نماینده مردم تبریز:

در مورد ارز 4200 تومانی همان زمان به جهانگیری تذکر دادم

کدخبر: ۲۹۷۹۰۳
نماینده تبریز در مجلس با تاکید بر اینکه ارز 4200 تومانی اشتباه بزرگ دولت و زمینه‌ساز توزیع رانت بود، گفت: برپایی دادگاه‌های متعدد توزیع‌کنندگان گوشت نشان‌دهنده فساد در توزیع کالاهای اساسی است.
در مورد ارز 4200 تومانی همان زمان به جهانگیری تذکر دادم

به گزارش اقتصادنیوز، شهاب‌ الدین بیمقدار نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگو با خبرگزاری فارس، درباره روند توزیع و مشکلات معیشتی مردم در تهیه مایحتاج و کالاهای اساسی و وجود رانت در این کار گفت: دولت باید گزارش کاملی را درباره تخصیص ارز 4200 تومانی به اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعال بودند به مجلس و مردم ارائه کنند.

وی افزود: با تعیین نرخ 4200 تومان برای دلار از سوی دولت کاملا مشخص بود که فساد و رانت در پس این قضیه به وجود خواهد آمد.

نماینده تبریز در مجلس تصریح کرد: به عنوان کسی که سال‌های سال در بازار تجارت کرده‌ام هنگامی که این موضوع تصویب شد، به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تذکر دادم که این کار باعث بروز فساد و عدم شفافیت خواهد شد. البته بعدها هم نامه‌هایی را به سران قوا نوشتم و توضیحات لازم را اعلام کردم.

بیمقدار گفت: دلار بایت تک نرخی باشد، اما باید با استفاده از سیاست‌های لازم و ابزارهای نظارتی صادرات را تقویت کرده و بر نحوه واردات مدیریت داشت.

وی خاطرنشان کرد: قطعا از تصمیمی که دولت در خصوص دلار 4200 تومانی گرفته است عوایدی حاصل فقرا و مستضعفان نشده است.

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: حاشیه‌ نشینان تبریز به هیچ وجه از گوشت دولتی که با نرخ 4200 تومان وارد شده بود بهره‌مند نشدند و این در حالی است که ما 600 هزار حاشیه نشین در اطراف این شهر داریم و با اعمال فشار به بخش‌های مختلف دولت فقط توانستیم 20 تن گوشت را بین این خانوار توزیع کنیم.

بیمقدار گفت: اگر واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز 4200 تومانی متوقف شود و این کالاها با ارز آزاد وارد شود ما شاهد رانت و فساد کمتر خواهیم بود و بین وارد کنندگان کالاهای اساسی رقابتی ایجاد شده و سعی می‌کنند با قیمت کمتری اقلام را به کشور وارد کنند.

وی تصریح کرد: وجود دادگاه‌های متعدد گوشت نشان‌دهنده فساد ایجاد شده در توزیع کالاهای اساسی است.

نماینده تبریز در مجلس افزود: به دلیل وجود انتقادات فراوان و برخی اقدامات غیرقانونی واردات گوشت و برنج با نرخ ارز دولتی 4200 تومانی متوقف شده و با استفاده از ارز نیمایی صورت می‌گیرد.

بیمقدار گفت: ارز 4200 تومانی بیشتر برای واردات دارو و خوراک دام و روغن اعطا می‌شود.

وی تصریح کرد: تفاوت فروش کالاهای اساسی با نرخ دلار 4200 تومانی و ارز آزاد را می‌توان به مردم در قالب بسته‌های حمایتی و یا واریز به حساب‌های آنها انجام داد ضمن اینکه حمایت از اقشار آسیب پذیر و پشتیبانی از آنها هم باید از دهک‌های پایین جامعه صورت گیرد و دهک‌های هفتم به بالا به هیچ وجه نباید از این حمایت برخوردار شوند.

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: دولت می‌تواند با اعطای برخی کارت‌های الکترونیک این مابه التفاوت فروش کالاهای اساسی با نرخ ارز آزاد و نرخ ارز 4200 تومانی به حساب افراد وارد شده و پول نقد به مردم ندهند تا در نهایت موجب فشار به دولت شود که با این کار قطعا هم مصرف پایین آمده و هم رضایت مردم حاصل خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید