گزارش مرکز آمار نشان داد:

خروج «تورم» از فاز هیجانی +گراف

کدخبر: ۲۶۳۹۹۶
اقتصادنیوز؛ بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم در دی‌ماه و نیز دو گزارش پیشین از تورم آبان و آذرماه، می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به ثبات ارزی و تغییر انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر، این نرخ از فاز هیجانی خود خارج شده است.
خروج «تورم» از فاز هیجانی +گراف

به گزارش اقتصادنیوز؛ مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای تورم مصرف‌کننده دی‌ماه را در زمان مقرر منتشر کرد. این گزارش در نخستین روز هر ماه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و عملکرد قیمتی بازار مصرف در ماه قبل را منتشر می‌کند. 

داده‌های تورمی مرکز آمار حاکی از این است که در سه ماهه منتهی به دی‌ماه سال جاری ارتفاع امواج تورم کاهش یافته‌است.

کاهش نرخ تورم ماهانه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، عدد شاخص در دی‌ماه به رقم ۷/ ۱۵۴ واحد رسید که نسبت به ماه قبل به میزان ۲ درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر نرخ تورم ماهانه در دی‌ماه به رقم ۲ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش ۶/ ۰ درصدی را تجربه کرده است.

این سومین ماه متوالی است که نرخ تورم زیر ۳ درصد گزارش شده است. همچنین رقم تورم ماهانه دی‌ماه در مقایسه با ۶ ماه قبل از آن کمترین رقم تورم ماهانه بوده است. 

در تیر ماه سال‌جاری نرخ تورم ماهانه با ثبت رقم ۵/ ۴ درصد رشد قابل‌توجهی را کسب کرد و این نرخ تا مهرماه سال‌جاری به رقم ۱/ ۷ درصد نیز افزایش یافت. 

در دو ماه آبان و آذرماه و پس از اینکه نرخ ارز وارد مدار نزولی شد، نرخ ۶/ ۲ درصد را برای تورم ثبت کرد و در دی‌ماه با ثبت رقم ۲ درصد این کاهش دمای تورمی ادامه یافته‌است.

البته کاهش نرخ تورم با توجه به رفتارهای اقتصادی در ماه‌های اخیر قابل پیش‌بینی بود اما  نرخ تورم ماهانه ۲ درصد نیز برای اقتصاد کشور، همچنان رقم بالایی محسوب می‌شود.

تورم روستایی و شهری در دی‌ماه در بازه ماهانه به یک میزان بوده است و در هر دو بخش تورم ماهانه در سطح ۲درصد گزارش شده است.

کاهش نرخ رشد تورم نقطه به نقطه

اگرچه نرخ تورم ماهانه وارد فاز آرام شده است، اما روند صعودی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ادامه دارد. آمارها نشان می‌دهد که این متغیر به نزدیکی سطح ۴۰ درصد رسیده است. با این وجود نگاهی به نرخ رشد تورم در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که سرعت افزایش تورم نقطه به نقطه کاهش محسوسی داشته‌است.

آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی‌ماه سال‌جاری به رقم ۵/ ۳۹ درصد رسیده است. این رقم بیشترین سطح از خرداد ماه سال ۱۳۹۲ بوده است. در آذرماه سال‌جاری نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به میزان ۴/ ۳۷ درصد گزارش شده بود، در نتیجه افزایش یک ماهه (دی‌ماه نسبت آذرماه) نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به میزان ۱/ ۲ واحد درصد بوده است.

فزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آذرماه نسبت به میزان ۶/ ۲ واحد درصد بوده که نشان می‌دهد از سرعت افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نیز کاسته شده است. البته به‌نظر می‌رسد در پایان سال روند فزاینده نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تا سطح میانه کانال ۴۰ درصد ادامه داشته باشد و رکورد سال ۹۲ در نرخ تورم شکسته شود.

نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خانوارهای روستایی بیشتر گزارش شده است. براساس آمارها نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق روستایی به میزان ۷/ ۴۲ درصد بوده، این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مناطق شهری در سطح ۳۹ درصد گزارش شده است. 

نرخ تورم متوسط

در گزارش مرکز آمار تغییرات ۲۴ ماهه شاخص بهای مصرف‌کننده نیز قابل توجه است. بر اساس داده‌ها نرخ تورم متوسط در دی‌ماه به ۶/ ۲۰ درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم در آذرماه در سطح ۱۸ درصد قرار داشت و طی یک ماه به میزان ۶/ ۲ واحد درصد به آن افزوده شده است.

آخرین بار که تورم در این سطح قرار داشت، در شهریورماه سال ۱۳۹۳ بود و پس از آن نرخ تورم روند نزولی را طی کرده بود، اما در سال‌جاری افزایش شاخص بهای تورم باعث شد که بار دیگر نرخ تورم به رکورد سال‌های قبل بازگردد.

در دی‌ماه سال‌جاری نرخ تورم متوسط در مناطق شهری به میزان ۶/ ۲۰ درصد و در مناطق روستایی به میزان ۹/ ۲۰ درصد ثبت شده است. 

 

تورم بالای گروه گوشت 

بخشی از گزارش تورمی مرکز آمار ایران درخصوص جزئیات تورم کالاها است. در گروه خوراکی‌ها بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه گوشت است.

گوشت قرمز و گوشت ماکیان در دی‌ماه به میزان ۸/ ۱۰ درصد رشد کرده است. همچنین قیمت این گروه کالایی نسبت به دی‌ماه سال قبل به میزان ۷۵ درصد رشد یافته است. اگر تورم گروه گوشت مهار شود، نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها نیز در ماه‌های آینده کنترل خواهد شد.

مسکن یکی از مهم‌ترین کالاهایی است که در گزارش مرکز آمار ایران منعکس می‌شود. نرخ تورم ماهانه این گروه ۱/ ۱ درصد ثبت شده و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه نیز ۲/ ۲۴ درصد بوده است. بنابراین می‌توان از مسکن به‌عنوان یکی از گروه‌های کنترل‌گر نرخ تورم در دی‌ماه نام برد.

روند نرخ تورم ماهانه در ۹ ماهه نخست سال جاری در روزنامه دنیای اقتصاد به شرح زیر ترسیم شد:

12

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید