جزئیات پرداخت وام اشتغال

کدخبر: ۱۷۷۹۰۲
ایجاد سالیانه ۴۵۰ هزار شغل یکی از برنامه های وزارت کار است که برای تحقق این هدف روز گذشته سهمیه تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی از بانک مرکزی به وزارت کار ابلاغ شد.
جزئیات پرداخت وام اشتغال

به گزارش  تسنیم، بسته جامع اشتغال فراگیر چهارشنبه 31 خرداد در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد و پس از آن در 7تیر ماه سال جاری به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

ماده 5 این بسته بیان می کند: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تعیین سهمیه تسهیلات بانکی مورد نیاز به میزان 200 هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر و ابلاغ به شبکه بانکی ظرف مدت 10 روز از ابلاغ این مصوبه اقدام نماید.

شناسایی رَسته ظرفیت‌های پراشتغال متناسب با هر استان از شاخص‌ترین برنامه‌های «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» است. توسعه اشتغال پایدار با پویایی وضع اشتغال مناطق و توسعه رسته‏‌های کسب ‏وکاری منتخب و اولویت‌دار در سطح ملی و استان‏ی هدف این طرح است که اشتغال سالانه برای حدود 450هزار نفر پیش بینی شده است.

تسهیلات20 هزار میلیارد تومانی طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار دیروز از سوی بانک مرکزی به وزارت کار ابلاغ شد.

در حالی وزارت کار با دریافت 20 هزار میلیارد تومان منابع برای طرح توسعه کسب و کارتکاپو هدف گذاری برای ایجاد 450 هزار شغل را دارد که به صورت میانگین برای هر شغل باید 44 میلیون و 444هزار تومان  منابع برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته است.

در حال حاضر بر اساس طرح تکاپو، رسته فعالیت‌های اشتغالزای منتخب در هر استان توسط تمام دستگاه‌های اجرایی با محوریت وزارت کار در مرحله شناسایی است که این ظرفیت‌های اشتغال برای تمام استان‌ها تقریبا شناسایی شده و تنها ظرفیت‌های اشتغال مربوط به یک دستگاه اجرایی باقی مانده که به زودی نهایی و به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود.

قرار است در قالب طرح تکاپو در هر استان بین 5تا 10 رسته فعالیت منتخب به عنوان ظرفیت‌های اشتغال تعیین و تسهیلات مصوب صرفاً به طرح‌های منتخب هر استان پرداخت شود.

پس از نهایی شدن رسته فعالیت‌های اشتغالزای هر استان و ابلاغ آن به سراسر کشور، پرداخت تسهیلات طرح تکاپور آغاز می‌شود به نحوی که متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار به شرطی که قصد فعالیت در ظرفیت‌های شناسایی شده اشتغال استان مربوطه داشته باشند از طریق کارگزار توسعه اشتغال یا کارگروه اشتغال استان در اداره کار طرح خود را ارائه می‌دهند و پس از احراز صلاحیت طرح در کارگروه ملی اشتغال فراگیر، متقاضی برای دریافت تسهیلات به یکی از بانک‌های عامل معرفی خواهد شد.

نرخ باز پرداخت این تسهیلات مانند سایر تسهیلات 18 درصد است که 2 درصد این سود به عنوان یارانه سود تسهیلات از سوی دولت و 16 درصد آن از سوی متقاضی پرداخت می‌شود.

بیشترین رسته فعالیت‌های منتخب و دارای اشتغال در حوزه‌های پوشاک، کفش، مبلمان، زعفران، قطعات خودرو، صنایع پایین دستی پتروشیمی، گردشگری و بوم‌گردی روستایی را شامل می‌شوند که این رسته فعالیت‌ها متناسب با ظرفیت اشتغال هر استان متغییر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید