واکنش نمایندگان به وعده افزایش 3 برابری یارانه

کدخبر: ۱۶۷۷۷۲
نمایندگان مجلس معتقدند در شرایط فعلی امکان افزایش یارانه‌های نقدی به ۲ تا ۳ برابر طبق آنچه که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری وعده داده‌اند، وجود ندارد و عملی شدن آن باعث افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی می‌شود.
واکنش نمایندگان به وعده افزایش 3 برابری یارانه

به گزارش  ایبِنا، این روزها بحث های انتخاباتی و وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری در کشور داغ شده و  مردم در ۲۹ اردیبهشت ماه پای صندوق های رای خواهند رفت تا رییس جمهور ۴ سال آینده کشور را انتخاب کنند.

یکی از مهمترین و در عین حال پُرحاشیه ترین وعده های این روزهای برخی کاندیداها، افزایش مبلغ یارانه نقدی است که این مورد واکنش های فراوانی را در بین مسئولان، مردم و نمایندگان مجلس به همراه داشته است.

برخی نامزدهای ریاست جمهوری این روز ها طرح افزایش یارانه نقدی به 150 هزار تومان را مطرح می کنند و می گویند یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سال ۸۹ امروز دیگر اثربخشی ندارد و از اینرو باید مبلغ یارانه به ۳ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

محمدباقر نوبخت؛ سخنگوی دولت در اینباره عنوان کرد: از کسانی که حرف از افزایش 2 یا 3 برابری یارانه ها می زنند بپرسید آیا منظور شما یارانه افراد کم درآمد تحت پوشش است یا همه افراد کشور؟

نوبخت ادامه داد: اگر منظور این بزرگواران همه افراد کشور است که با قاطعیت و مستند به گزارش دیوان محاسبات کشور می گویم که در شرایط فعلی کشور افزایش یارانه تمام افراد کشور امکانپذیر نیست.

در عین حال، طرح انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی به دو تا سه برابر میزان فعلی آن واکنش برخی نمایندگان از جمله رییس مجلس را نیز در پی داشته است. علی لاریجانی در این خصوص گفت: شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست و مجلس با این روش‌ها مخالف است.

لاریجانی تصریح کرد: شعارهای گفته شده در خصوص افزایش یارانه‌ها به صلاح کشور نیست زیرا منابع آن وجود ندارد؛ البته باید بدانیم که این مسئله از شئونات دولت نبوده و از شئونات مجلس تلقی می‌شود و مجلس شورای اسلامی نیز با این روش‌ها مخالف است؛ البته اکنون هم منابعی وجود ندارد زیرا اگر هم منابعی تأمین شود باید به چرخه تولید اختصاص یابد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی؛ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه وعده افزایش یارانه ها بیان داشت: میزان و مبلغ پرداخت یارانه نقدی بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها مشخص است و سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت به تمامی دهک های جامعه پرداخت می شود که این اقدام خلاف قانون هدفمندی یارانه ها است که در دولت گذشته و کنونی انجام شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از منابع برای پرداخت یارانه از بودجه عمومی کشور برداشت می شود، افزود: پرداخت یارانه حتی گاهی با کسری بودجه متفاوت است و اگر دولتی می خواهد برای پرداخت یارانه تصمیم بگیرد، باید ابتدا مصوبه مجلس را اخذ کند و هرگونه تغییر در سقف میزان یارانه نیازمند مصوبه مجلس است.

پورابراهیمی درباره امکانپذیر بودن یا نبودن افزایش میزان یارانه ها، ادامه داد: به دو روش افزایش یارانه ها امکانپذیر است، نخستین روش این بوده که قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و مابه التفاوت به عنوان درآمد جدید تعریف شود که این روش باید بررسی شود، که در چه زمانی می توان قیمت حامل های انرژی را افزایش داد و شرایط آثار تورمی آن را در جامعه سنجید.

وی با بیان اینکه روش دوم تغییر در پرداخت یارانه به دهک های مختلف جامعه است، یادآور شد: اگر دولت بخواهد میزان یارانه سه دهک کم درآمد را دو برابر کند، باید میزان یارانه سه دهک دیگر را صفر کند و سهم آنها را به جامعه هدف اضافه کرد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه هرگونه افزایش یارانه نقدی مشروط به تصویب مجلس است، گفت: افزایش یارانه نقدی، با استفاده از راهکارهای رشد قیمت حامل های انرژی یا چاپ پول بدون پشتوانه به تضعیف قدرت خرید خانوارها منتهی می شود.

وی افزود: کسانی که قول افزایش یارانه های نقدی را در شرایط فعلی اقتصاد کشور می دهند موضوع را به صورت شفاف برای مردم تشریح نمی کنند و به نظر بنده با مردم کشور صادق نیستند.

موسوی تصریح کرد: در حال حاضر، میزان منابع مالی کشور مشخص است؛ بنابراین افزایش میزان یارانه نقدی در شرایط فعلی بیانگر این است که قیمت حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل، برق، آب و ... تا 6 برابر گران شود. به طور مثال قیمت هر لیتر بنزین در صورت افزایش یارانه نقدی به 5 الی 6 هزار تومان خواهد رسید.

محمد حسینی؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز عنوان کرد: دولت بودجه ای بیشتر از سقف کنونی برای پرداخت یارانه به صورت نقدی و غیرنقدی ندارد و هرگونه افزایش باید در قالب اصلاحیه به مجلس ارائه و تصویب شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به هدف کاهش فاصله بین دهک ها عمل می شد، حدود 25 میلیون نفر پُردرآمد از دریافت یارانه حذف می شدند و به یارانه کم درآمدها اضافه می شد، اما در حال حاضر امکان افزایش یارانه خانوارها وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید