«اقتصادنیوز» روند بازارها در اولین روز هفته را بررسی می‌کند

معامله‌گران دلار فروشنده شدند/فضای احتیاط در تالار بورس

کدخبر: ۳۵۵۸۲۳
اتفاقی که امروز صبح در شورای امنیت سازمان ملل به سود ایران افتاد، احتمالا با واکنش مثبت بازارها همراه خواهد شد.
معامله‌گران دلار فروشنده شدند/فضای احتیاط در تالار بورس

به گزارش اقتصادنیوز، بامداد شنبه آمریکا در رای‌گیری قطعنامه ضدایرانی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تنها یک کشور را همراه خود دید؛ دومینیکن. باقی کشورها ممتنع و مخالف بودند، حتی وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که نیاز به وتوی روسیه و چین هم نشد. این  خبری مهم برای بازارهای داخلی بود و معامله‌گران منتظر نهایی شدن آن بودند. 

>>>>در همین رابطه بخوانید:

پیش بینی بورس امروز/ بازی چالش سهام عدالت

پیش‌بینی امروز ۶ تحلیل‌گر بازار سرمایه از تحولات بورس تهران

فضای کاهشی دلار

در بازار دلار، وضعیت نسبتا باثباتی در 2 روز نیمه تعطیل گزارش شده بود. در واقع از ظهر پنج‌شنبه تا جمعه شب، دلار منتظر این خبر مهم بود تا حرکت جدیدش را استارت بزند. محدوده قیمتی دلار در این 2 روز، حوالی 22,500 تومان بود. برخی از معامله‌گران فنی، توصیه می‌کردند که بالای این سطح، معامله‌گران آماده فروش باشند. اکنون خبر جدید، می‌تواند تکمیل‌ کننده تحلیل‌های فنی باشد و از نظر بنیادی هم نشان دهد که فروش در این سطح منطقی‌تر است. همچنین بسیاری از تحلیلگران از قیمت درهم، به این نتیجه می‌رسند که بازارساز نیز تمام تمرکز خود را بر قیمت دلار معطوف کرده و حاضر نیست که سطح فعلی را از دست دهد. با نرخ درهم، دلار باید در نزدیکی 22,700 تومان باشد. برخی از معامله‌گران نیز معتقدند که سقف دلار در بازار امروز، در همین حوالی خواهد بود. اما فضای بازار، کاهشی است. از نظر برخی دیگر، نرخ اسکناس آمریکایی فعلا در کانال 22,300 تا 22,500 تومان حبس شده است. اما خبر سیاسی بامداد امروز، شاید بتواند دلار را به کانال پایین‌تر هم هدایت کند. 

6xJy5k5IWGnz

سرایت فضای دلار به سکه

با توجه به اینکه امروز و فردا، بازارهای جهانی تعطیل است، فاکتور تاثیرگذار بر قیمت سکه در این دو روز، نرخ دلار خواهد بود. حباب سکه در حال حاضر با اعمال مالیات ارزش افزوده در محدوده منفی 700 هزار تومان قرار دارد. سکه در هفته‌های اخیر با حباب منفی بالا تنظیم شده است و این سطح هم به نظر می‌تواند برای سکه مناسب باشد. اما اگر دلار امروز کاهشی شود، سکه هم برای حفظ حباب منفی ناچار به افت خواهد بود. سکه دیروز در معاملات پشت‌خطی روندی کاهشی را ثبت کرد و به محدوده 10 میلیون و 600 هزار تومان بازگشت. از نظر برخی معامله‌گران تکنیکی، هدف اولیه سکه در بازار امروز، سطح 10 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود. 

OHJuyrQ0VXji

روزهای سرنوشت‌ساز بورس

شاخص بورس تهران هفته گذشته نتوانست کانال 2 میلیون واحدی را پس بگیرد و همچنان سهام زیر این سطح معامله شد. مهم‌تر اینکه شاخص هم‌وزن وضعیت خوبی ندارد و بیشتر ثابت می‌کند که حرکت بورس تهران کاملا به سهام بزرگ و شاخص‌ساز وابسته شده است. در کنار اینها برخی کارشناسان بر این باورند که شاخص با توجه به انتظارات تورمی، نیاز به اصلاح بزرگتری دارد(جزئیات بیشتر). این دید به علاوه تجربه روزهای ممتد منفی و خنثی، باعث شده برخی معامله‌گران مبتدی تصمیم به خروج از تالار بورس بگیرند و به جای دیگری برای سرمایه‌گذاری پناه ببرند.

البته برخی کارشناسان بورسی معتقدند که شاخص تنها در حال اصلاح زمانی است تا بار خود را برای فتح قله‌های بعدی ببندد. از نظر آنها، همچنان سهام بزرگ در نقش لیدر بازار، قادر خواهند که رنگ بورس تهران را سبز نگه دارند. با این حال، فروش سهام عدالت و عرضه سهام دولتی، 2 نیروی منفی در برابر این استدلال است. اما طرفداران رشد بورس به حمایت دولت هم تکیه کرده‌اند؛ از نظر آنها دولت برای عرضه سهامش، اجازه نمی‌دهد که جذابیت بورس کمرنگ شود. 

شاید این هفته دست یکی از این دو تفسیر را بالا ببرد، اگر بازار همچنان در فضای رکود باقی بماند، احتمالا خبر از یک اصلاح قوی می‌دهد. تمدید بازار منفی می‌تواند ترس و دلهره برخی معامله‌گران تازه وارد را هم تشدید کند که خود این ترس، عاملی برای ریزش خواهد شد؛ اما اگر رنگ سهام در روزهای ابتدایی هفته سبز شود، به معنی  پایان اصلاح و ترغیب جذب نقدینگی جدید خواهد بود. میزان معطلی بازار در مرز 2 میلیون واحدی، می‌تواند سرنوشت بورس تهران را رقم زد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید