بازار روشنایی زینتی ایران در تسخیر لوستر چینی

کدخبر: ۱۵۸۷۹۴
یک تولید کننده با بیان اینکه ۹۰ درصد لوسترهای موجود در بازار چینی هستند، گفت: وارد کنندگان با دور زدن قانون، به جای تعرفه ۷۰ درصدی، تعرفه ۱۲ درصدی پرداخت می‌کنند.
بازار روشنایی زینتی ایران در تسخیر لوستر چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس اکبر نمکی با بیان اینکه وزیر صنعت فرصتی برای شنیدن مشکل تولیدکنندگان قرار نمی‌دهد، اظهارداشت: وزارت صنعت جلسه‌ای برای حل مشکلات ما نگذاشته و در حال حاضر با موانع زیادی روبرو هستیم. 

وی افزود: حتی در نمایشگاه ایتالیا هم که خواستیم مشکلاتمان را با وزیر صنعت مطرح کنیم به ما گفت که فعلاً فرصت ندارم. 

وی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را یکی از مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صنعتی که برق مصرفی آنها بالای 50 آمپر باشد، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند اما واحدهای کوچک‌تر از پرداخت این مالیات معافند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر اینطور نیست و تولیدکننده‌ای که اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشد مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

نمکی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات بر مصرف است که باید از مصرف کننده دریافت شود اما در شرایطی که اکثر واحدهای تولیدکننده لوستر از پرداخت این مالیات معاف هستند، مصرف کننده هم حاضر نیست به واحدهای بزرگ مالیات پرداخت کند و در نهایت این واحدها نیز برای اینکه بتوانند محصول خود را به فروش برسانند مجبورند از دریافت مالیات از مصرف‌کننده چشم‌پوشی کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان چین و ترک رقیب تولیدکنندگان ایرانی در صنعت لوستر هستند، گفت: هزینه تولید ما بالاتر از ترکیه است و در مقایسه با چین نیز، هزینه تولید در ایران 4 تا 5 برابر بالاتر است.

این تولیدکننده پایین بودن قیمت انرژی را به عنوان یک مزیت برای تولید در ایران عنوان کرد و در عین حال گفت: ساعت مفید کار در ترکیه 6 ساعت است در حالی که در ایران به یک ساعت می‌رسد، علاوه بر این، تولیدکنندگان ترک از حمایت‌های دولت این کشور برخوردار می‌شوند و از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند اما اگر بخواهند تحت لیسانس یک شرکت خارجی تولید کنند باید 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

به گفته نمکی، در صنعت لوستر سازی ایران فقط 5 واحد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که قدرت رقابت‌پذیری آنها را کاهش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 45 درصدی قیمت فلز برنج به عنوان ماده اولیه تولید لوستر طی 40 روز گذشته گفت: این ماده را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و امکان خرید از بورس کالا را نداریم.

نمکی توضیح داد: ورق برنج توسط کارخانه‌های داخلی با قیمت کیلویی 21 هزار تومان به فروش می‌رسد اما در نهایت با قیمت 29 هزار تومان به دست تولید کننده لوستر می‌رسد.

وی ادامه داد: این محصول در تناژ بالا در بورس کالا عرضه می‌شود و واحدهای تولیدی امکان خرید آن‌ را ندارند، به ناچار باید از دلالان خریداری کنیم.

این کارشناس صنعت در پاسخ به این سوال که چرا واحدهای تولیدکننده لوستر از یک تأمین کننده عمده برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود استفاده نمی‌کنند، گفت: تنوع مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بسیار زیاد است به طوری که بیش از هزار نوع ماده اولیه در صنعت لوسترسازی مصرف می‌شود. به همین دلیل خرید عمده برای همه واحدها کار دشواری است و در ضمن مشارکت کردن بین واحدهای تولیدی نیز به راحتی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: ورق آلومینیوم، ورق برنج، ورق مس، ورق روی و آهن از جمله مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوسترسازی است.

نمکی در ادامه با اشاره به قرارگرفتن لوستر در ردیف 10 کالای وارداتی گفت: این مسئله باعث شد که واردکنندگان قانون را دور بزنند و برای همین نسبت به واردات اجزای مختلف لوستر در کانتینرهای مختلف و از طریق گمرکات متفاوت اقدام کردند.

وی افزود: در حال حاضر این روند ادامه دارد و واردکنندگان به جای تعرفه 70 تا 90 درصدی، تعرفه 12 تا 25 درصدی پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بین 80 تا 90 درصد لوسترهای موجود در بازار چینی هستند، گفت: اجزای این لوسترها به کشور وارد می‌شوند که برخی از آنها کپی محصولات با کیفیت خارجی است که گاهی با قیمت بالاتر از محصول اصلی نیز به فروش می‌رسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید