لزوم افزایش 20 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

کدخبر: ۲۳۹۱۵۰
اقتصادنیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: رشد منطقی نرخ تضمینی گندم به اندازه دو سالی که پرداخت نشده حدود ۲۰ درصد است و دولت باید برای گندم که محصولی استراتژیک است سرمایه گذاری کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبردرباره خرید تضمینی گندم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در موعد مقرر پیشنهاد لازم را به شورای اقتصاد داده و ما پیگیر یم این پیشنهاد بزودی در این شورای تصویب و اجرایی شود زیرا عزم دولت بر این است که تا قبل از پایان شهریور بتواند نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی را اعلام کند.

وی افزود: سال گذشته در شورای اقتصاد اختلاف نظر کارشناسی در اعلام قیمت تضمینی وجود داشت ولی با سیاست های تشویقی دولت شاهد افزایش تولید گندم در سال زراعی 97-96 هستیم.

او افزود: در کل کشور بالغ بر 9/5 میلیون تن گندم خریداری شده که نسبت به سال قبل  7 درصد رشد را نشان می دهد. به ازای هر کیلوگرم در سال گذشته 1306 تومان بوده که امسال به 1327 تومان ارتقا یافته که 1/5 درصد افزایش پرداختی به کشاورز به ازای هرواحد تولید داشته ایم.

او افزود: در وزارت جهاد کشاورزی جوایز پاکی گندم بعنوان سیاست های تشویقی تهیه شد و عملا نرخ پرداختی به ازای هرکیلوگرم گندم  21 تومان افزایش داشته است.

یزدان سیف گفت: به ازای هر محموله ای که کشاورز تحویل داده که از 17 تن به 20 تن افزایش داشته، پرداختی از 22 میلیون نیز به 27 میلیون تومان افزایش یافته است.همچنین امسال 1150 مرکز خرید داشتیم که نشان می دهد سیاست های دولت به سمتی بوده که هزینه ها را کاهش و درآمدهای کشاورزان را افزایش دهیم و ماندگاری کشاورزان در روستاها را افزایش دهیم.

یزدان سیف گفت: در ابتدای شروع این دولت ما واردات گندم داشتیم و دولت تصمیم گرفت از واردات کم کند و با سیاست گذاری های تولید واردات را به صفر برساند که دو سال است ما واردات گندم نداریم. یکی از موضوعاتی که زمینه اجرایی این کار را فراهم می کند در تنظیم بودجه در مجلس برای قوانین برنامه میان مدت منابع لازم مصوب مجلس را در بودجه ببینیم.

او افزود: امسال در شرایطی هستیم که دولت تمام امکانات خود را برای پرداخت مطالبات گندم کاران بسیج کرده است. دولت قسط اول کشاورزان را در هنگام تحویل گندم به حساب واریز کردیم و قسط دوم را بین 45 روز تا دو ماه بعد از تحویل واریز کردیم.

دولت نسبت به سنوات گذشته رضایت خاطر کشاورزان را جلب کرد اما امسال تولیدات گندم بخصوص در کرمانشاه افزایش قابل توجهی داشته است. دولت از مبلغ 125 هزار میلیارد ریال پول گندم حدود 88 هزار و 500 میلیارد ریال  را پرداخت کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی تکالیف خود را به موقع انجام داده است. ما معتقدیم هرچقدر به کشاورزان کمک کنیم به اقتصاد وپایداری و امنیت غذایی کمک کرده ایم. دولت در اعلام نرخ و رعایت قیمت بی انصافی نکرده است.

یزدان سیف در ادامه درباره زمان پرداخت مطالبات کشاورزان نیز گفت: تا پایان مهرماه مطالبات کشاورزان تسویه می شود. او افزود: تا پایان شهریور نیز نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد.

 یزدان سیف گفت: مجلس باید قوانین را به نفع کشاورزان تغییر دهد. بخش کشاورزی از مزیت نسبی کشور برخورداد نیست.

دولت جریمه دیر کرد به کشاورزان پرداخت نکرده است

علی‌محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دیگر مهمان برنامه درباره مطالبات گندم کاران و تولید گندم گفت: امسال پیش بینی شده که 14 میلیون تن تولید گندم داشته باشیم.

او افزود: قانون دولت و وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده که تمام محصولاتی که مشمول خرید تصمینی می شوند اعم از گندم ؛ هرسال برابر نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام میکند افزایش قیمت برای خرید تعیین کند.ما در تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم اما در افزایش قیمت دولت علی رغم تولید بالای کشاورزان به وعده ها عمل نکرده است که خلاف قانون بوده که در کشور اتفاق افتاده است.

شاعری گفت: در برنامه ششم آمده است که دولت باید روزشمار جریمه دیرکرد پرداخت را بپردازد که دولت مطالبات کشاورزان را با چند ماه تاخیر بدون پرداخت جریمه اعمال کرده است که دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد. دولت به تکلیف قانونی خود عمل نکرده است در سال جاری نیز 9/5 میلیون تن گندم خریداری شده که تاکنون 70 درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

 

او افزود: کشاورزان برپایه اقتصاد مقاومتی در تولید گندم به خودکفایی رسیده اند اما هنوز سی درصد مطالبات خود را دریافت نکرده اند. قانون می گوید قبل از پایان شهریور باید شورای اقتصاد قیمت تضمینی را اعلام کند که سال قبل در اردیبهشت نرخ خرید گندم بدون هیچ افزایش اعلام شد که این کار کشاورزان را مایوس می کند.

شاعری گفت: دولت در لایحه بودجه باید پیشنهادات خود را داشته باشد تا مجلس اعتبارات را در نظر بگیرد که امسال دولت پیشنهادی در بخش کشاروزی نداشت. دولت زمان اعلام نرخ تضمینی را اعلام نکرده است،

او افزود: دولت مطالبات کشاورزان را به موقع پرداخت نکرد و جریمه دیرکرد را نیز پرداخت نکرده است این درحالی است که کشاورزان چند ماه است محصولات را تحویل داده اند. کشاورزان باید بدانند که چه وقت مطالبات باقی مانده کشاورزان پرداخت خواهد شد؟  

شاعری در ادامه گفت: ما از وزارت جهاد کشاورزان تقاضا داریم که کشاورزان را فراموش نکنند و رشد منطقی نرخ خرید تضمینی به اندازه دو سالی که پرداخت نشده  حدود 20 درصد است و دولت باید برای گندم که محصولی استراتژیک است سرمایه گذاری کند.

شاعری گفت: پیشنهاد دادن وزارت جهاد کشاورزی کافی نیست بلکه وزارت جهاد بایداز کشاروزان تا پای جان دفاع کند و در شورای اقتصاد نیز به جد از کشاورزان حمایت کند.

کشاورزان مورد بی مهری قرار گرفتند

علیقلی ایمانی مدیر بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ارتباط تلفنی گفت: ما خدا را شاکر هستیم که دیگر شاهد واردات گندم به کشور نیسیتم و مقام معظم رهبری نیز تاکید بر حمایت از تولید کالای داخلی و ملی داشته اند اما متاسفانه دو سالی است که دولت به تکلیف خود عمل نکرده است.

او افزود: وزارت کشاروزی موظف است قیمت را بر اساس هزینه های تولید سالانه به شورای اقتصاد اعلام کند ولی شورای اقتصاد و دولت کشاورزان را مورد بی مهری قرار دادند و انتظارات حداقل براساس تورم نیز برآورده نشده است.

او افزود: در شرایط فعلی نیز قیمت نهاده ها، ماشین الات، حمل و نقل  و قیمت سم به صورت سرسام آور افزایش یافته که کشاورز نمی تواند با این شرایط تولیدخوبی داشته باشد بنابراین اگر قانون اجرا نشود و بینه کشاورز تضمین نشود توان تولید از بین می رود و با این کار تولید و امنیت غذایی و استقلال کشور زیر سوال می رود.

ایمانی گفت: اگر قرار باشد قانون وضع شود ولی اجرا نشود همان بهتر که وضع نشود. هزینه تولید در کشور ما بالاست و وزارت جهاد کشاورزی به صورت میدانی هزینه ها را اعلام می کند که انتظار می رود وزارت کشاورزی که متولی تولید است از کشاورزان حمایت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید