توصیه سازمان دامپزشکی به کشتار دام زنده جلوی هیئت های مذهبی چیست؟

کدخبر: ۲۳۹۰۵۳
اقتصاد نیوز: یک مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه امکان تشخیص بیماری از ظاهر دام وجود ندارد،از این رو به دامداران توصیه می‌شود هشدارها را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن نقیبی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت تب کریمه کنگو، اظهار کرد: براساس آخرین آمار از وزارت بهداشت تاکنون از 80 نفری که به این بیماری مبتلا شدند، حدود 8 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بیماری از ظاهر دام زنده قابل تشخیص نیست، تصریح کرد: در برخی موارد ممکن است تب زودگذری در دام ایجاد شود که در معاینه قبل از کشتار بیماری تشخیص داده نشود از این رو به دامداران  توصیه می‌شود که از تماس مستقیم با دام اجتناب کنند چرا که امکان انتقال بیماری از طریق کنه‌ها وجود دارد.

نقیبی ادامه داد: از اواخر اردیبهشت تا اواسط مهرماه به دامداران توصیه می‌شود که به صورت منظم اقدام به سم پاشی اسطبل‌های خود کنند تا خطر انتقال بیماری از یک دام به دام دیگر کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول توصیه سازمان دامپزشکی بر آن است که کشتار دام در شرایط بهداشتی و کشتارگاه صورت گیرد چرا که این امر موجب می‌شود تا در معاینه قبل از کشتار وضعیت آلودگی دام به کنه در شرایط کاملا بهداشتی و کنترل شده بررسی شود.

وی با بیان اینکه تمام موارد بهداشتی اعم از استفاده از دستکش، ماسک، لباس کار و چکمه در محیط کشتارگاه از سوی ضابح رعایت می‌شود، بیان کرد: با این وجود امکان تماس مستقیم با گوشت تازه و خطرهای احتمالی از بین می‌رود و از آنجا که اکثر کشتارگاه‌ها مجهز به پیش سرد هستند که لاشه به مدت 24 ساعت در آن جا نگه داری می‌شود؛ بنابراین دیگر نگرانی مبنی بر خطر انتقال بیماری از دام به انسان به حداقل ممکن می‌رسد.

نقیبی در توصیه‌ای به خانوارها اذعان کرد: توصیه اکید سازمان دامپزشکی بر آن است که خانوارها از خرید لاشه کنارجاده‌ها به جد امتناع کنند چرا که بعضا ممکن است این دام ها به صورت غیر مجاز کشتار شده باشند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که با وجود کشتار دام زنده جلوی هیئت های مذهبی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، توصیه سازمان دامپزشکی به افراد چیست؟، بیان کرد: اگرچه توصیه سازمان دامپزشکی مبنی بر کشتار دام در کشتارگاه ها است اما در برخی مراسم و مناسبت‌ها همچون ایام تاسوعا و عاشورای حسینی که افراد اقدام به کشتار دام جلوی هیئت‌ها و تکایا می‌کنند، از افراد ضایح تقاضا می‌شود که در هنگام کشتار دام مسائل فردی نظیر استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و غیره را رعایت کنند.

وی ادامه داد:  اکیپ‌های سازمان دامپزشکی از طریق ادارات کل استانی و شهرستانی در این ایام به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات هستند به طوریکه بلافاصله پس از تماس افراد در محل حاضر می‌شوند و عملیات ذبح را تحت کنترل انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در پایان تصریح کرد: افراد پس از کشتار دام خارج از محیط کشتارگاه، حتما لاشه و سایر آلایش خوراک دام را در دمای 4 درجه سانتی گراد یخچال به مدت 24 ساعت نگه داری کنند تا احتمال آلودگی لاشه از بین رود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید