اعلام جزئیات امهال سه‌ساله تسهیلات کشاورزان خسارت‌دیده+ نامه هیات دولت

کدخبر: ۲۸۸۳۰۸
اقتصادنیوز: دستورالعمل امهال اصل و بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیر مترقبه توسط هیات وزیران اصلاح و اعلام شد.



 

بر این اساس بانک مرکزی دستورالعمل اجرای این تصویب‌نامه را به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری ابلاغ کرد:

در این دستورالعمل تاکید شده که فهرست استان‌ها بر اساس میزان خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه از طریق سازمان مدیریت بحران کشور به استان‌ها و بانک مرکزی اعلام می‌شود. همچنین سازمان مدیریت بحران کشور با مشارکت نهادهای ذیربط (وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی) نسبت به تعیین سهم هر استان از مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال موضوع مصوبه دولت اقدام می‌نماید. توزیع شهرستانی سهمیه اعلام شده برای هر روز برعهده شورای هماهنگی مدیریت بحران هر استان خواهد بود.

همچنین تایید و معرفی ذینفعان مشمول به موسسه اعتباری عامل بر اساس اولویت‌های ذیل به عهده کارگروه خواهد بود:
۱. اصل تسهیلات دریافتی تا ۸۰ میلیون ریال باشد.
۲. اولویت‌های بعدی برای اصل تسهیلات دریافتی ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون ریال، ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال و ... به ترتیب از سوی کارگروه باید مورد اقدام قرار گیرد.

بر این اساس بخشش سود و جرایم، کارمزد و امهال تسهیلات ذینفعان مشمول، صرفاً برای مانده اصل تسهیلات بوده و مشمول اقساط پرداختی به موسسه اعتباری عامل نمی‌شود و همچنین چنانچه ذینفعان مشمول دارای اقساط و سود، جرایم و کارمزد تسهیلات با سررسید قبل از یکم مهرماه سال ۹۶ باشند باید ابتدا نسبت به تعیین تکلیف آن با موسسه اعتباری عامل اقدام کنند. در غیر این صورت مشمول مزایای این دستورالعمل نمی‌شوند.

بر اساس این دستورالعمل تسهیلات اعطایی از محل منابع صندوق توسعه ملی و قراردادهای وجوه اداره شده مشمول مزایای این دستورالعمل نیست و همچنین صرفاً اقساط سر رسید شده در بازه زمانی مصوبه دولت مشمول امهال می‌شود و اقساط با سررسید بعد از تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۹۷ مشمول امهال نخواهد بود. در ضمن از زمان ابلاغ مصوبه اصلاحی هیات دولت به تاریخ ۵ فروردین ۹۸، هزینه‌های امهال تسهیلات بر عهده متقاضی است.

ترتیبات اجرایی معرفی ذینفعان مشمول به شرح زیر خواهد بود:
۱. ذینفعان مشمول باید درخواست خود را با نام موسسه اعتباری عامل خود به دبیرخانه کارگروه (مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان) اعلام کنند.
۲. دبیرخانه موظف است نسبت به بررسی و تایید اولیه تقاضای ذینفعان مشمول اقدام و نتایج ذینفعان مشمول را به موسسه اعتباری عامل اعلام کند.
۳. موسسه اعتباری عامل موظف است نسبت به اعلام اصل و مانده تسهیلات و همچنین هزینه‌های مرتبط با بخشودگی سود، کارمزد و جرایم تسهیلات هر یک از ذینفعان مشمول بر اساس مفاد این دستورالعمل به دبیرخانه کارگروه اقدام کند.
۴. کارگروه مربوطه و رعایت اولویت‌های تعیین شده در این دستورالعمل حداکثر ظرف یک هفته پس از اعلام موسسه اعتباری عامل نسبت به اعلام ذینفعان مشمول و همچنین تایید هزینه‌های مربوط در چارچوب سهمیه ابلاغی اقدام و مراتب را جهت اقدام نهایی به موسسه اعتباری عامل اعلام نماید.
۵. موسسه اعتباری عامل موظف است نسبت به بخشش سود، کارمزد و جرایم تسهیلات مربوطه و همچنین امهال سه ساله اصل تسهیلات اقدام کند.

بر اساس یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل موسسه اعتباری عامل موظف است پس از انجام اقدامات لازم جهت بخشودگی سود، کارمزد و جرایم متعلقه و امهال سه‌ساله، آمار استانی مربوطه را در مقاطع ماهانه به کارگروه و بانک مرکزی جهت انعکاس به مراجع ذیربط اعلام کند.

بر این اساس امهال و بخشودگی مطالبات مشمول، شامل خدمات بازرگانی و صنایع وابسته به بخش کشاورزی (از جمله صنایع تبدیلی تولید سم، کود و بذر، تولید وسایل و ادوات و تجهیزات کشاورزی و ...) نیست.

همچنین موسسه اعتباری عامل موظف است حداکثر ظرف دو هفته پس از ابلاغ این دستورالعمل مراتب را به واحدهای استانی ابلاغ کند و کارگروه موظف است در چارچوب سهمیه استانی تعیین شده نسبت به معرفی ذینفعان مشمول به موسسه اعتباری عامل اقدام کند. بدیهی است مسئولیت معرفی فراتر از سهمیه پیش‌بینی شده بر عهده کارگروه خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید