معرفی بخش‌های بیشتر آسیب‌دیده اقتصاد ایران از کرونا

کدخبر: ۳۴۴۷۹۴
اقتصادنیوز: شیوع ویروس کرونا در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به‌ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بین‌المللی تبدیل شد، به‌طوری که بسیاری از کسب‌وکارها از این ویروس به اصطلاح منحوس آسیب دیدند و این مساله سبب شد متولیان دولتی در بسیاری از کشورها از جمله ایران حمایت از این رشته‌ها را در دستور کار قرار دهند.
معرفی بخش‌های بیشتر آسیب‌دیده اقتصاد ایران از کرونا
به گزارش اقتصادنیوز در این خصوص بانک مرکزی ایران نسبت به تامین حداقل مبلغ ۴۹۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی مورد نیاز اقدام کرد که این منابع ترکیبی و بخشی از محل کاهش نرخ ذخیره قانونی موسسات اعتباری و بخشی از محل منابع داخلی موسسات اعتباری است.

اما پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که کدام یک از بخش‌ها بیشترین آسیب را از این ویروس دیده‌اند و چه راهکارهایی برای عبور این رشته‌ها از آسیب‌های وارده از کرونا باید در نظر گرفت. براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، بخش خدمات با آسیب ۵۰ درصدی بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده و فعالان این بخش پیش‌بینی می‌کنند که این آسیب تداوم خواهد داشت.

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار بخش خدمات، رشته‌های «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر»، «ساخت رادیو، تلویزیون، دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی»، «ساخت منسوجات»، «ساخت مبلمان و مصنوعات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر»،«ساخت چوب و محصولات چوبی»، «دباغی و پرداخت چرم و سایر محصولات»، «انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس کرونا گرفته‌اند.   

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد درمورد میزان تحت‌تاثیر قرار گرفتن بخش‌های اقتصادی از ویروس کرونا، بخش خدمات با توجه به کاربر بودن و داشتن بالاترین سهم در تولید ناخالص داخلی ایران (حدود ۵۰‌درصد)، بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده و خواهد دید. در این بخش گرچه برخی فعالیت‌ها با گسترش ویروس کرونا از جمله فعالیت‌های عرضه‌کننده محصولات بهداشتی، شوینده و سلولزی و در مواردی میوه‌فروشی و عطاری رشد داشته‌اند، اما با توجه به سهم ناچیز آنها از ارزش افزوده و اشتغال، به نظر نمی‌رسد این گروه کوچک فعالیت‌ها بتوانند تاثیر منفی سایر فعالیت‌ها بر رشد تولید ناخالص داخلی ایران و همچنین اشتغال پس از گسترش ویروس کرونا را خنثی کنند.

سهم آسیب‌دیدگان از کرونا

با توجه به شرایطی که کرونا برای بسیاری از واحدهای تولیدی به وجود آورده بانک مرکزی نسبت به تامین حداقل مبلغ ۴۹۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی مورد نیاز اقدام کرده و این منابع ترکیبی و بخشی از محل کاهش نرخ ذخیره قانونی موسسات اعتباری و بخشی از محل منابع داخلی موسسات اعتباری است. براساس ارزیابی صورت گرفته حداقل ۴۴۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیز برای واحدهای کسب‌و‌کار در قالب کارفرمایی یا خویش‌فرمایی کسب‌و‌کارها در نظر گرفته شده و با توجه به توافق‌های صورت گرفته تا ۵۰ هزار میلیارد ریال صرف واحدهای کسب‌و‌کار پیش‌بینی نشده از جمله کسب‌و‌کارهای بزرگ کشوری خواهد شد.

با توجه به بسته پیشنهادی حال این پرسش مطرح می‌شود که این تسهیلات در اختیار چه واحدهایی قرار خواهد گرفت؟ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، پرداخت تسهیلات براساس فهرست شاغلان در واحد کسب‌و‌کار به‌صورت مرحله‌ای و به ازای هر شاغل دارای پرونده تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت. براین اساس، برای واحدهای کسب‌و‌کار به ازای هر شاغل ۱۲۰میلیون ریال (۷۰ درصد بابت هزینه دستمزد و ۳۰ درصد برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط) پرداخت خواهد شد و برای واحدهای کسب‌و‌کار در رسته‌های تعطیل شده، به ازای هر شاغل ۱۶۰ میلیون ریال(۵۰ درصد بابت هزینه دستمزد و ۵۰ درصد بابت سایر هزینه‌های عملیاتی) مرتبط می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید