فریب « یارانه ای » در انتخابات 96

کدخبر: ۱۶۵۵۲۸
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به اینکه پدیده «شارلاتانیسم» مانند خوره اقتصاد ایران را می بلعد ، گفت: کسانی که به بهانه انتخابات ریاست جمهوری وعده افزایش یارانه می دهند، مردم فریبی بیش نیستند .
فریب « یارانه ای » در انتخابات 96

به گزارش ایرنا مهدی پازوکی تاکید کرد: برنامه دولت را حمایت بیشتر از سه دهک پایین جامعه دانست و افزود: کسانی که شعار یارانه بیشتر را دنبال می کنند، نه عقل دارند و نه سواد اقتصادی.

وی با تاکید بر اینکه منابع و هزینه دولت در بودجه سنواتی مشخص است، گفت: برای نمونه پارسال کل بودجه عمومی کشور 294 هزار میلیارد تومان بود که 282 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 96 درصد آن محقق شد که از این رقم 208 هزار میلیارد ریال برای پرداخت های جاری از جمله حقوق کارکنان دولت و بقیه به بخش عمرانی اختصاص یافت.

پازوکی تاکید کرد: یارانه ها هیچگاه در ایران هدفمند نشد زیرا پوپولیست ها به دنبال توزیع پول بوده و هستند و در حقیقت اینها عوام فریب هستند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پیروان تفکر شارلاتانیسم کسانی هستند که نه بودجه را می فهمند و نه منابع درآمدی و هزینه ای آن را؛ وقتی درآمدهای دولت محدود است و سازمان های اقتصادی وابسته به برخی نهادها مالیات نمی دهند، چنین وعده هایی را جز با انتشار پول بدون پشتوانه که همچون سیل اقتصاد را ویران می کند، نمی توان عملی کرد.

این اقتصاددان گفت: اگر روزگاری جلال آل احمد غرب زدگی را خطری برای جامعه ایران می دانست، من امروز معتقدم که عوام زدگی به شدت برای آینده این کشور خطرناک است.

وی ادامه داد: البته مردم در انتخابات سال های 92 و 94 نشان دادند که آگاه هستند و اجازه نمی دهند بار دیگر با روی کار آمدن پوپولیست ها کشور ربع قرن به عقب باز گردد.

پازوکی تاکید کرد: اگر آقای رووحانی بتواند یک دوره دیگر رییس جمهوری ایران شود و شاخص های کلان اقتصاد را به سال آخر دولت اصلاحات بازگرداند، باید به خاطر خدمتی که به این کشور کرده، تندیس او را در میدان پاستور نصب کرد.

وی در عین حال باقی ماندن بخشی از تفکرات پوپولیستی در بدنه دولت یازدهم را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بهتر بود دولت آقای روحانی بیشتر از دانشگاهیان و افراد نخبه در بدنه دولت استفاده می کرد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: تندروها اقتصاد کشور را به عقب بردند در حالی که حق مردم چنین نبود.

** برنامه دولت در حمایت از اقشار ضعیف

پازوکی درباره اینکه گفته می شود در دولت یازدهم فاصله بین فقیر و غنی افزایش یافته، آن را ناشی از اثرات تورمی بالای 40 درصدی در اوایل دهه 90 برشمرد و تاکید کرد: البته ضریب جینی در ایران بر اساس هزینه خانوارها و نه درآمد آنها سنجیده می شود زیرا در ایران اطلاعات صحیحی درباره درآمد شهروندان وجود ندارد.

وی گفت: سیاست دولت یازدهم در مقایسه با دولت قبل، به نفع اقشار ضعیف بوده است و از این رو اثر کاهش تورم نیز در نهایت به نفع سه دهک پایین جامعه خواهد بود که در آینده اثر آن را خواهیم دید.

وی سه دهک پایین درآمدی جامعه را شامل حقوق بگیران، اقشار تهی دست و خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی برشمرد و گفت: از آنجا که میزان فرار مالیاتی در ایران بالاست، ابتدا باید روزنه های فرار مالیاتی را بست و با اخذ مالیات از اقشاری که درآمدهای بالا دارند و با کمک سیستم اجتماعی کارآمد، آن را به سمت اقشار نیازمند هدایت کرد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: همین که رشد اقتصادی کشور مثبت شده، به نفع جامعه و بخصوص اقشار ضعیف است.

وی به برنامه دولت در حمایت بیشتر از نیازمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی، آن را کافی ندانست و ابراز امیدواری کرد که با کسب درآمدهای مالیاتی بیشتر بتوان مستمری بیشتری به این اقشار پرداخت کرد.

پازوکی با بیان اینکه باید کمک کنیم عقلانیت بر نظام اقتصادی کشور حاکم شود، گفت: باید طبقات دارای درآمدهای بالا را به سمت سرمایه گذاری و تولید هدایت کرد تا از این طریق بتوان مالیات بیشتری به دست آورد تا همه اقشار جامعه از مزایای آن بهره مند شوند.

** دولت دنبال گداپروری نیست

این استاد دانشگاه علامه با یادآوری اینکه عملکرد دولت یازدهم نشان داده که دنبال گذاپروری نیست، گفت: در سال های قبل تفکری بر جامعه حاکم بود که بی انضباطی اقتصادی را تشدید می کرد.

وی افزود: اگر از دستاوردهای بشری استفاده کنیم و انضباط اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانده و مالیات را به اصلی ترین منبع درآمد دولت تبدیل کنیم به شکلی که با طراحی سیستم کارا بتوان درآمد آن را در جامعه بازتوزیع کرد، بهترین کمک به آینده کشور خواهد بود.

این اقتصاددان با بیان اینکه «پوپولیست» ها حتی نظام تامین اجتماعی ایران را نیز در سال های گذشته دچار مشکل کردند، گفت: در دولت قبل نوعی بی انضباطی بر جامعه حاکم شده بود که انتظار می رود دولت بتواند با برخورد کارشناسی و علمی این وضعیت را اصلاح کند.

پازوکی در ادامه به موضوع ورشکستگی صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و افزود: این صندوق ها به دلیل اجرای سیاست های نابخردانه دولت قبل، به ورشکستگی رسیده اند به شکلی که از محل درآمدهای دولت اداره می شوند.

** پوپولیست ها به دنبال مدیریت سنتی بر جهان صنعتی هستند

پازوکی در ادامه گفت: پوپولیست ها به دنبال اعمال مدیریت سنتی در جهان صنعتی هستند که ممکن نیست زیرا جهان مدرن را نه ابزارهای مدرن بلکه اندیشه های مدرن اداره می کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بتوانیم جلوی عوام زدگی را در اقتصاد بگیریم و از دستاوردهای بشری در چهارچوب نظام اسلامی خود استفاده کنیم، می توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم و به یکی از قدرت های برتر تبدیل شویم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید