معاون وزیر ارتباطات تشریح کرد

جزئیات شروط معافیت مالیاتی استارتاپ‌ها

کدخبر: ۲۱۱۰۹۷
اقتصادنیوز:معاون وزیر ارتباطات، بیمه و مالیات را از جمله مهم ترین موانع شناسایی شده در زمینه توسعه فعالیت استارتاپ ها برشمرد.
جزئیات شروط معافیت مالیاتی استارتاپ‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ایبِنا، رسول سراییان صبح امروز (دوشنبه) و در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار ایبِنا درباره مشکلات شرکت های استارتاپی در ایران و عملکرد این سازمان برای رفع موانع گفت: در دوره دولت یازدهم ۱۵ مشکل شناسایی شده بود که با توجه به مقیاس ایران و جهان، برای رفع این موانع تلاش شد؛ یکی از مشکلات مهم بحث بیمه است و بعد از آن مشکل مالیات از اهمیت بالایی برخودار است.

وی ادامه داد: در پیش نویس به هیات دولت با دو مصوبه به بیمه و سه مصوبه به مالیات به منظور رفع مشکلات در این زمینه تاکید شده است. سراییان اعلام کرد: طبق قانون برنامه ششم دولت نمی تواند  کسب و کارها از جمله کسب و کارهای استارتاپی را از مالیات معاف کند اما پیشنهاد شده تا شرکت های نوپا در صورتی که درآمدی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان داشته باشند، در سه سال اولیه شروع کار از مالیات معاف باشند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بحث مالیات تاکید کرد: مشوق مالیاتی کمترین تاثیر در میان مشوق های موجود برای کسب و کارها را دارد و هر میزان از مالیات دولت کاهش پیدا کند مردم سالاری نیز کاهش پیدا می کند و باید به این موضوع توجه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه سه دسته شرکت در زمینه مالیات فعالیت دارند، اولین دسته مربوط به معافیت مالیاتی به مناطق آزاد و پارک های علم و فناوری اختصاص دارد؛ همچنین بخشی از شرکت های دانش بنیان با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای پرداخت مالیات شرایط ویژه ای دارند؛ در این میان واحدهای تولید کننده فناوری اطلاعات نیز برای مالیات از تسهیلات ویژه ای برخوردار هستند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره صندوق های سرمایه گذاری دولتی خاطرنشان کرد: صندوق های دولتی که قرار است به منظور رفع مشکلات استارتاپ ها با هماهنگی مرکز تسهیل گری و توانمندسازی فاوا ایجاد شود، با صندوق های خصوصی روبرو هستند و به هیچ وجه با کسب و کارها ارتباط مستقیم ندارند زیرا که اگر ارتباط مستقیم میان مصرف کننده یعنی استارتاپ و صندوق دولتی ایجاد شود پتانسیل فساد در زمینه سرمایه گذاری و مشکلات مالی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: اعتقاد دارم باید اکوسیستم در اختیار بخش خصوصی باشد اما صندوق های دولتی در این میان می توانند با همکاری صندوق های بخش خصوصی از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا حمایت کنند.

سراییان تاکید کرد: به منظور انجام کامل پروژه صندوق های دولتی، پیش نویس لایحه صندوق های جسورانه و تامین مالی جمعی به هیات وزیران ابلاغ شده؛ معیار ما یک ریل جهانی است که در تمام دنیا استفاده می شود و ما از این ریل استفاده می کنیم تا مشکلات استارتاپ های ایران نیز با سیاست گذاری جهانی رفع شود.

امیر ناظمی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایبِنا درباره تغییر سیاست حمایت از استارتاپ ها در سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص های بین المللی که از طریق شاخص های جهانی از جمله GII اعلام شده باید تغییراتی در اکوسیستم حمایت از استارتاپ ها توسط سازمان فناوری اطلاعات صورت بگیرد؛ بر این اساس امروزه که دیگر شتاب دهنده ها و نیاز به آموزش برای استارتاپ ها توسط بخش خصوصی و سازمان های شکل گرفته انجام می شود، تصمیم گرفته شده تا مراکز تسهیل گری و توانمندسازی فاوا به مشارکت جویی استارتاپ ها در حوزه های مختلف و همکاری این شرکت ها برای انجام پروژه ها بپردازند.

وی افزود: همچنین تغییر فرهنگ و رویکرد شرکت ها در دستور کار این مرکز قرار دارد. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرح نوآفرین به منظور رفع مشکلات استارتاپ ها اجرایی شد، اظهارداشت: یکی از مسائل مهم در بحث مشکلات استارتاپ ها موانع و مشکلات ایجاد شده از طریق سیستم های دولتی و بحث های قانونی است که رفع این موانع در دستور کار این طرح است.

وی ادامه داد: همچنین کراودفاندینگ و استفاده از صندوق های جسورانه در عین تعامل بین المللی با سرمایه گذاران خارجی به منظور تزریق سرمایه در شرکت های استارتاپ ایرانی به منظور ایجاد شرکت های با اقتصاد بیش از یک میلیون دلار در دستور کار این طرح است.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به همکاری دستگاه‌ها برای حمایت از استارت آپ‌ها، اظهار داشت: وزارت کار، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان اموراستخدامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از استارت آپ‌ها و ساماندهی، فعالیت‌هایی واحد دارند.

ناظمی با بیان اینکه، برای استارت آپ‌ها قوانین تعیین  و این فرصت ب ایجاد می‌شود که استارت آپ‌های داران زمان محدود و در سطح مالی محدود بتوانند ثبت شوند و از امکانات حمایتی در نظر گرفته شده استفاده کنند، اظهار داشت: با ثبت استارت آپ‌ها و ایجاد قوانین برای این کسب و کارها قابلیت تحقق مالکین فکری برای آن‌ها فراهم می‌شود و این کسب و کارها می‌توانند از خدمات پارک‌های فناوری استفاده کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید