ده پرسش درباره وام اجاره مسکن

کدخبر: ۳۵۲۲۵۰
اقتصادنیوز : چه کسانی می‌توانند وام کمک ودیعه اجاره بها دریافت کنند؟ سود، نحوه بازپرداخت، ثبت نام و دریافت این وام به چه شکل است؟ رویداد ۲۴ در این گزارش به این سوال و چندین سوال دیگر پیرامون وامی که قرار است به اقشاری از جامعه برای حل مشکل مسکن داده شود پاسخ داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازرویداد۲۴، ادامه بحران شیوع ویروس کرونا منجر به آن شد که ستاد ملی کرونا به ریاست حسن روحانی، به فکر چاره جویی برای وضعیت مستاجران نیز بیفتد. بر این اساس، رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی کرونا اعلام کرد که به مستاجران وام کمک ودیعه اجاره بها داده می‌شود. روحانی جزئیات این طرح را نیز اعلام کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در پستی اینستاگرامی به ارائه توضیحاتی درباره وام ودیعه مسکن پرداخت و نوشت: این وام «ودیعه مسکن» نیست بلکه، «کمک ودیعه مسکن» است که هدف آن کمک به تأمین افزایش تحقق یافته در ودیعهٔ اجاره‌های مسکن اقشار کم درآمد و آسیب پذیر درسال جاری است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی افرادی که با تأیید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهانه سود وام و پرداخت اصل آن در پایان سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهانه را داشته باشند، می‌توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط ۳۰ ماهه ونرخ ۱۲ درصد دریافت کنند.

وی تاکید کرد که جامعه هدف این طرح، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است ازکلیه بانک‌ها می‌خواهم در کنار تلاش خود برای تأمین مالی واحد‌های تولیدی، برای سایر متقاضیان نیز با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (۱۸درصد) وام کمک ودیعه مسکن پرداخت کرده و اولویت لازم را به آن بدهند.

در ادامه این گزارش به ۱۰ پرسش متداول در زمینه وام کمک ودیعه اجاره مسکن اشاره می‌کنیم:

۱. وام کمک اجاره مسکن شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق مصوبه هیئت دولت خانواده‌های ۵ نفره، خانه اولی‌ها و زوج‌هایی که در سال ۹۹ عقد کرده‌اند مشمول این وام می‌شوند. از سوی دیگر و به گفته رئیس جمهور این وام به خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز پرداخت می‌شود.

۲. نحوه و زمان ثبت نام برای دریافت وام ودیعه به چه نحو است؟

از صبح روز شنبه هفته جاری ثبت نام برای دریافت وام کمک ودیعه اجاره بها آغاز شده است. بر این اساس، متقاضیان واجد شرایط دریافت وام اجاره باید با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود، در ثبت‌نام اولیه دریافت تسهیلات اجاره شرکت کنند. پس از آن متقاضیان در زمان‌بندی اعلامی باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی www.tem.mrud.ir ثبت نام کنند. بر این اساس، مهلت ثبت نام وام اجاره در ساعت ۲۴ روز پنجشنبه (٩ مردادماه) به اتمام خواهد رسید و از ۱۵ تا ۲۰ مرداد معرفی متقاضیان دریافت این تسهیلات به بانک‌ها آغاز می‌شود.

۳. شرایط ضمانت وام کمک ودیعه اجاره بها چه مواردی است؟

به گفته مقامات وزارت راه و شهرسازی، مستاجران واجد شرایط برای دریافت وام به ضامن نیازی ندارند و گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا سفته برای دریافت این وام کفایت می‌کند. هم چنین اگر خانواده‌ای یارانه خود را به عنوان ضامن تاکنون قرار نداده باشند می‌تواند به عنوان ضامن دریافت این تسهیلات استفاده کند.

۴. اقساط وام اجاره مسکن چقدر است؟

وام کمک اجاره بها اقساط ماهیانه ندارد و مستاجران فقط سود ۱۳ درصدی وام را به صورت ماهیانه به بانک پرداخت می‌کنند و در پایان قرارداد که یک سال در نظر گرفته شده است، اصل وام به بانک بازگردانده می‌شود.

بر این اساس، تسهیلات کمک اجاره در قالب سه مدل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیونی قرار است پرداخت شود. اقساط ماهیانه وام ۵۰ میلیون تومانی برای مستاجر‌ها با نرخ سود ۱۳ درصدی حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد. یعنی در پایان طول مدت یک‌ساله قرارداد این مستاجر‌ها باید فقط سه میلیون و ۵۹۰ هزار تومان سود به بانک برگردانند.

دریافت کننده وام ۳۰ میلیون تومانی هم در پایان یک سال موظف است دو میلیون و ۱۵۴هزار و ۲۰۰تومان به بانک برگرداند. این یعنی اقساط قابل پرداخت ماهی ۱۷۹هزار و ۵۰۰تومان می‌شود. در مدل پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی هم کل سود یک ساله وام، یک میلیون و ۷۷هزار تومان می‌شود و مستاجر باید ماهی ۹۰هزار تومان قسط پرداخت کند.

یک نکته قابل توجه در پرداخت این وام نیز آن است که مستاجرانی که قادر به پرداخت سود و اصل وام باشند نیز می‌توانند طی اقساط ۳۰ ماه و با نرخ ۱۲ درصد سود این وام را دریافت کنند.

۵. وام کمک اجاره چه زمانی پرداخت می‌شود؟

پس از پایان مهلت ثبت نام متقاضیان وام ودیعه اجاره بها، تایید و معرفی مشمولان به بانک ها، پرداخت وام ودیعه اجاره بها نیز آغاز می‌شود. بر این اساس معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از پرداخت وام ودیعه به مستاجران در مردادماه خبر داد و گفت: ۵۰ درصد قرارداد‌های اجاره تیرماه، هماهنگ با مصوبه ستادملی کرونا، تمدید شده است.بر این اساس قرار است از هفته آینده پرداخت این وام به مشمولان آغاز شود.

۶. سود وام اجاره مسکن چقدر است؟

در ابتدا قرار بود سود وام اجاره بها ۱۸ درصد باشد، اما در ادامه سود این وام ۱۳ درصد تعیین شد، البته چنانچه این وام از محل مبلغ در نظر گرفته شده برای کسب و کار‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تامین شود سود آن ۱۲ درصد محاسبه خواهد شد، نکته قابل توجه در این زمینه آن است که مستأجران فقط سود این تسهیلات را به بانک باز پس می‌دهند.

۷. بازپرداخت وام اجاره بها چندساله است؟

با توجه به اینکه مدت زمان قرارداد‌های اجاره مسکن در کشور عمدتا یک ساله است، مدت زمان در نظر گرفته شده برای این وام نیز یک سال است. بر این اساس، دریافت کنندگان این وام بلافاصله پس از دریافت وام به مدت یک سال فرصت دارند که تنها سود این وام را بر اساس اقساط تعیین شده بر اساس اصل مبلغ وام به بانک پرداخت کنند.

۸. از طریق سرپرست خانوار حتما باید اقدام بشه؟

ثبت نام برای دریافت وام کمک ودیعه اجاره بها باید از سوی سرپرست خانوار انجام شود.

۹. رقم وام کمک اجاره بها چقدر است؟

رقم پرداختی وام اجاره بها به شهری که مشمولان در آن مشغول به زندگی هستند، بستگی دارد. بر این اساس در تهران مستاجران تا سقف ۵۰میلیون تومان، در شهر‌های بزرگ تا سقف ۳۰میلیون تومان و در سایر شهر‌ها تا سقف ۱۵میلیون تومان وام کمک ودیعه اجاره بها دریافت می‌کنند.

بر این اساس، وام به حساب مالک واریز می‌شود و پس از پایان قرارداد، اصل مبلغ به بانک برگردانده می‌شود.

۱۰. شروط دریافت وام ودیعه اجاره بها چه مواردی است؟

اجاره‌نشین‌ها برای دریافت این وام باید سه شرط داشته باشند که یکی از آن‌ها سکونت در تهران و ۷ کلان‌شهر دیگر است. نخست اینکه این وام به اجاره‌نشین‌های ساکن در واحد‌های کمتر از ۷۵متر تهران و کمتر از ۹۰ متر در دیگر شهر‌ها پرداخت می‌شود. دومین شرط رسمی بودن قرارداد اجاره میان مستاجر و موجر عنوان شده و نهایتا سومین شرط مساحت آپارتمان مورد اجاره است. براین اساس، آپارتمان‌های مورد قرارداد اجاره که تمدید یا به تازگی منعقد می‌شوند باید حداکثر ۷۵ مترمربع زیربنا داشته باشند. البته به نظر می‌رسد با توجه به متفاوت بودن الگوی مصرف در سایر کلان‌شهر‌های کشور نسبت به تهران، احتمالا در برخی کلان‌شهر‌ها آپارتمان‌های با حداکثر ۱۰۰ مترمربع نیز مشمول اخذ تسهیلات رهن خواهند شد.

فرم (ج) متقاضیان دریافت این تسهیلات باید «سبز» باشد، همچنین نداشتن سابقه مالکیت از سال ۸۴ به بعد، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا نیز از جمله شرایط دریافت این وام است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید