بازارساز ارزی کاهشی شروع کرد؛

تاخیر در رشد قیمت سکه؟

کدخبر: ۳۵۶۶۰۵
سکه دچار یک عقب‌ماندگی نسبت به قیمت‌ ذاتی‌اش شده است.
تاخیر در رشد قیمت سکه؟

به گزارش اقتصادنیوز، با اینکه در روز گذشته اونس طلا در بازارهای جهانی بر فراز 2000 دلار رفت، اما قیمت فلز زرد داخلی افزایش نیافت و حتی روندی کاهشی را ثبت کرد (جزئیات).

حباب سکه در روز گذشته با اعمال مالیات ارزش افزوده از 900 هزار تومان گذشت. اگر با دلار فعلی حساب کنیم، قیمت سکه باید در حدود 11 میلیون و 670 هزار تومان باشد.

قیمت سکه

برخی تحلیلگران معتقدند که در هنگام نوسانات شدید در بازار جهانی طلا، بازار داخلی با تاخیر قیمت آن را می‌پذیرد. کمااینکه قیمت اونس جهانی طی 10 روز اخیر هم 2070 دلار را دید و هم 1880 دلار. شاید بازار داخلی منتظر تثبیت نرخ در بازار جهانی برای پذیرش قیمت است. از نظر برخی تحلیلگران اگر قیمت اونس این بار بالای مرز 2 هزار دلار تثبیت دهد، بازار داخلی نیز بهای طلای جهانی را در آغوش گیرد و قیمت فلز زرد داخلی به سمت تخلیه حباب پیش رود. البته که اگر قیمت نرخ ارز هم کاهش یابد، می‌تواند حباب سکه را تخلیه کند. اما فعلا بازار ارز، در محدوده 22,500 تومان تا 23,500 تومان قفل شده است و نمی‌تواند اثر معناداری بر قیمت سکه و طلای داخلی داشته باشد. 

کاهش نرخ بازارساز ارزی

روند نرخ فروش دلار در صرافی به عنوان یک سیگنال مهم برای معامله‌گران دلار شناخته می‌شود. بازارساز ارزی قیمت باز شدن فروش دلار در بازار امروز را با 50 تومان کاهش به روی تابلو برد: 22,450 تومان. دیروز نیز دلار از کانال 23 هزار تومان بار دیگر عقب‌نشینی کرد و در انتهای معاملات به مرز 22,700 تومان رسید.

امروز نوسانگیران ارزی نیز معتقدند که بازار از روند افزایشی خارج شده است. هر چند برخی خبر افزایش نرخ دلار نیما به مرز 20 هزار تومان را مخابره می‌کنند تا هم سیگنال مثبتی به بورس دهند و هم مانع ورود بازار ارز به راند کاهشی شوند. اگر با نرخ درهم، دلار محاسبه شود نرخ دلار باید در همین حوالی باشد. در واقع نرخ دلار هماهنگی مناسبی با نرخ درهم یافته است. 

دلار

به نظر می‌آید محبوس شدن دلار در بازه فعلی، هدف سیاستگذار ارزی نیز بوده است. سیاستگذار سعی کرده تا با مدیریت انتظارات، نوسان را در بازار ارز به حداقل رساند. البته بازار ارز، همواره نشان داده که به شدت از اخبار سیاسی تاثیر می‌گیرد. موفقیت یا شکست آمریکا در بکارگیری مکانیزم ماشه علیه ایران، در حال حاضر مهمترین خبر سیاسی برای بازار ارز است. البته نشانه‌ها حاکی از شکست سیاسی آمریکا دارد، و احتمالا بازار هم با همین نگاه چندان تمایلی به افزایش نرخ ندارد.

امروز بازار آزاد هم نرخ را زیر 23 هزار تومان آغاز کرد، اگر امروز نرخ زیر این مرز باقی بماند، شانس برای شکستن حمایت 22,500 تومان در روزهای آتی افزایش خواهد یافت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید