روسیه و عربستان کاری برای قیمت نفت نمی‌توانند کنند

کدخبر: ۲۴۲۶۶۵
نماینده ایران در هیات عامل اوپک با تاکید بر این که تحریم نفت ایران شدنی نیست، گفت:چنانچه ایران تحریم باشد قیمت نفت گران می‌شود و روسیه و عربستان هم برای عرضه اضافی نفت در بازار کاری نمی توانند بکنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از «انتخاب»، حسین کاظم‌پور اردبیلی با بیان این‌که این عصبانیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نشان‌دهنده شکست سیاست تحریم علیه ایران است، تصریح کرد: ما پیش‌تر به رئیس جمهوری آمریکا یادآوری کرده بودیم که ظرفیت کافی برای جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی وجود ندارد و دست از تحریم، پرخاشگری، اهانت به ملت‌ها و دولت‌ها بردارد.

وی، هرگونه کمک و تسهیل برای موفقیت تحریم آمریکا علیه ایران را خصمانه تلقی کرد و گفت: چنانچه ایران تحریم باشد قیمت نفت گران می‌شود و روسیه و عربستان هم برای عرضه اضافی نفت در بازار کاری نمی توانند بکنند.

رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در جمع هواداران خود در ایالت «می‌سی‌سی‌پی» اظهار کرده بود: «به ملک سلمان گفتم بدون حمایت نظامی ما ۲ هفته بیشتر دوام نمی‌آورید.»

کاظم‌پور اردبیلی با اشاره به این‌که واشنگتن از دو کشور عضو اوپک حمایت نظامی می‌کند و در عین حال دو کشور دیگر عضو این سازمان را تحریم کرده است، افزود: در چنین شرایطی آمریکا انتظار دارد بقیه کشورهای عضو اوپک با افزایش تولید به کاهش قیمت نفت کمک کنند که این انتظار بی‌پایه و اساس است.

وی تاکید کرد: البته اعضای اوپک دخالتی در تعیین قیمت نفت ندارند و قیمت نفت بر اساس بنیان‌های بازار (عرضه و تقاضا) تعیین می‌شود.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک از سکوت دبیرکل و رئیس دوره‌ای اوپک درباره اهانت  ترامپ به این سازمان بین‌المللی ابراز تاسف کرد و افزود: اعضای این سازمان از این دو مقام انتظار دارند به اهانت‌ها و جسارت‌های آمریکا پاسخ قاطع دهند.

کاظم‌پور اردبیلی با اشاره به این که اوپک در ماه اوت نسبت به ماه مه در مجموع روزانه ۸۷۰ هزار بشکه نفت بیشتری تولید کرد، گفت: در دوره مورد بررسی، مقدار کاهش تولید از سوی آن دسته از اعضا که افت تولید داشته‌اند روزانه ۴۶۸ هزار بشکه بوده است.

وی ادامه داد: در بازه زمانی یاد شده، مجموع افزایش تولید کشورهای غیرعضو اوپک ۲۷۳ هزار بشکه بوده و رقم افت تولید آن دسته از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک که کاهش تولید داشته‌اند، ۲۹۳ هزار بشکه بوده است.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک، افزایش تولید نفت عربستان و روسیه را در ماه اوت نسبت به ماه مه به ترتیب ۴۱۵ و ۲۳۵ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: چنانچه افزایش تولید نفت این ۲ کشور نسبت به میزان تعهد کاهش تولید در بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) در نظر گرفته شود، عربستان و روسیه به ترتیب ۳۴۶ و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته‌اند که این افزایش تولید از سوی این دو کشور تخلف از توافق کاهش تولید است.

کاظم‌پور اردبیلی تصریح کرد: با وجود این‌که چنین تخلفی در افزایش تولید رخ داده و ایران کاهش تولیدی نداشته است، بازار همچنان نگران کمبود عرضه نفت در ماه‌های پایانی سال میلادی است.

وی در پایان با طرح پرسشی مبنی بر این‌که آقای ترامپ چگونه می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند؟ اظهار کرد: تحریم نفت ایران شدنی نیست و آقای ترامپ بهتر است به جای عصبانیت، پای میز مذاکره برگردد و در چارچوب برجام با ایران مذاکره کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید