جهانگیری در بازدید از سازمان زمین شناسی:

پروانه معادن باید در بورس خرید و فروش شود تا ارزش اقتصادی پیدا کند

کدخبر: ۱۵۱۸۷۸
معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: باید پروانه بهره‌برداری معادن در جایی مانند بورس خرید و فروش شود تا معادن به لحاظ اقتصادی ارزش پیدا کرده و نظام بانکی بتواند برای آن تامین مالی انجام دهد.
پروانه معادن باید در بورس خرید و فروش شود تا ارزش اقتصادی پیدا کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه بازديد از مركز پژوهش هاي كاربردي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني، از همه دستگاه هاي اجرايي كشور خواست در انجام پروژه ها و برنامه هاي خود به اطلاعات و داده هاي سازمان زمين شناسي متكي باشند چرا كه هر كار توسعه اي و هر پروژه اي كه در بخش هاي عمراني مي خواهيم انجام دهيم نيازمند اطلاعات سازمان زمين شناسي است.

جهانگيري ادامه داد: البته سازمان زمين شناسي نيز بايد تلاش كند تا همواره اطلاعات به روز و مدون در اختيار داشته باشد و آن را به دستگاههاي اجرايي ارائه دهند.

معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به مشكلات و مسائل درياچه اروميه و تالاب هاي كشور كه با مشكل مواجه هستند، گفت: مي توان نسبت به رفع مشكلات درياچه اروميه و برخي از تالاب هاي كشور با مطالعات زمين شناسي و استفاده از توانمندي هاي علمي سازمان زمين شناسي اقدام كرد.

وي همچنين بر اهميت اطلاعات و داده هاي سازمان زمين شناسي در اتخاذ تصميمات مهم تاكيد كرد و اظهار داشت: بايد جايگاه سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني از نظر حقوقي ارتقاء پيدا كند تا نظرات كارشناسي و علمي اين سازمان بعنوان نظرات مرجع تلقي شود.

جهانگيري در ادامه با اشاره به ظرفيت هاي فراوان كشور در بخش معدن، گفت: براساس اطلاعات سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني، ايران بر روي كمربند معادن جهان واقع شده است اما متاسفانه تاكنون آن طور كه بايد از اين معادن بهره برداري صورت نگرفته است.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه پروانه بهره برداري معادن از نظر نظام بانكي بعنوان وثيقه براي دريافت تسهيلات و تامين مالي مورد قبول واقع نمي شود، تصريح كرد: براي حل اين مشكل بايد پروانه بهره برداري معادن در جايي مانند بورس خريد و فروش شود تا معادن به لحاظ اقتصادي ارزش پيدا كرده و نظام بانكي بتواند براي آن تامين مالي انجام دهد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اينكه هم اكنون در مقطعي قرار داريم كه اقتصاد مقاومتي، ايجاد ارزش افزوده، اشتغالزايي و به حركت درآوردن اقتصاد كشور در اولويت قرار دارد، گفت: براي اجراي اين برنامه ها بايد بيش از گذشته به بخش معدن توجه داشته باشيم و در برنامه ششم توسعه نيز بايد اين موضوع را لحاظ كنيم تا با كمك دولت و مجلس شوراي اسلامي معدن به يك رشته مهم توليدي در كشور تبديل شود.

جهانگيري با اشاره به گزارش هاي ارائه شده مبني براينكه در حال حاضر 6 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي كشور مربوط به صادرات كالاهايي است كه بر پايه مواد معدني توليد شده اند اظهار داشت: بايد به دنبال توليد كالاهايي باشيم كه بر پايه ذخاير معدني است. مثلا در توليد كاغذ مي توان به جاي استفاده از چوب و تخريب جنگلها از سنگهاي معدني نظير سنگ آهك استفاده كرد تا بدين ترتيب دغدغه هاي موجود نسبت به از بين رفتن جنگلها مرتفع شود.

در اين نشست كه وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني نيز حضور داشتند، گزارشي از پتانسيل منابع آب هاي جديد، حجم كل آب تجديد شونده و مطالعات بيلان آب سازندهاي كارستي ارائه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید