راه حلی برای کاهش فشار بر سد کرخه

کدخبر: ۲۷۶۷۳۱
اقتصاد نیوز: وزیر نیرو در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و کارشناسان این مجموعه در کنترل سیلاب از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان اظهار داشت: حضور دوباره من در استان خوزستان به منظور قدردانی از تلاش های شبانه روزی همکارانم در مجموعه وزارت نیرو و سایر دستگاه های درگیر در این سیل است که انصافا حجم بالایی از همکاری و هوشیاری بین همه دستگاه ها را در این مدت شاهد بودم.

وزیر نیرو افزود: تردید ندارم که بعد از عبور از این شرایط و ثبت و ضبط عملکردها در بخش های مختلف، به‌رغم همه مشکلاتی که برای هموطنان ما ایجاد شده مجموعا عملکرد جمهوری اسلامی در برخورد با این سیلاب در جهان، عملکرد شاخصی شمرده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: سیلاب وسیعی بوده که اگر نگوییم بی سابقه قطعا کم سابقه بوده است و امیدواریم کماکان با همین فعل ماضی در مورد آن صحبت بکنیم. همانطوری که رهبری فرمودند سیل برکاتی دارد و صدماتی که ما همه جمع هستیم تا صدمات را به حداقل برسانیم و تا به امروز کار شایانی شده است.

وزیر نیرو در ادامه به پایداری وضعیت برق استان خوزستان اشاره کرد و گفت:خوشبختانه با وجود همه مشکلاتی که در مناطق مختلف استان وجود دارد، تنها در 91 روستا آنهم به‌دلیل رعایت شدن نکات ایمنی برق قطع است و در سایر مناطق در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

اردکانیان در ادامه از عملکرد مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان و کارشناسان این سازمان در مدیریت سیل تقدیر کرد و گفت:باید از مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان و همکارانشان،تیم های همکار دانشگاهی و ظرفیت های تخصصی استان که بکار گرفته شده اند و در یک تلاش شبانه روزی توانستند تاکنون سیلاب‌ها را به‌خوبی مدیریت کنند، قدردانی کنم.

وزیر نیرو تصریح کرد: به‌رغم عدم قطعیتی که در ذات بحث  هیدرولوژی هست، سعی می‌کنیم با دقت بالا و تقریب حداقل به اصطلاح ورودی و خروجی ها را تنظیم کنیم، ما سازه های بزرگی مثل سد گتوند و سد کرخه داریم که در دوران بهره برداری برای اولین بار است به این ارتفاع می‌رسند و ما موظف هستیم دستورالعمل های بهره برداری را رعایت کنیم.

وی افزود: همه با هم در حال مدیریت ریسک هستیم که در ادبیات ما به غلط مدیریت خطر ترجمه می‌شود که درست آن مدیریت جسارت میباشد. یعنی می‌پذیریم که با اتکا به علم و تجربه یک نوع مصالحه بین هزینه های مختلف انجام دهیم و هزینه های حداقلی را انتخاب کنیم.

اردکانیان به آغاز فرایند کاهش خروجی سدها اشاره کرد و گفت: به استناد محاسباتی که همکاران ما در تیم مشورتی انجام دادند شرایطی پیش آمده که در یک بازه زمانی کوتاه مدت می‌توانیم مقداری از خروجی ها را به نفع کاهش فشار روی پایین دست به‌ویژه در مقطع اهواز کاهش دهیم و باز مجددا در پایان این دوره چند روزه به اتکا اطلاعات جدیدی که دریافت می‌شود محاسبات مجددی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: امیدواری ما این است که محاسبات مجدد در راستای استمرار همین وضعیت باشد. اما آمادگی داریم در صورتی که شرایط روزهای آتی به گونه دیگری رقم خورد ما در محدوده ای باشیم که امکان تصحیح تصمیمات را داشته باشیم.

وزیر نیرو در پایان از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در مخزن سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داد و گفت: اتفاق خوبی که ما را مجاب کرد به این تجدید نظر با حمایت های دولت و پشتیبانی های معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، رییس سازمان برنامه و بودجه و انشاالله استاندار خوزستان که ما بتوانیم بصورت موقتی حجم نگهداری آب در مخزن سیمره را افزایش داده و فشار روی کرخه را کم بکنیم و با کاهش این فشار امکان کاهش خروجی را داشته باشیم که به این تصمیم رسیدیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید