یک تحلیلگر اقتصادی:

تفاوت مهم افزایش این روزهای قیمت دلار با جهش‌های سال 91 و 97؛ افزایش قیمت اخیر زیاد ترسناک نیست/نوسان ارز اتفاقی غیر‌طبیعی نیست

کدخبر: ۳۴۵۸۶۶
اقتصادنیوز: امین کاوئی تحلیلگر اقتصادی به پیامدهای تغییرات اخیر قیمت دلار در بازار ایران پرداخت.
تفاوت مهم افزایش این روزهای قیمت دلار با جهش‌های سال 91 و 97؛ افزایش قیمت اخیر زیاد ترسناک نیست/نوسان ارز اتفاقی غیر‌طبیعی نیست
به گزارش اقتصادنیوز او تاکید کرد:نوسان قیمت دلار به‌طور مشخص و هر بازار دیگری به‌طور عمومی برای مصرف‌کنندگان خوشایند نیست. طبیعتا در یک بازار نوسانی عدم قطعیت‌ها افزایش می‌یابد. اما هر عارضه‌ای نیازمند این است که به درستی ریشه‌یابی و تفسیر شود. در این رویکرد می‌توان گفت اگر به ریشه‌ها توجه شود افزایش اخیر کالا و خدمات و به طریق مشابه آن نرخ ارز عجیب و حیرت‌آور نیست.افزایش قیمت اخیر اگر با سناریوهای جایگزین نیز مقایسه شود، شاید بیمناک هم نباشد.
این تحلیلگر در ادامه تصریح کرد: قیمت اسکناس دلار در صرافی‌ها از خرداد تا اسفند ۹۸ از حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده بود، در پایان بهار کرونایی امسال به حدود میانگین ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و حتی در روزهای ابتدایی تابستان نزدیک ۲۰ هزار تومان شد.همچنین حواله دلار در سامانه نیما هم از ۱۱ هزار تومان خرداد ۹۸ به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در خرداد ۹۹ رسید.دهه‌ها تلاش کرد‌ه‌ایم ناترازی پولی-بانکی‌ (ریشه تورم) را با مثبت‌بودن تراز پرداخت‌ها (و در واقع مثبت بودن تراز تجاری حاصل از صادرات نفت) برای دوره‌های طولانی بپوشانیم.حالا «صادرات نفت» همیشگی به‌دلیل تحریم‌ها برقرار نیست، پس ذره‌ذره هرچقدر به «نقدینگی» اضافه می‌شود، قیمت‌‌ کالا‌ و خدمات هم رشد می‌کند.به گفته برخی مقامات دولتی، صادرات نفت از «۶۰ میلیارد دلار» در پسابرجام، به «۸ میلیارد دلار» در سال ۹۸ رسیده است.

کاوئی در ادامه تصریح کرد: دیگر ارزهای نفتی که نقش مهمی (۵۰ درصد الی ۶۰ درصد صادرات ما) در تراز پرداخت‌های اقتصاد داشته‌اند، نیستند که با ارزان‌کردن واردات کالاهای خارجی از طریق سرکوب نرخ ارز، تورم کالاهای مصرفی را برای مدتی پایین نگه‌ دارند.این افزایش قیمت دلار به خودی خود، نه بد است، نه خوب. منتها سرکوب نرخ دلار، ارزپاشی با قیمت پایین‌تر از بازار و سرکوب قیمت به شیوه‌های مختلف کار را بدتر از بد می‌کند.پس در کشوری که میل اکثریت مردم و مسوولان به «سرکوب نرخ ارز» است (با کمک تراز تجاری به‌دلیل اعتیاد شصت ساله به درآمدهای نفتی) وقتی ارز نفتی نباشد، نوسان ارز اتفاقی غیر‌طبیعی نیست.در این حالت قیمت دلار هم مثل بقیه کالاها و خدمات با افزایش حجم پول افزایش پیدا می‌کند.اما افزایش کنونی با وجود تمامی عوارض قطعی و احتمالی که بر زندگی مردم دارد، یک نکته متفاوت دارد.افزایش‌های تدریجی از نوع فشردگی فنر و رهاشدن ناگهانی و «جهش‌» مثل سال‌های ۹۱ یا ۹۷ نیست و حاصل عملکرد پولی همین مدت اخیر است. عوارض جهش در اقتصاد بسیار پرریسک‌تر از عوارض تغییر تدریجی است. اتفاقات اخیر در بازار می‌تواند خطر جهش‌های همانند قبل را کمتر کند. در سوابق قبلی قیمت‌ها پس از چند سال تثبیت به یکباره و در زمان کمبودهای ارزی چند برابر می‌شد. این جهش ناگهانی کسب‌و‌کار و زندگی‌های زیادی را مختل می‌کرد؛ اما افزایش تدریجی (درصورت کنترل نشدن ریشه مساله) خطر کمتری از افزایش جهشی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید