آیا سلطه دلار بر اقتصاد جهانی کاهش یافته؟

کدخبر: ۲۶۶۲۲۶
اقتصاد نیوز: روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» در سرمقاله روز شنبه خود با اشاره به جبهه گیری جدید قدرت های بزرگ مانند چین و روسیه در مقابل دلار آمریکا، نوشت که افول سلطه دلار بر اقتصاد جهانی سرعت گرفته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر اعمال تحریم علیه کشورهایی که حاضر به تسلیم شدن در برابر این کشور نیستند معتاد شده است اما تبعات منفی تحریم ها نه تنها دامان اقتصاد آمریکا را گرفته بلکه موجب پایان تدریجی سلطه دلار به عنوان معیاری برای سنجش ارزهای بین المللی، چه به لحاظ مشخص کردن قیمت این ارزها و چه به عنوان ستون فقرات بخش عمده تبادلات تجاری بین المللی، شده است.

نویسنده در ادامه مطلب خود نوشته است: ترامپ در کارزار انتخاباتی خود در سال 2016 وعده بازگرداندن عظمت به آمریکا، دنبال کردن سیاست های حمایت گرایانه و شعله ور کردن جنگ های تجاری با روسیه، چین و اتحادیه اروپا را داده بود، مساله ای که همه این کشورها را علیه یک هدف واحد که همان پایان سلطه اقتصادی آمریکا و بحث برای یافتن جایگزینی برای دلار است ، متحد کرد.

عطوان افزوده است: چین تصمیم گرفته است از آغاز سال جدید، خرید بخش اعظم نیاز خود به انرژی را به ویژه در تعاملات مالی با ایران به کمک یوان انجام دهد. روسیه نیز روبل یا ارز شرکای تجاری خود مانند ترکیه و هند در معاملات تجاری خود جایگزین دلار کرد، مساله ای که باعث شکست تحریم های اقتصادی آمریکا به ویژه علیه ایران شده است.

وی ادامه می دهد: گزارش هایی که وزارت خزانه داری آمریکا در پایان ماه نوامبر سال گذشته میلادی منتشر کرد حاکی از آن است، چین و روسیه از حجم اوراق قرضه آمریکا که در اختیار دارند، کاسته اند. 

'بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ارزش اوراق قرضه آمریکایی که در اختیار چین است در ماه نوامبر گذشته 1.21 تریلیون دلار بود که در مقایسه با ماه اکتبر حدود یک میلیارد دلار تنها در یک ماه کاهش داشته است. روسیه نیز حجم این اوراق قرضه را در همان مدت حدود 1.8 میلیارد دلار کاهش داده است.'

سردبیر رای الیوم نوشته است: این کاهش اتکا به اوراق قرضه آمریکا در چارچوب برنامه ای با هدف فاصله گرفتن از دلار انجام گرفت. «ژان کلود یانکر» رئیس کمیسیون اروپا پیش تر در اظهاراتی گفته بود: این که آمریکایی ها اروپا را مجبور می کنند تا کالاهای این کشور را با دلار بخرند، اقدامی سخیف و تحقیر کننده است. 

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه نیز گفته که از کشورش می خواهد تا بودجه ها و مبادلات تجاری در این کشور ارتباطی با دلار نداشته باشد. سران اتحادیه اروپا نیز به شرکت های کشورهایشان اجازه می دهند تا در معاملات خود با کشورهای درحال توسعه از جمله شرکت های ایرانی برای دور زدن تحریم ها از نظام پرداخت پولی همان کشور استفاده کنند.

نویسنده تاکید می کند که قدرت واقعی آمریکا برآمده از سلطه پولی این کشور بر تمام اقتصاد جهان است و آن گونه که برخی ها فکر می کنند از قدرت نظامی این کشور نیست. هرچند که قدرت نظامی نیز تاثیر دارد.

وی می افزاید: اگر ترامپ با سیاست های بی پروایانه خود، جنگ تجاری و محاصره اقتصادیش یک خدمت با ارزش به بشریت کرده باشد آن، نشان دادن خطر سلطه دلار بر اقتصاد جهان، امنیت و ثبات آن و اتحاد قدرت های بزرگ به رهبری چین و روسیه برای پایان بخشیدن هرچه سریعتر بر این سلطه بوده است. شاید به همین خاطر است که هیات حاکمه آمریکا در کنگره برای جلوگیری از حماقت او دست به کار شدند و تمام تصمیمات او را وتو کردند؛ از جمله خروج آمریکا از سوریه و عراق و احداث دیوار در مرز مکزیک.

وی نوشته است: ما عرب ها و مسلمانان بزرگترین قربانیان سلطه اقتصادی یا نظامی آمریکا هستیم. سلطه ای که پشت همه جنگ ها در منطقه قرار دارد و بذرهای نابودی و آشوب را در منطقه کاشته و باعث کاهش قیمت نفت و محرومیت مردم از منافع حاصل از آن شده است. سلطه ای که در پشت خطرناک جلوه دادن ایران و بزرگ نشان دادن این خطر به عنوان ابزار کارآمدی در این زمینه است.

'فروپاشی دلار آمریکا و سقوط آن از جایگاه سلطه اقتصادی جهان، نویدبخش صلح برای همه ملت های ستمدیده چه در خاورمیانه یا آفریقا و یا آمریکای جنوبی خواهد بود که از محاصره و ابزارهای سلطه جویانه آمریکا رنج می برند.'

به نوشته رای الیوم، اگر که سقوط دلار به طاعون آمریکایی که جهان را ویران کرده و میلیون ها بیگناه را در ویتنام، عراق، لیبی و سوریه کشته پایان می بخشد، پس باید به همه آن هایی که این کار انجام می دهند درود فرستاد.

عطوان در پایان نوشته است: اقتصاد در سرنگونی اتحاد جماهیر شوروی نقش داشت هرچند که ما منکر عوامل دیگر نیستیم و سقوط دلار چنانچه روی دهد باعث می شد تا دندان و چنگال این حیوان درنده به نام آمریکا کنده شود و همه ما مطمئن هستیم که شمارش معکوس آن آغاز شده و ما به زودی شاهد آن خواهیم بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید