لیست ۲۰ شرکت اول دریافت کننده ارز ترجیحی منتشر شد + جدول

کدخبر: ۲۸۳۴۸۶
اقتصاد نیوز: بانک مرکزی از ابتدای فروردین سال ۹۷ تا یازدهم اردیبهشت ماه بیش از ۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار در قالب ۱۳ نوع ارز مختلف به نرخ ترجیحی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار داده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از فروردین ۹۷ تا اردیبهشت ماه امسال براساس داده های بانک مرکزی پرداخته است.

براین اساس طی بازه زمانی اول فروردین ۹۷ تا یازدهم اردیبهشت ماه امسال، ۹ هزار و ۹۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در قالب ۱۳ نوع ارز مختلف دریافت کرده اند. ارزش دلاری مجموع ارزهای دریافت شده طی بازه زمانی مذکور، حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران نوشته است: چنانچه تمامی ارزهای دریافت شده طی بازه زمانی مذکور، براساس ارزش دلاری محاسبه شود، آمارها نشان می دهد بیشترین ارز دریافتی مربوط به یورو به ارزش دلاری حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده که بیش از نیمی از مجموع ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت شده طی این دوره را تشکیل می دهد.

پس از یورو، یوان چین بیشترین ارزش دلاری ارزهای دریافتی (حدود ۶.۵ میلیارد دلار) را به خود اختصاص داده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد بخش نسبتا قابل توجهی از این مبلع نیز به شرکت های خودروسازی پرداخت شده است.

۲۵.۴ درصد از ارزش دلاری ارزهای پرداخت شده طی مدت مذکور، به ۲۰ شرکت پرداخت شده که شرکت های «مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه»، «مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران» و «آوا تجارت صبا» با سهم به ترتیب ۳.۳ درصد، ۲.۴ درصد و ۲.۲ درصد بیشترین سهم را داشته اند.

1 (2)

خلاصه ای از وضعیت دریافت کنندگان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی

بانک مرکزی طی مدت مورد گزارش، ۱۳ نوع مختلف به ارزش دلاری ۲۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۵۷۹ دلار در اختیار واردکنندگان قرار داده است. براین اساس طی این مدت ۱۲ میلیارد و ۹۶۶ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۲۴۵ یورو (معادل ۱۵.۰۰۹.۱۳۱.۸۹۳ دلار) به ۶هزار و ۵۰ نفر شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. همچنین ۴هزار و ۴۷۸ شخص حقیقی و حقوقی نیز ۴۳ میلیارد و ۲۹۵ میلیون و ۳۱هزار و ۸۴ یوان چین (معادل ۶.۴۶۶.۱۳۴.۳۰۵ دلار) دریافت کرده اند.

سومین ارز تخصیصی برای واردات با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مربوط به روپیه هند می شود که از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا یازدهم اردیبهشت ماه به یک هزار و ۳۸۴ نفر شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است. طی این مدت ۱۹۸ میلیارد و ۸۹۶ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۶۸ روپیه هند (معادل ۲.۸۵۸.۶۵۲.۵۹۴ دلار) تخصیص یافته است.

در مدت مورد بررسی ۱۰ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و ۵۹ هزار و ۴۸۹ لیر جدید ترکیه (معادل ۲.۰۳۷.۱۷۱.۶۰۹ دلار)، به یک هزار و ۳۳ فرد حقیقی و حقوقی؛ ۹۷ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۶۹۱ روبل جدید روسیه (معادل ۱.۵۱۰.۳۲۳.۹۴۶ دلار) به ۴۴۶ فرد حقوقی؛ یک هزار و ۳۴۱ میلیارد و ۳۱۰ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۷۹۵ وون کره جنوبی (معادل ۱.۲۰۴.۰۹۴.۳۵۰ دلار) به یک هزار و ۱۹۴ فرد حقیقی و حقوقی و ۳۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۸۷۰ ین ژاپن (معادل ۲۸۱.۰۰۲.۷۰۱ دلار) به ۴۸۵ فرد حقیقی و حقوقی پرداخت شده است.

از ابتدای فروردین ۹۸ تا یازدهم اردیبهشت امسال همچنین ۱۸۱ میلیون و ۹۱ هزار و ۴۷ فرانک سوئیس (معادل ۱۸۲.۸۱۷.۵۷۳ دلار) به ۱۴ شخص حقوقی، ۳۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۲۹ ریال عمان (معادل ۹۸.۲۳۲.۰۴۴ دلار) به ۹ شخص حقوقی، ۵۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۴۰۲ دینار عراق (معادل ۴۵.۵۴۴.۴۷۳ دلار) به ۱۰ فرد حقیقی و حقوقی، ۱۰۳ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۹۵۹ درهم امارات (معادل ۲۸.۲۷۷.۷۸۳ دلار) به ۷ شخص حقوقی، ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۴۹ دلار آمریکا به یک فرد حقوقی و ۸۳۵ هزار و ۳۵۸ کرون دانمارک (معادل ۱۲۹.۶۵۹ دلار) نیز به یک فرد حقوقی اختصاص داده شده است.

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید