کاهش حجم واردات چین از آمریکا

کدخبر: ۲۵۱۸۹۵
اقتصاد نیوز: بررسی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد، تقاضای چین برای نفت ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ بیش از چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و این روند با تصمیم واشنگتن برای اعطای معافیت موقتی به پکن، احتمالا در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری ادامه خواهد یافت.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، اگرچه هیچ شفافیتی درباره حجم نفتی که خریداران چین تحت معافیت‌ها از ایران خریداری خواهند کرد وجود ندارد اما تصمیم آمریکا به خریداران چینی مانند سینوپک اجازه خواهد داد تا قراردادهای تامین نفت خود با ایران را حفظ کنند.

یک منبع آگاه به پلاتس گفت: چین به دلیل قراردادهای فعلی، نفت ایران را در سه ماهه چهارم خریداری خواهد کرد.

طبق آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت چین از ایران در فاصله ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۱ درصد رشد کرد و به ۲۳.۵۲ میلیون تن یا معادل ۶۳۱ هزار و ۵۵۶ بشکه در روز رسید که ایران را در جایگاه پنجمین صادرکننده بزرگ به چین قرار داد.

آمار واردات ماهانه از ایران به چین در ژوییه به رکورد ۷۸۰ هزار و ۴۷۳ بشکه در روز رسید اما در اوت به ۷۷۵ هزار و ۸۵۲ بشکه در روز و در سپتامبر به ۵۲۰ هزار و ۶۳۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

آمار پلاتس نشان می‌دهد حجم خرید نفت چین از ایران در اکتبر حدود ۵۹۹ هزار بشکه در روز  و در نوامبر ۶۴۶ هزار بشکه در روز بوده است.

بخش نسبتا بزرگی از نفت ایران در اکتبر و نوامبر به شمال شرقی چین رسید که گویا برای ذخیره سازی نفت ایران در این منطقه بود. در آن زمان پکن هیچ شفافیتی درباره امکان دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا نداشت.

حدود ۶۸ درصد یا ۴۰۷ هزار بشکه در روز نفتی که چین در اکتبر از ایران وارد کرد، به استان لیااونینگ رفت. این حجم در نوامبر به ۲۰۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت اما بالاتر از میانگین ۳۴ هزار بشکه در روز بود که در فاصله ژانویه تا سپتامبر ثبت شده بود.

پالایشگاه‌ها در استان لیااونینگ مشتری معمول نفت ایران نیستند اما دالیان که یک شهر بندری مهم در این استان است، مرکز استقرار مخازن نفتی است که توسط شرکت ملی نفت ایران کرایه شده‌اند.

در عوض، پالایشگاه‌ها در سواحل شرقی و جنوبی چین کاربران بزرگ نفت ایران هستند و حدود دو سوم از مجموع واردات نفت چین از ایران را مصرف می‌کنند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران از پنجم نوامبر آغاز شده اما خریداران بزرگ نفت ایران از جمله چین برای ادامه وارداتشان تا آوریل ۲۰۱۹، معافیت موقتی گرفته‌اند و انتظار می‌رود در آن زمان خریدشان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

کاهش حجم واردات چین از آمریکا

جریان واردات نفت چین از آمریکا در فاصله ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ بیش از دو برابر شد و کمک کرد این کشور در میان ۱۰ صادرکننده بزرگ به چین بماند. اما پس از نگرانی‌ها نسبت به اعمال تعرفه چین روی واردات نفت آمریکا و ادامه جنگ تجاری واشنگتن و پکن، آمریکا از این جایگاه برتری تنزل کرد.

بنا بر آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت چین از آمریکا در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری ۱۵۵.۳ درصد رشد کرد و به ۱۲.۱۴ میلیون تن یا ۳۲۶ هزار و ۳۲ بشکه در روز رسید. اما این روند از رکورد بالای ۴۴۰ هزار و ۳۱۷ بشکه در روز در مه، سیر نزولی پیدا کرد زیرا خریداران چینی به دلیل ترس از اعمال تعرفه، محموله‌های نفت آمریکا را به کشورهای دیگر ارسال کردند. طبق آمار پلاتس، انتظار می‌رود تنها یک میلیون بشکه نفت آمریکا در اکتبر به چین تحویل داده شود.

صادرات از عربستان سعودی به چین در فاصله ژانویه تا سپتامبر بر مبنای سالانه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۳ میلیون بشکه در روز رسید زیرا سینوپک بارگیری نفت عربستان را کاهش داد اما معامله‌گران می‌گویند انتظار می‌رود این حجم در سه ماهه چهارم بهبود پیدا کند.

واردات نفت چین از عربستان در مه به ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد در ۳۷ ماه گذشته بود اما در ژوییه به ۷۶۶ هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین رکورد در ۳۸ ماه گذشته بود. برآورد می‌شود آمار نشان دهد صادرات نفت عربستان به چین ۱.۱ میلیون بشکه در روز در اکتبر و ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز در نوامبر بوده است.

صادرات بالای نفت روسیه به چین

روسیه همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به چین مانده است. این کشور در سپتامبر ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز یا ۶.۸۱ میلیون تن نفت به چین صادر کرد که ۷.۲ درصد رشد سالانه نشان داد. حجم صادرات روسیه ۷۰ درصد بالاتر از عربستان سعودی بود که دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین است.

به گفته منابع تجاری، این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

پالایشگاه‌های پتروچاینا در شمال شرقی چین مصرف نفت اسپوی چین را از زمان آغاز فعالیت دومین خط لوله میان دو کشور به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. پتروشیمی لیااویانگ شرکت پتروچاینا برای خوراک خود، ۱۰۰ درصد به اسپو متکی است.

اسپو همچنین به دلیل سهولت دسترسی و مسیر کوتاه حمل، همچنان مورد علاقه پالایشگاه‌های مستقل خواهد بود.

مجموع واردات نفت چین در فاصله ژانویه تا سپتامبر بر مبنای سالانه، ۵.۹ درصد رشد کرد و به ۹.۰۳ میلیون بشکه در روز رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید