روزه رکود در بازار مسکن

کدخبر: ۱۰۲۱۶۰
در حالی که به نظر می رسید آغاز فصل تابستان راه رونق را به بازار مسکن باز کند، همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان رکود همچنان بر مسکن حکم فرمایی می کند.
روزه رکود در بازار مسکن
نگار میرکریمی:

گرچه گفته می‌شد با شروع فصل تابستان رونق به بازار مسکن بر گردد و بازار مسکن جان تازه‌ای بگیرد اما به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها عملی نشده و تابستان امسال هم بازار مسکن دچار رکود در خرید و فروش مسکن بوده است. بر اساس آمارهای رسمی در اولین ماه فصل خرید و فروش مسکن نه‌تنها بازار با رونق خریدو فروش همراه نشد بلکه همچنان درمسیر رکود حرکت کرد.
 
رکود همچنان خانه‌زاد مسکن
در تیر ماه امسال که تقریبا با ماه رمضان آغاز شد، معاملات مسکن نیز بدون تغییر نسبت به سه ماه اول سال بود.به گونه‌ای که برخی مشاوران املاک با گلایه از این وضعیت می‌گویند که چندسالی است تاثیر ماه مبارک رمضان و کسادی بازار به تابستان آمده است و رکود سال گذشته تاکنون هنوز در این بازار مشاهده می‌شود.

به گفته برخی بنگاه‌داران،‌ در سه ماهه امسال و حتی در سال گذشته که رکود بر بازار مسکن حکم فرمایی می‌کرد، خرید و فروش خانه هر ماه کمتر می‌شد و در مقابل استقبال اجاره‌نشینان افزایش یافته است. برخی از  آن‌ها معتقدند کاهش قدرت خرید باعث شده تا مردم برای تعویض خانه خود قدرت خرید خانه مشابه یا بهتر از خانه فعلی را نداشته باشند و به سمت اجاره‌نشینی بروند.

در همین مورد یکی از بنگاه‌داران اظهار می‌کند: برخی اجاره نشینیان در این زمان قراردادهای خود را تمدید کردند و به دلیل گرانی خانه کمتر به فکر جابه‌جایی افتادند.

  انتظار برای گذر از رکود
انتظار خروج رکود از بازار مسکن از اواسط سال گذشته که نیمه اول سال را با رکود سنگین همراه کرد آغاز شد. در این زمان بود که وعده‌ها برای خروج بازار مسکن یکی پس از دیگری شنیده می‌شد. در این میان برخی سازندگان مسکن بهترین زمان خرید خانه را نیمه دوم سال گذشته اعلام کردند و گفتند که بازار مسکن با کمترین قیمت‌ها همراه شده است. اما از نگاه کارشناسان این حوزه برخی متقاضیان خرید مسکن قدرت خرید خود را از دست داده بودند و همچنان منتظر فصل جدیدی از قیمت‌ها نشستند تا شاید دولت با اعلام برنامه‌های خود در بخش مسکن این وضعیت را بهبود ببخشد.

درست پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و اعلام وزارء و برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف سکاندار مسکن کشور گفت که برنامه‌ای برای بازار تنظیم قیمت بازار مسکن ندارد و باید برنامه‌هایی برای ساخت‌و‌ساز ارائه داد.

این در حالی است که پیش از آن، داستان افزایش قیمت مسکن از مهر ماه سال 91 آغاز شد و در بهمن‌ماه این سال به اوج خود رسید، اما درست از نیمه‌‌های اسفندماه بود که بازار مسکن روند ثبات به خود گرفت و زمزمه‌های رکود شنیده شد .

در همان زمان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بازار مسکن اعلام کردند که پس از این افزایش قیمت‌ها رکود منتظر بازار است و تا دو سال هم این روند ادامه‌دار خواهد بود. برخی کارشناسان گفته بودند که بازار مسکن همواره با نوسانات قیمتی همراه است و کمتر شده که وضعیت ثابتی بر بازار مسکن حکم‌فرمایی کند.

به گفته برخی یکی از مهمترین دلایل نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در بهار سال 92 و بلاتکلیفی بازار بود. گرچه گفته می‌شد دیگر مسکن جای افزایش قیمت ندارد .

برخی هم بر این باور بودند که پس ازانتخابات دولت یازدهم وضعیت مسکن هم مشخص می‌شود، اما با انتخاب رئیس جمهور دولت یازدهم رکود بازار مسکن آغاز شد و تا پایان سال هم ادامه داشت. دراین میان بارها برخی اعضای اتحادیه‌ها، کانون‌های مسکن‌ساز و عوامل موثر در بازار از رونق بازار خبر دادند اما در عمل هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد و رکود به سال 93 رسید.

برخی از صاحبنظران نیز معتقد بودند با شروع سال جدید بازار مسکن سرو سامان بگیرد و اندکی رونق معاملات خرید و فروش به مسکن می‌آید؛ امانه‌تنها بازار رونق نگرفت بلکه بازار با رکود بیشتری همراه شد.

بر این اساس عوامل نشان‌دهنده‌ رکود بر بازار تابستانی مسکن ،‌ گلایه مشاوران املاک از کاهش حجم معاملات و مراجعات متقاضیان خرید خانه است. البته باید منتظر انتشار آمار ماهانه معاملات مسکن توسط اتحادیه املاک بود که پیش از این روند معاملات در سه ماهه نخست سال را روندی نزولی اعلام کرده بود.

با این حال گفته شد که تابستان به عنوان فصل رونق بازار مسکن وارد میدان می‌شود و تا حدودی مسکن را از شر رکود خلاص می‌کند، اما اولین ماه این فصل هم رو به پایان است و رکود قصد رفتن از بازار مسکن را ندارد.

رمضان بر مسکن بی‌تاثیر نبود
از نگاه برخی کارشناسان در کشور ما مناسبات مذهبی بر بازارهای داخلی می‌تواند تاثیر داشته باشد. به گفته مصطفی قلی خسروی، رئیس سابق مشاوان املاک کشور رمضان خود آغازگر رکود بر بازار مسکن است و با افزایش قیمت‌های مسکن در سال‌های اخیر قدرت خرید مردم کاهش یافته  و این  باعث شده تا خرید و فروش مسکن در تابستان به رونق مطلوب نرسد.

برخی کارشناسان نیز براین باورند که امسال هم بازار مسکن تحت تاثیر رکود یک ساله و ماه مبارک رمضان بی‌رونق بوده است.

نگاهی به قیمت‌ها

در تهران هم مانند برخی شهرهای دیگر قیمت زمین و نوع ساخت واحد مسکونی می‌تواند ملاکی برای نشان دادن وضعیت بازار مسکن باشد؛ به گونه‌ای که شاید با هزینه رهن و اجاره یک واحد مسکونی در بالای شهر بتوان در نقاط متوسط یا پایین شهر خانه‌ای را خرید  یا آن را رهن کامل کرد. در همین حال براساس مشاهدات قیمت‌های هر متر واحدهای مسکونی نوساز در تهران را می‌توان این طور خلاصه کرد:

*حوالی  میدان تجریش حدود 9 میلیون تومان
* خیابان الهیه حدود 10میلیون تومان
*خیابان زعفرانیه حدود  11میلیون تومان
*خیابان مقدس اردبیلی حدود 11میلیون و 500هزار تومان
*خیابان محمودیه حدود  11میلیون تومان
*ولنجک حدود 12 میلیون تومان
*شهرک صدف حدود شش میلیون تومان
*اوین درکه حدود شش میلیون و500هزار تومان
*ازگل حدود هفت میلیون تومان
*سوهانک حدود هفت میلیون تومان
*قیطریه حدود 9میلیون تومان
*بلوار ارتش حدود حدود هفت میلیون و500هزار تومان
*اقدسیه حدود هشت میلیون تومان
*نیاوران حدود 11 میلیون و 500هزار تومان
*شهرک غرب فاز  2حدود 9میلیون تومان
*شهرک غرب فاز‌5 حدود شش میلیون و 500هزار تومان
*شهرک غرب فاز 6حدود هشت میلون تومان
*سعادت آباد بلوار فرحزادی حدود پنج میلیون تومان
*گیشا حدود هفت میلیون تومان
*مرزداران حدود شش میلیون و 500هزار تومان
*تهران ویلا حدود هفت میلیون تومان
*ستارخان حدود شش میلیون تومان
*دیباجب حدود هشت میلیون و 500هزار تومان
*دروس حدود 9میلیون تومان
*میدان ونک هشت میلیون تومان
*خیابان سئول حدود پنج میلیون تومان
*محدوده پارک‌وی حدود هشت میلیون تومان
*شهرک حکیمیه حدود سه میلیون و 500هزار تومان
*شهرک والفجر حدود سه میلیون تومان
*خیابان جشنواره حدود چهار میلیون تومان
*خیابان فرجام حدود پنج میلیون تومان
*شهرک امید حدود شش میلیون و 500هزار تومان
*فلکه سوم تهرانپارس حدود چهارمیلیون تومان
*خیابان شهید عراقی حدود هفت میلیون و 500هزار تومان
*لویزان حدود پنج میلیون و 500هزار تومان 
*مجیدیه شمالی حدود پنج میلیون تومان
*مجیدیه جنوبی حدود چهار میلیون و 500هزار تومان
*جنت‌اباد شمالی حدود پنج میلیون تومان
*آبشناسان حدود پنج میلیون تومان
*شهران حدود شش میلیون تومان
*پونک حدود شش میلیون تومان 
*ایت‌الله کاشانی حدود شش میلیون تومان
*شهرزیبا حدود شش میلیون و 500هزار تومان
*یوسف اباد حدود هشت میلیون تومان
*امیرآباد حدود شش میلیون و 500هزار تومان
*قائم مقام فراهانی حدود شش میلیون تومان
*سبلان حدود سه میلیون و 300هزار تومان
*سهروردی جنوبی حدود چهار میلیون و 700هزار تومان
*سهروردی شمالی حدود هفت میلیون تومان 
*شریعتی محدوده صدر حدود هشت میلیون تومان 
*میدان سپاه حدود چهارمیلیون تومان
*میدان نارمک حدود شش ملیون تومان
*وحیدیه حدود چهار میلیون تومان
*تهرانپارس حدود پنج میلیون تومان
*خیابان آذربایجان حدود چهار میلیون تومان
*کارگر جنوبی حدود سه میلیون تومان
*میدان فردوسی حدود چهارمیلیون تومان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید