رمزگشایی از فروش نفت شناور ایران

کدخبر: ۱۵۷۹۲۱
«در سه ماه گذشته، تهران به لطف برنامه کاهش تولید اوپک تقریبا نصف نفتی را که در انبارهای شناور ذخیره کرده بود، فروخته است.» این بخشی از گزارشی بود که روز گذشته به نقل از خبرگزاری رویترز روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی قرار گرفت. خبر یاد شده در حالی بر «فروش نفت انبارهای شناور» بعد از «توافق اوپک» اشاره دارد که از نگاه کارشناسان این میزان فروش بیشتر‌ به نحوه بازاریابی شرکت ملی نفت ایران در دوران پسابرجام باز‌می‌گردد نه توافق اوپک.
رمزگشایی از فروش نفت شناور ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، آن‌طور که در گزارش رویترز اشاره شده است، فروش بیش از 13 میلیون بشکه نفت‌خام از سوی تهران در سه ماه گذشته رقم خورده است، در حالی‌که توافق اوپک برای کاهش تولید در ماه گذشته نهایی شد. بر این اساس به عقیده کارشناسان فروش بیش از 13میلیون بشکه نفت از 6/ 29میلیون بشکه‌ای که از چیزی حدود 2 سال قبل و همزمان با تحریم‌ها روی دریا شناور بوده است، بیشتر به سیاست‌های فروش در وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن باز‌می‌گردد تا توافق اوپک، اما نکته دیگری که در گزارش رویترز به درستی به آن اشاره نشده، این است که ذخایر یاد شده شامل میعانات گازی بوده است یا نفت خام؟

با این حال توضیحات مسوولان‌ نفتی کشور حکایت از آن دارد که ذخایر روی دریا، به‌صورت کامل شامل میعانات گازی است، نه نفت خام. در همین زمینه محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیش از این در بخشی از گفت‌وگو‌ با هفته‌نامه «تجارت فردا» با تاکید بر این نکته که «مخازن روی آب ما همگی میعانات گازی است و هیچ‌گاه نفت‌خام روی آب نداشته‌ایم»، گفته بود: در مقابل 500 هزار بشکه تولید روزانه میعانات گازی در حال حاضر روزانه حدود 700 هزار بشکه صادرات این محصول را داریم که بخشی از آن با استفاده از مخازن روی آب محقق شده است. قمصری در این مصاحبه که حدود دو ماه از زمان انتشار آن می‌گذرد، تاکید کرده بود: حجم این مخازن نسبت به قبل از تحریم‌ها نصف شده است و امیدواریم با ادامه روند کنونی صادرات نفت، تاپایان سال این مخازن تمام شود.

امیدواری قمصری نسبت به پایان ذخایر روی آب تا پایان امسال در حالی است که هر روز نگهداری این ذخایر با هزینه‌های سنگینی برای دولت همراه است. از سویی فروش «دست به نقد» میعانات گازی، به عنوان یکی از محصولاتی که همراه با گاز از اعماق زمین استخراج می‌شود، فرآیند تولید گاز را تسهیل کرده و به مانعی برای آن تبدیل نمی‌شود. اما بر اساس اطلاعات دریافتی از پایگاه داده‌پردازی تامسون رویترز از جابه‌جایی محموله‌های نفتی، مقدار نفت (میعانات‌گازی) ذخیره‌سازی شده ایران در انبارهای شناور از 6/ 29 میلیون بشکه در آغاز ماه اکتبر (10 مهر) هم اکنون به 4/ 16 میلیون بشکه کاهش یافته است. بنابراین گزارش سطح نفت ذخیره‌سازی شده ایران در انبارهای شناور خود در ابتدای سال 2016 معادل 7/ 29 میلیون بشکه بوده است. همچنین بنا به اعلام 2منبعی که جابه‌جایی‌ نفتکش‌ها را رصد می‌کنند، هم‌اکنون نفت فروخته نشده ایران در 12 تا 14 نفتکش ذخیره‌سازی می‌شود که این تعداد به‌جز حدود 60کشتی ناوگان حمل‌ونقل‌ نفت کشور است. به گزارش رویترز تعداد تانکرهایی که ایران در تابستان گذشته به ذخیره‌سازی نفت اختصاص داده بود، حدود 30فروند بوده است.

اما بر اساس اطلاعات موجود و اظهار‌نظر مسوولان نفتی کشور، سطح ذخایر میعانات گازی کشور روی آب‌ها، در حالی طی سه ماه گذشته به نصف رسیده است که کارشناسان عقیده دارند زمانی‌که کالایی روی آب انبار می‌شود، علاوه بر اینکه هزینه‌های سنگینی برای نگهداری به بار می‌آورد نشان‌دهنده این موضوع است که مشتری کافی در بازار وجود ندارد یا فروش با مشکلاتی مانند اشباع بازار همراه شده است. یکی از اشکالات دیگری که انباشته شدن میعانات گازی، به عنوان محصولی که مشتری‌های خاص خود را در سراسر دنیا دارد و فروش آن مانند نفت خام به سادگی امکان‌پذیر نیست، این است که چنانچه این محصول در فاصله کوتاهی پس از تولید به مصرف نرسیده یا صادر نشود، می‌تواند به مانعی برای تولید گاز تبدیل شود. بر این اساس میعانات گازی که همزمان با تولید گاز ایجاد می‌شوند، یا باید در داخل کشور به مصرف برسند یا در مخازن پالایشگاه‌ها و انبارهای شناور ذخیره شوند که معمولا با محدودیت همراه هستند. گزینه دیگری که بعد از پر شدن مخازن انتظار میعانات گازی مازاد را می‌کشد، سوزانده شدن در هوا برای ادامه یافتن تولید گاز و رسیدن آن به دست مصرف‌کنندگان است.

با این تفاسیر درحالی‌که در تحلیل خبرگزاری رویترز از فروش بیش از 13 میلون بشکه نفت (میعانات گازی) به عنوان یکی از موفقیت‌های ایران پس از توافق اوپک و تلاشی برای افزایش سهم بازار یاد می‌شود، کارشناسان عقیده دارند بخش قابل‌توجه این ماجرا، تقویت بازاریابی فروش در دوران پسابرجام و تلاش برای خلاصی از حجم عظیمی از میعانات گازی است که در صورت به فروش نرفتن نتیجه‌ای جز هزینه‌های سربار نگهداری، کند شدن روند تولید گاز یا سوزانده شدن در هوا به همراه ندارد. بر این اساس در شرایطی که از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم تا‌کنون بسیاری از فازهای پارس‌جنوبی مانند فاز 19، 20 و 21، 17 و 18و... تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است، تقویت صادرات میعانات گازی در ماه‌های گذشته، موفقیت خوبی برای ایجاد ارزش افزوده تا زمان راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان داخلی میعانات گازی، به‌شمار می‌رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید