چین به دنبال تحریم های تلافی جویانه ۲.۴ میلیارد دلاری علیه آمریکا

کدخبر: ۳۰۸۸۵۱
اقتصاد نیوز: چین به دنبال تحریم های تلافی جویانه 2.4 میلیارد دلاری علیه آمریکاست. این مسئله مربوط می شود به عدم رعایت حکم سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا که باعث اعتراض کاخ سفید به این نهاد جهانی شد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ هیئت رسیدگی به اختلافات در سازمان تجارت جهانی این پرونده را که مربوط می‌شود به دوره ریاست جمهوری باراک اوباما  در 28 اکتبر بررسی می کند.

 قاضیان دادگاه استیناف سازمان تجارت جهانی در جولای اعلام کردند که آمریکا کاملا از حکم این نهاد تجاری در مورد عوارضی که بر صفحه های خورشیدی، برج های بادی و سیلندر های فولادی چین وضع کرده بود، تبعیت نکرده است. آنها حکم دادند که در صورت برداشته نشدن این عوارض، پکن می تواند تحریم های تلافی جویانه اعمال کند.

آمریکا اعتبار این حکم سازمان تجارت جهانی را به چالش کشیده و مخالف این تحریم‌های 2.4 میلیارد دلاری است و می تواند این حکم را به داوری بکشاند.

 این درگیری زمانی آغاز شد که دولت ترامپ سازمان تجارت جهانی را تحت فشار قرار داد تا در رای خود برای اعلام چین به عنوان یک کشور در حال توسعه تجدید نظر کند و یک جنگ تجاری علیه پکن به راه انداخت.

 مقامات آمریکا می گویند چین از احکام سازمان تجارت جهانی سود می برد و برای تولید کالا سوبسید می دهد و آنها را وارد بازارهای جهانی می کند.

 هیئت رسیدگی به اختلافات سازمان تجارت جهانی در اواسط ماه اوت به پکن مجوز اعمال تحریم‌های تلافی جویانه را داد. آمریکا  در آن زمان اعلام کرد که به نظرش یافته های سازمان تجارت جهانی معتبر نیست و قاضی های این سازمان برداشت قانونی اشتباهی در این درگیری داشته اند.

الن ولف، معاون دبیرکل سازمان تجارت جهانی، بالاترین مقام آمریکایی در این سازمان در مورد این پرونده نظری نداد ولی گفت به اعتبار سازمان تجارت جهانی اعتماد دارد. وی گفت:« سازمان تجارت جهانی نمی‌تواند مانع یک جنگ تجاری شود ولی می تواند بخشی از راه حل باشد».

 چین در 2012 به سازمان تجارت جهانی رفت تا عوارض ضد سوبسید آمریکا را که بر 7.3 میلیارد دلار از صادرات چین وضع شده بود، به چالش بکشد.

 آمریکا و چین طی 15 ماه گذشته یک سری عوارض تلافی‌جویانه بر کالاهای یکدیگر وضع کرده‌اند که بازارهای مالی را خراب کرده و باعث کند شدن رشد اقتصاد جهانی شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید