پیام قرارداد توتال برای «بازگشت» تحریم ها

کدخبر: ۱۷۴۸۹۶
معاون وزیر نفت صراحتا از نامحتمل بودن بازگشت تحریم‌ها به ایران سخن می‌گوید و بسته شدن قرارداد با توتال را گواهی بر این گزاره می‌داند. با این وجود مدیرعامل توتال در گفت‌وگویی دیگر، به رغم اینکه قرارداد با ایران را همخوان با روح برجام دانست اما از تبعیت این شرکت از تصمیمات غرب سخن گفت و اعلام کرد در صورت بازگشت تحریم‌ها این شرکت به آن گردن خواهد گذاشت.
پیام قرارداد توتال برای «بازگشت» تحریم ها

روزنامه شرق نوشت: با وجود بسته شدن قرارداد پنج میلیارد دلاری میان ایران و کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال، بحث‌ها همچنان ادامه دارد و مخالفان که دل خوشی از این قرارداد ندارند به شیوه‌های گوناگون قصد دارند قصور مقامات نفتی در کشور را نشان دهند. از سوی دیگر مسوولان حوزه انرژی در کشور باور دارند بسته شدن این قرارداد کمک شگرفی به توسعه کشور خواهد کرد و تمام تلاش خود را به کار بستند تا مخالفت‌ها را تعدیل کنند.

برخی از دولتی‌ها باور دارند که قرارداد با توتال شرکت‌های دیگر را هم به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب می‌کند و سرانجام این مذاکرات به سود اقتصاد ایران تمام می‌شود. همچنین باور کلی آن است که در شرایط فعلی و هنگامی که هیات حاکمه در ایالات متحده به دنبال یافتن راهی برای کنار گذاشتن برجام هستند، عادی‌سازی روابط می‌تواند این سیاست را تحت فشار قرار دهد.

در حال حاضر، آن چیزی که مخالفان را به انتقاد وا می‌دارد و به نوعی سیاست نفتی دولت یازدهم را با مشکل مواجه می‌کند، احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران است. چنانچه این اتفاق تکرار شود، احتمالا قراردادها نیز با مانع مواجه می‌شوند و مانند سال ١٣٩٠ بخش مهمی از آنها لغو می‌شوند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌المللی وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شرایط عادی، تعاملات بین‌المللی را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: امضای قرارداد با شرکت‌های توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌ای تایید‌کننده این است که ما در شرایط عادی هستیم و بازگشت تحریم‌ها غیرمحتمل است. وی با بیان اینکه، طبیعی است که پس از برجام و لغو تحریم‌ها، ایران بتواند از این نوع قراردادها امضا و اجرا کند، تصریح کرد: ایران باید در این شرایط با دیگر کشورها برای جذب سرمایه رقابت کند؛ سرمایه خارجی محدود است و ایران امتیاز بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان را دارد.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، درباره احتمال بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن بر قرارداد ایران با کنسرسیوم توتال، سی ان پی سی‌ای هم توضیح داد: در برجام موضوع بازگشت تحریم‌ها مطرح و پیش بینی‌ها لازم در این زمینه انجام شده است، منتها این پیش‌بینی به دلیل رسیدن به توافق بوده است نه به دلیل احتمال عملی شدن آن. زمانی نیا با بیان اینکه هیچکدام از اعضای ١+٥ و ایران این احتمال را نمی‌دهند که تحریم‎ها بازگردد، یادآور شد: دولت جدید آمریکا نیز بر مبنای نص برجام، تحریم‌های هسته‌ای ایران را در ۱۹ ماه مه امسال تعلیق یا به اصطلاح خودشان waive کرده است. وی با اشاره به اینکه شرکت توتال پیش از امضای قرارداد با ایران بدون شک همه ریسک‌ها را بررسی کرده است، افزود: در قرارداد فاز ۱۱ پیش‌بینی شده که اگر هریک از طرفین این قرارداد، نتواند تعهدهای خود را عمل کند چه شرایطی پیش می‌آید. توتال با امضای قرارداد نشان داد ریسک بازگشت تحریم‌ها ناچیز و نامحتمل است و به همین دلیل حاضر شد در ایران سرمایه‌گذاری کند.

معاون وزیر نفت، حضور پتروپارس در این پروژه را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: سهم ٩/١٩ پتروپارس در این پروژه به معنی سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری این شرکت خواهد بود و این موضوع نقش مهمی در حضور و سرمایه‌گذاری شرکت توتال و سی ان پی سی‌‌ای در این پروژه داشته است.

زمانی‌نیا بحث، «ما به اندازه کافی پول داریم و نیازی به سرمایه خارجی نداریم » را گمراه‌کننده دانست و تاکید کرد: هیچ شرکت و کشور خارجی در جایی که سرمایه‌گذار داخلی در آن برای سرمایه‌گذاری احساس امنیت نکند، سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. حضور پتروپارس و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری آن یعنی امنیت سرمایه‌گذاری.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، اجرای برجام و لغو تحریم‌ها را سبب کاهش هزینه پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه حفر یک چاه در فاز ۱۲ حدود ۴۰ میلیون دلار بود و در فاز ۱۱ این رقم به مراتب بسیار پایین‌تر خواهد بود به این معنا که با لغو تحریم‌ها، هزینه پروژه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش بلومبرگ، پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال اعلام کرد: در منطقه خاورمیانه میان مسائل اقتصادی و سیاسی تفکیک وجود دارد. وی با اشاره به ادامه فعالیت خط لوله صادرات گاز قطر به امارات که مالکیت آن در اختیار توتال است، گفت: این خط لوله نمادی از پل اقتصادی میان دو کشور است که توتال می‌تواند ایجاد کند. مدیرعامل توتال اعلام کرد که برای آغاز یک پروژه مشترک، به زودی به قطر سفر می‌کند و گفت: این کسب و کار ما است؛ همان طور که من هفته گذشته در تهران بودم، ممکن است در آینده به ابوظبی سفر کنم. پویانه گفت: در شرکتی همچون توتال، ما آماده‌ایم که پل بسازیم، نه دیوار؛ با توسعه اقتصادی، این بزرگترین خدمتی است که ما می‌توانیم به صلح داشته باشیم.

وی همچنین درباره احتمال وضع تحریم‌های جدید از سوی امریکا و تاثیر آن بر قرارداد توتال با ایران، گفت: ما به مقررات بین‌المللی احترام می‌گذاریم و اگر قوانین تغییر کنند، ما باید خود را با آنها هماهنگ کنیم؛ اما باور داریم که با توجه به عرضه گاز تولیدی در فاز ۱۱ پارس جنوبی به بازار داخلی ایران، ما در حال خدمت به توسعه این کشور هستیم و این با روح برجام همخوانی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید