در 6سال اخیر بیش از هزار سیل در کشور رخ داده است

کدخبر: ۲۴۶۰۰۷
اقتصاد نیوز: مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها از وقوع بیش از 1139 مورد سیل طی سال های 90 تا 96 در کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالقاسم حسین‌پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها از وقوع بیش از هزار سیل طی 6 سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: طی سال‌های 90 تا 96، 1139 مورد سیل در کشور اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در 6 ماهه امسال 106 مورد سیل در 16 استان کشور داشتیم، افزود: از مجموع 16 استان، استان‌های سمنان، اصفهان و گلستان بیشترین تعداد وقوع سیل را داشتند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه وقوع سیل‌های اخیر زنگ خطری برای کشور به شمار می‌رود، گفت: در سال‌های اخیر، بارش بیش از 100 میلی متر در کشور نداشتیم، این درحالی است که هم اکنون  شاهد بارش بیش از 300 میلی متر طی یک روز  در استان‌های گیلان و مازندران هستیم که علت اصلی این امر  ناشی از تغییر اقلیم است.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری و مشارکت مردم در بهره‌برداری از سیلاب می‌تواند کمترین آسیب را به استان‌های سیل خیز وارد کند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه ایران در زمره کشورهای سیل خیز دنیا به شمار می‌رود، بیان کرد: با توجه به آنکه ایران در کمربندی خشک و نیمه‌خشک قرار دارد که بارندگی نامنظم و با شدت بالا در مدت زمان کوتاه منجر به وقوع سیل می‌شود، از این رو بعد از زلزله بیشترین خسارت از میان 40 بلای طبیعی موجود در کشور به آن اختصاص دارد.

به گفته وی، در سال‌های اخیر تغییرات اقلیم و مسائلی از جمله تغییر کاربری اراضی بر تشدید سیلاب دامن زد، به همین دلیل ضرورت پرداخت به مدیریت سیلاب و راهکارهای کاهش آن روز به روز بیشتر احساس می‌شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل با اشاره به ضرورت بکارگیری راهکارهای کاهش ریسک سیل در کشور، گفت: با توجه به آنکه ایران با بحران منابع آبی و کمبود آب روبه‌روست، از این رو باید برنامه‌ریزی مناسب و سازگار با سیلاب به کار گیرد تا خسارت به حداقل برسد.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه های آبخیز بالادست را یکی از راهکارهای کاهش ریسک و خطرپذیری سیل در کشور دانست و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های بالادست به سبب اقدام پیشگیرانه در جهت مدیریت سیلاب، کنترل و مدیریت آب را به همراه دارد.

حسن‌پور جلوگیری از هر گونه تعرض، ساخت و ساز، به روز رسانی استاندارها را امری مهم در جلوگیری از وقوع سیلاب در کشور اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه سیل موضوع چند وجهی است، بیان کرد: براین اساس  پیشگیری از وقوع سیل تنها به یک ارگان باز نمی‌گردد، چرا که دستگاه‌های مختلف با همکاری یکدیگر باید میزان خسارت وقوع سیل را به حداقل برساند.

به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی حاکم بر کشور باید حداکثر استفاده از  مدیریت سیلاب را داشت به طوریکه تهدید سیل را به یک فرصت برای رفع مشکلات کم آبی تبدیل کرد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها ادامه داد: اعتقاد ما در سازمان جنگل‌ها بر آن است که مدیریت جامعه در حوزه‌های آبخیز را اعمال کنیم که برای تحقق این امر دستگاه‌های دخیل باید برنامه ریزی‌های مناسبی در سطح حوزه آبخیز مرتبط با موضوع را اجرا کنند.

وی بهره برداری از ظرفیت سیلاب را راهکار مناسبی در راستای بحث کم آبی و خشکسالی کشور مطرح کرد و افزود: متاسفانه بخشی از خسارات و تلفات جانی ناشی از وقوع سیل در اثر سهل انگاری و بی احتیاطی افراد با مسائل سیلاب است در حالیکه در صورت سازگاری و همزیستی با سیلاب می توان با بهره برداری از منابع آبی این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

به گفته حسین پور، کاهش خسارت وقوع سیلاب تنها با مدیریت حوزه جامع آبخیز، هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوط و مشارکت موثر مردم شدنی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون 45 میلیون هکتار حوضه‌های آبخیز کشور مطالعه و شناسایی شده است، بیان کرد: تاکنون در مطالعات فاز شناختی و توجیهی 45 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور را تحت مطالعه آبخیزداری قرار داده‌ایم که مطالعات آبخیزداری در 26 میلیون هکتار از این میزان را به پایان رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: مطالعات خوزه های آبخیز کشور در پهنه‌های وسیعی صورت گرفته است به طوریکه بخشی از آن در دست مطالعه و بخشی در تمامی استان‌ها در حال انجام است.

حسین‌پور در پاسخ به این سوال که سیل اخیر چه میزان خسارت وارد کرده است، بیان کرد: خسارت سیل اخیر در استان‌های شمالی در حال بررسی است که در صورت تنظیم گزارش‌ها، آنچه مربوط به حوزه منابع طبیعی کشور است، اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری در مناطق شمال کشور به قدر کفایت انجام شده است، افزود: میزان خسارت در این مناطق با استان‌هایی که عملیات آبخیزداری اجرا نشده است، قابل قیاس نیست، از این رو مسئولان به این باور رسیدند که این اقدامات باید به صورت اثر بخش توسعه یابد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در پایان تصریح کرد: وقوع سیل به طور متوسط 40 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها وارد می کند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید