دو اقتصاددان بررسی کردند:

راهکارهای تثبیت بورس/مخاطرات ریزش بازار سهام

کدخبر: ۳۵۲۴۹۰
اقتصادنیوز: دو صاحب نظر اقتصادی، افزایش عرضه‌ها، ارتقای درصد شناوری شرکت‌ها و استفاده از صندوق های قابل معامله در شکل واقعی را راهکارهای تثبیت بورس عنوان کردند.
راهکارهای تثبیت بورس/مخاطرات ریزش بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز مهدی حیدری و علی ابراهیم نژاد که در نشست اندیشکده سیاست‌گذاری تهران  سخنرانی می کردند به «فرصت‌ها و چالش‌های بازار سرمایه» پرداختند.

مهدی حیدری کارشناس اقتصادی در تحلیل خود با اشاره به اینکه بر پایه متغیرهای اقتصادی در اواخر سال 97 یا اوایل سال 98 هرگز چنین رشدی در بورس قابل تصور نبود گفت:سالیان سال ارزش ذاتی بورس کمتر از مقدار در حال معامله بود. اما در این چند ماه اخیر سهام شرکت‌های مختلف بالاتر از ارزش ذاتی در حال معامله هستند.

به گفته حیدری یکی از علت‌های اصلی این اتفاق حضور ایران در یک اقتصاد بسته است اقتصادی که در آن سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی توان سرمایه‌گذاری در داخل و خارج  را ندارند.

دلایل رکورد شکنی بورس

حیدری

حیدری درباره دلایل رشد چشمگیر شاخص بورس گفت: یکی از علت‌های اصلی افزایش بی‌رویه شاخص بورس نرخ بهره حقیقی منفی یا کاهش سود سپرده بانکی است. هنگامی که سپرده‌گذار بانکی ارزش پول خود را در حال کاهش می‌بیند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی(چه در داخل و چه در خارج) در اختیار ندارند، باعث می‌شود سپرده‌های خود را از بانک خارج کرده و به سرمایه‌گذاری در قسمت‌های دیگر روی بیاورد.

حیدری با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز، مسکن و بازار سرمایه افزود: بازار ارز به دلیل کنترل بانک مرکزی از ریسک بالایی دارد.مقدار سرمایه نیز یکی از عوامل بازدارنده برای ورود به بازار مسکن به حساب می آید بنابراین تنها فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است.

راههای تثبیت بورس

حیدری با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های اصلی برای تثبیت و به تعادل رساندن بورس افزایش عرضه‌ها و ارتقای درصد شناوری شرکت‌ها است، گفت: افزایش عرضه می‌تواند باعث تثبیت  بازار شود.

حیدری اضافه کرد:همچنین با توجه به اینکه بورس نقش قابل توجهی برای تامین مالی شرکت‌ها نداشته است. می‌توان به تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس کمک کرد. سیاست‌های بانک مرکزی و فروش اوراق نیز می‌تواند به تثبیت بازار کمک کند.

مخاطرات ریزش بورس

تجارت-+فردا-+علی+ابراهیم_نژاد

وی با اشاره به اینکه بازده بازار و بازده سهامدار دو تعریف متفاوت است، اضافه کرد: برخی از افراد بیشتر از شاخص و برخی کمتر از شاخص سود کسب کرده‌اند. سیاست‌گذار باید نگران این مشکل باشد که در صورت ریزش بازار چه اتفاقی برای تازه‌واردان خواهد افتاد؟ چه اتفاقی برای افرادی که از رشدهای قبلی جا مانده اند خواهد افتاد؟

او دلیل این نگرانی را احتمال ایجاد شکاف طبقاتی مضاعف و متضرر شدن بسیاری از افراد تازه عنوان کرد.

علی ابراهیم‌نژاد اقتصاددان نیز با تاکید بر اینکه افزایش قابل توجه شاخص بورس مخاطرات مهمی برای سرمایه‌گذران و حکمرانی دارد، اظهار کرد: بسیاری از افرادی که وارد بازار سرمایه شدند و پس‌انداز و سرمایه اصلی خود را وارد بازار کرده‌اند شناخت درستی از بازار ندارند.

به گفته وی این گروه در تعداد سهم کمی پورتفوی (سبد سهام) خود را تشکیل داده‌اند که مجموع این دلایل ریسک سرمایه‌گذاری را بسیار افزایش داده است.

ابراهیم نژاد پیش بینی کرد:در صورت ریزش بازار و سرریز این نقدینگی به سایر بازارها مخاطرات جدی و تورمی می‌توان انتظار داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بورس ایران مشکلات اساسی و جدی دارد، گفت: با توجه به اینکه اولویت اصلی، اصلاح سازوکار تامین مالی شرکت‌ها است. تامین مالی شرکت‌ها به روش سنتی دیگر پاسخگو نیست و باید تکنولوژی انتقال مالکیت و دارایی نیز به روز رسانی شود.

ابراهیم‌نژاد اضافه کرد:"صندوق قابل معامله بورسی"ETF ابزار مناسبی برای مدیریت ثروت و دارایی است. ابزاری که کلیت بازار یا یک صنعت را دنبال می‌کند، اما متاسفانه دولت برای اینکه کنترل شرکت‌ها را از دست ندهد سبد سهامی به اسم ETF ایجاد کرد و در اختیار مردم قرار داد چرا که نمی‌تواند سهام‌های خود را به مرور بفروشد، اما همچنان مدیریت شرکت‌ها را برعهده داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید