-۲۰

امامی افزود: ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد از مطالبات خود از دستگاه‌های دولتی را با بدهی به بانک‌ها تهاتر کردیم. بدهی‌های دولت که به صورت کامل شناسایی شده ۳۰ هزار میلیارد است در حالی که برآورد ما در حدود ۶۰ هزار میلیارد از دولت طلبکار هستیم.

معاون شهردار با بیان اینکه رسا تجارت یکی از موضوعات و چالش‌های اصلی اواخر دوره قبل بود ادامه داد:  بیش از دو سال وقت گذاشتیم و آن را بررسی کردیم. رسا تجارت معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان به قیمت روز به شهرداری بدهکار است. دو قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی و ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای رسا تجارت در نظر گرفته شده بود و شهرداری به آن‌ها ۱۳ هزار میلیارد منابع داده بود. زمانی که ایرادات به رسا تجارت مشخص شد، در نیمه اول سال ۹۶ سه هزار میلیارد را باز گرداندند و حدود سه هزار میلیارد نیز هزینه شد و ۶ هزار میلیارد از پولی که به رسا تجارت ارائه شد باقی مانده بود. ما دوهزار میلیارد از آن را پس گرفتیم و اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که در مجموع از سال ۸۶ تاکنون رقم بدهی به ۲۵ هزار میلیارد رسیده است. در نتیجه ۲۵ هزار میلیارد بدهی مربوط به رسا تجارت است.

به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران رسا تجارت مبین یکی از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه است. 

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از بسته محرک هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم، تاکید کرد: از مجموع ۹۰۰ ملکی که انحراف داشت و به غیر از سازمان‌های مجاز داده شده بود، ۶۰۰ ملک را پس گرفته و بازپس گیری ۳۰۰ ملک حال اقدام است.

امامی اظهار کرد: در ازای املاکی که فروختیم از نظر قیمتی سه برابر و از نظر مساحتی ۵۴ برابر ملک خریداری کردیم. همچنین آرای دیوان عدالت ۶ برابر به نفع شهرداری شده است. سامانه‌هایی، چون سامانه جامع معاملات و املاک مستغلات ایجاد کردیم.

سید محمود میرلوحی نیز در خصوص بدهی‎های شهرداری نیز گفت: شورای پنجم پایه‎گذار یک تئوری است و توانست عدد 69 هزار میلیارد بدهی را مهار کند منابع پایدار ضامن توسعه همه جانبه تهران است. تهران استحقاق توسعه کافی را دارد و برای توسعه تهران به فراخور نیاز منابع مالی پایدار موجود است و لذا بر ما مشخص می‌شود که ۶۹ هزار میلیارد بدهی را با کار و انظباط مالی حل کرد. اگر این بدهی ها ابطال نمیشد باید به ۱۲۰ هزار میلیارد می‌رسید.

attachedFile: دانلود
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید