علی لاریجانی در نشست کمیسیون تلفیق برنامه ششم:

بار مالی صندوق‌های بازنشستگی قابل‌تحمل نیست/ آینده کشور به حل مشکل آب بستگی دارد

کدخبر: ۱۵۰۳۶۶
رئیس مجلس می‌گوید وضعیت صندوق‌های بازنشستگی بحران‌زاست و در 15 سال آینده باید بیش از 50 درصد بودجه جاری به این صندو‌ق‌ها اختصاص پیدا کند و اگر در برنامه برای آن فکری نشود، این حجم بودجه برای کشور قابل تحمل نیست.
بار مالی صندوق‌های بازنشستگی قابل‌تحمل نیست/ آینده کشور به حل مشکل آب بستگی دارد

به گزارش اقتصادنیوز علی لاریجانی روز گذشته در نشست کمیسیون تلفیق رسیدگی به برنامه ششم توسعه کشور حضور یافت. تاکید در خصوص تصویب و بررسی نهایی برنامه ششم توسعه تا آبان ماه، حل مشکلات صوری و شکلی برنامه بخشی از سخنان لاریجانی در این نشست بود.

همچنین بحران صندوق‌های بازنشستگی، بحران آب، مهاجرت روستا به شهر و رشد حاشیه‌نشینی و مدیریت بدهی‌های دولتی و درآمدزا کردن بخش‌های دولتی از جمله موضوعاتی است که لاریجانی بر آن تاکید کرد. گزیده سخنان وی را در جدول زیر می‌بینید.

گزیده سخنان رئیس مجلس در کمیسیون تلفیق

برنامه ششم توسعه

برنامه ششم توسعه یک قانون مادر برای کشور است و هر چه دقت‌نظر در این رابطه اعمال شود برای کشور بسیار مهم است.

اگر برنامه ششم توسعه تا نیمه دوم آبان ماه آماده شود و به دست دولت برسد دولت می‌تواند براساس قانون برنامه لایحه بودجه را ارائه دهد.

سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص برنامه ششم توسعه باید مبنا قرار داده شود که این سیاست‌ها دارای 80 ماده است.

حمایت از سرمایه‌گذاری

در بحث حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها رتبه ایران در بین 187 کشور 172 است. این آمارها نشان می‌دهد اقتصاد کشور نیازمند جراحی‌های اصولی است.

سهم بخش‌های تولیدی

سهم تسهیلات بخش‌های تولیدی تحت‌الشعاع بخش خدمات است و وزرای صنعت و جهاد کشاورزی گلایه‌هایی در این رابطه دارند.

رشد شهرنشینی

70 درصد جمعیت کشور شهری و تنها 30 درصد در روستاها زندگی می‌کنند خالی شدن روستاها از علل رشد حاشیه‌نشینی است که مشکلات اجتماعی را به دنبال دارد.

باید اقتصاد روستاها پایدار شود و در روستاها و در کنار کار کشاورزی به بخش صنعت و توریسم نیز توجه شود و در این رابطه بندهایی در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

ضرورت ورود بخش خصوصی به اقتصاد

طرح‌های عمرانی باید واگذار شود تا زمینه برای توسعه فراهم شود. بخش خصوصی آمادگی انجام این کار را دارد. باید 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد.

جلوگیری از خام‌فروشی

باید سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه اکتشاف، تولید و بهره‌برداری نفت وگاز انجام شود و برنامه برای اضافه شدن یک میلیون بشکه نفت به تولید نیز لحاظ شود.

صندوق بازنشستگی

وضعیت صندوق‌ها بحران زاست در 15 سال آینده باید بیش از 50 درصد بودجه جاری به صندو‌ق‌ها اختصاص پیدا کند و اگر در برنامه برای آن فکری نشود این حجم بودجه برای کشور قابل تحمل نیست.

تعداد صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در کشور زیاد است و این صندوق‌ها غالبا از بودجه جاری کشور استفاده می‌کنند بنابراین باید ستادی ایجاد شود که با پیشنهاد دولت صندوقی ایجاد شود که امکان سرمایه گذاری برای آنها فراهم شود.

بدهی دولت

در خصوص بدهی‌ها باید حرف روشنی زده شود و دولت مکلف شود که این موضوع را حل کند، باید ستادی در این رابطه ایجاد شود.

آمایش سرزمین

در مورد آمایش سرزمین هر سال در قانون برنامه توسعه مواردی مطرح می‌شود و هر 5 سال نیز دولت انجام نمی‌دهد این بار که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان گفتند از زمان ریاست جمهوری من این موضوع مطرح بوده است. ایشان تأکید داشتند از راه میان‌بر استفاده شود.

اجرای برنامه توسعه

برنامه توسعه باید واقعی دیده شود. در بررسی برنامه‌های مختلف، معمولا زیر 50 درصد برنامه‌های ما عملیاتی شده که این خوب نیست و این نشان می‌دهد موضوعات خوبی در برنامه نوشته می‌شود ولی در عمل اجرا نمی‌شود.

سیستم کنترل سالانه برنامه وجود ندارد و من پیشنهاد می‌کنم در این برنامه آورده شود تا مشخص شود دولت هر سال در برنامه چه میزان جلو رفته.

کاهش بودجه

مقام معظم رهبری روی موضوع کاهش بودجه جاری تأکید دارند و باید بودجه جاری کشور کاهش یابد. مثلا بخشی از مدارس بتوانند خود را اداره کنند.

هزینه اداره کشور بالا است اما خروجی آن کم است یکی از مسائل درآمدزا کردن بخش‌های دولتی است. برخی در خصوص رادیو و تلویزیون مسائلی را مطرح کردند.

بدهی صدا و سیما

باید به رادیو و تلویزیون کمک کرد چون بدهی زیادی دارد. البته رادیو و تلویزیون‌های دنیا از دولت پول دریافت نمی‌کنند و با درآمدهای خود اداره می‌شوند.

توزیع بودجه در کل استان‌ها

باید سهمی به استان‌ها اختصاص یابد تا استان‌ها نفس بکشند تمام نخبگان در تهران زندگی نمی‌کنند اگر به آنها امکانات پرواز داده شود راه می‌افتند.

نباید تمام برنامه‌ریزی‌ها را در تهران انجام دهیم.

مشکلات زیست محیطی

آینده کشور به حل مشکل آب بستگی دارد و این موضوع روش و برنامه روشنی می‌خواهد در غیر این صورت ما با کوچ‌ و تخلیه روستاها مواجه خواهیم شد.

دولت ستادی برای مشکلات محیط زیستی ایجاد کرده اما این ستاد اختیار قانونی ندارد وشاید از مجموع تصمیمات گرفته‌شده 5 درصد بیشتر اجرا نشده باشد.

برای کاهش آلودگی هوا باید سالانه تعداد مشخصی از موتورسیکلت‌ها برقی شوند. خودروهای عمومی برقی هم در دنیا رایج است. انتقال صنایع از شهرهایی که آلودگی آنها بالا است هم باید در دستور قرار بگیرد.

 

قاچاق چوب کمر جنگل ها را می‌شکند باید دوره تنفسی برای جنگل‌ها در نظر بگیریم و بگوییم 5 سال هیچ شخصی حق برداشت از جنگل‌ها را ندارد. در زمینه نگهداری باید از قدرت نیروهای بومی استفاده کنیم.

توسعه صنعت توریسم

وزارت خارجه باید لغو روادید را جدی بگیرد اگر بتوانیم با برخی کشورها لغو روادید داشته باشیم بسیاری از مشکلات توریسم ما حل می‌شود.

دیپلماسی اقتصادی

کشورهایی موفق شدند که دیپلماسی اقتصادی داشتند. دیپلماسی ما امروز در خدمت اقتصاد نیست ما باید فرمول آن را با کمک وزارت خارجه پیدا و تدوین کنیم. استفاده از سپاه و بسیج به عنوان سرمایه به کشور کمک می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید