وزیر اقتصاددر همایش آینده جهان اسلام در افق 1414:باید به دنبال رشد اقتصادی فقرزدا باشیم/چشم‌انداز جهان اسلام روشن است ؛ حکومت مهدوی

کدخبر: ۲۸۰۵۸۳
اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی گفت: عنوان همایش به گونه‌ای است که تلقی می‌شود آینده جهان اسلام مبهم است در حالی که آینده همه ادیان به خصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان روشن است زیرا چشم‌انداز جهان اسلام همان حکومت مهدوی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، فرهاد دژپسند در همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام در افق 1414 شمسی گفت: عنوان همایش به گونه‌ای است که تلقی می‌شود که آینده جهان اسلام مبهم است در حالی که آینده همه ادیان به خصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان روشن است چون تصویر و چشم‌انداز از جهان اسلام همان حکومت مهدوی است و باید برای زمینه‌سازی آن آینده مطلوب و مشخص اقدام کنیم. همچنین اقتصاد را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم و  گام برداریم که اهداف  جامعه مهدوی به سرعت محقق شود.

وی ادامه داد: امروز اگر یک نگاه اجمالی به وضع موجود داشته باشیم، یک سوال مطرح می‌شود و آن اینکه وضع موجود با آنچه که باید اتفاق بیفتد چقدر فاصله دارد؟ و چرا؟ جامعه مهدوی جامعه آرمانی است که در آن جامعه هم عدالت و هم حمد و سپاس به معنای واقعی کلمه محقق می‌شوند. روند فعالیت‌های ما باید مملو از رفاه انسانی، فراوانی، اجتماعی و در صدر آن به اوج رسیدن کرامت انسانی باشد. در جامعه مهدوی، انسان محور است. نه به عنوان انسان رها از پرستش و بندگی، بلکه انسانی در مقام عبودیت و در رسالت حمد و سپاس؛ آنچه خداوند خلق کرده است.

وزیر اقتصاد گفت: برای تحقق اهداف خود در جامعه اسلامی باید مبانی را به تصویر بکشیم و اولین سئوال این است که کجا قرار داریم؟ آیا سمت و سوی ما همان است؟ چرا روند رشد و توسعه مطلوب آنچه باید باشد نیست؟ چون از آنچه داریم به بهترین نحو بهره نمی‌گیریم. سهم ما از مساحت، جمعیت و منابع خدادادی چقدر است؟  سهم ما از بازارهای جهانی چقدر است؟ نسبت درآمد سرانه ما با درآمد جهانی غیر ما چه فاصله‌ای دارد؟ اگر این نسبت همخوانی نداشته باشد حتما باید بیان کنیم که ما در ایفای وظیفه بندگی نتوانستیم به خوبی آن را انجام دهیم. خداوند تمام این مواهب را برای چه به تسخیر ما درآورده است؟

وزیر اقتصاد با بیان اینکه 70 درصد کل تولید نفت جهان در اختیار کشورهای عضو یا ناظر همکاری اسلامی است، گفت: این یک منبع استراتژیک، راه‌برنده و تحول‌بخش است و اگر بتوانیم از مشتقات نفتی و در زنجیره تولید از ابتدا تا آخر از آن بهره بگیریم آنگاه چه جایگاهی خواهیم داشت؟ اینگونه همایش‌ها می‌تواند زنگ خطر را برای ما به صدا در بیاورد. چرا سهم ما در سرمایه‌گذاری خارجی حدود 7درصد است؟ یعنی از 1400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی تنها 104 میلیارد دلار در کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد و این یعنی همان 7درصد. چون ما از ظرفیت‌های انسانی، طبیعی، معدنی و ذخایر گرانقدر خود غافل بوده‌ایم و نتوانستیم با تکیه بر آنها، منابع جدیدی را خلق کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: ما در کنار بالا بردن نرخ خلاقیت باید به مولفه هم‌افزایی کشورهای اسلامی توجه کنیم. آن‌وقت می‌توانیم رشد اقتصادی فقرزدا، اشتغالزایی پایدار و رفاه‌آور داشته باشیم نه رشد اقتصادی که موجب شکاف طبقاتی می‌شود. ما برای سازماندهی در این حوزه باید تشکیل اتحادیه‌ها در حوزه‌های مختلف را دنبال کنیم. کشورهای اسلامی در حوزه تجارت چه کرده‌اند؟ آیا توانستیم روابط تجاری متقابل و متشکل را بین کشورهای اسلامی برقرار کنیم؟ ما سال‌ها  از پول واحد در میان کشورهای اسلامی سخن می گوییم. آیا توانستیم؟ چرا حتی نمی‌توانیم به انعقاد قراردادهای دوجانبه و چندجانبه دست پیدا کنیم؟ چرا نمی‌توانیم کاستی‌های کالایی یکدیگر را رفع کنیم؟ آیا به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کالاهای کشورهای اسلامی را به کالاهای دیگر ترجیح بدهیم؟ آیا می‌توانیم در بازار سرمایه و مالی کشورهای اسلامی گام مناسب برداریم؟ آیا توانستیم شبکه بانکی نظام تامین مالی اسلامی را مستقر کنیم؟ چرا در حوزه زیرساختی دارای برنامه مشترک نیستیم؟

دژپسند با بیان اینکه امروزه چین در حال تبدیل شدن به محور اقتصادی است، گفت: بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که قرن 21 قرن اقتصاد آسیا است که در آن چین نقش محوری دارد  پس چرا کشورهای اسلامی نتوانستند از موقعیت‌های خود استفاده کنند؟ ما یک برند به نام غذای حلال داریم که اگر سازمان یابد و در تولید کشاورزی مورد توجه باشد می‌تواند زنجیره ارزش برای ما ایجاد کند.

وی تصریح کرد: برای اینکه به آینده‌ای روشن دست پیدا کنیم و به جامعه مهدوی تقریب بزنیم باید آنچه قرآن به حفظ روابط تاکید کرده رعایت کنیم، با یکدیگر تعامل کنیم، به حبل‌المتین پیوند بزنیم. این مفاهیم می‌تواند حلقه حمایتی برای سرمایه اجتماعی را ایجاد کند. آن روز که ما 25درصد اقتصاد جهانی را در اختیار داشه باشیم می‌توانیم به آن افق روشن دست یابیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید