بازار ارز در بازه محدود نوسان می‌کند

منطقه حفاظت شده قیمت دلار

کدخبر: ۳۵۷۳۳۰
دیروز دلار نوسان 450 تومانی را از صبح تا شب ثبت کرد. کمینه قیمت در 22,600 تومان و بیشینه در 23,050 تومان قرار گرفت. دلار نه توان تثبیت در کانال 22 را داشت نه توان نفوذ جدی به کانال 23.
منطقه حفاظت شده قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز دلار به کانال پایین‌تر شیفت کرد و در کانال 22 هزار تومان معامله شد. با این حال در معاملات پشت‌خطی شبانه، بار دیگر نرخ دلار مرز 23 هزار تومان را فتح کرد. البته این اتفاق در روز 5 شنبه هم افتاده بود و روزهای دیگری از هفته گذشته نیز همین روند طی شده بود. در واقع اتفاق خاصی در بازار نمی‌افتد؛ اتفاق تکراری است، حبس دلار در یک کانال محدود و نوسان در یک بازه خاص. 

حبس دلار در این بازه، می‌تواند رفته رفته از جذابیت دلار برای بسیاری از معامله‌گران بکاهد، چرا که در درجه اول غیرقابل پیش‌بینی بودن دلار در بازه‌های کوتاه مدت را نشان می‌دهد. معامله‌گران ساعتی و روزانه اگرچه می‌توانند از نوسانات محدود دلار هم بهره ببرند، اما روند به گونه‌ای پیش رفته که پیش‌بینی را سخت کرده است. هر چند از نظر تحلیلگران تکنیکال همچنان روند دلار در بازه میان مدت صعودی خواهد بود. با این حال به شکل سنتی در ماه محرم، نمی‌توان انتظار نوسان زیادی را برای بازار ارز داشت. 

برخی مدعی هستند که بازارساز مانع کاهش نرخ دلار شده، چرا که دولت تمایلی به ریزش بازار سهام ندارد. مدعیان این استدلال معتقدند که هنگامی که دیروز دلار در کانال 22 هزار تومان در حال پیشروی بود، صرافی ملی دلار را پایین نیاورد و همین سیگنال باعث بازگشت نرخ به نزدیک 23 هزار تومان شد. اما این استدلال تک‌بعدی است؛ چرا که بازارساز ارزی دغدغه کنترل متغیرهای پولی را دارد، در واقع هدف اصلی بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است و به نظر، هدف اول بانک مرکزی در بازار ارز، کنترل نوسان و هیجان است تا بتواند انتظارات تورمی را در دست بگیرد. در حقیقت کارشناسان بر این باورند که هدف اصلی بازارساز، به حداقل رساندن محدوده نوسان دلار است. 

szmN1NUEatbN

حرکت موازی سکه با دلار

نمودار قیمت سکه نیز روز گذشته همانند دلار بود. قیمت سکه روز گذشته تا 10 میلیون و 400 هزار تومان هم پایین کشید، اما توان پیشروی در آن را نداشت و قیمت در محدوده 10 میلیون و 700 هزار بسته شد. این در حالی بود که ماکزیمم قیمت دیروز در مرز 10 میلیون و 850 هزار تومان گزارش شده بود. بر این اساس، سکه به نوعی در روزی که قیمت اونس جهانی به سبب تعطیلی بازار تغییری نکرد، همپای دلار حرکت کرد. بهای ذاتی سکه با قیمت فعلی دلار و اونس جهانی، بیش از 11 میلیون و 300 هزار تومان است. با این حال سکه در یک ماه اخیر هیچگاه به قیمت ذاتی نزدیک هم نشده است. در واقع بیشتر قیمت سکه هماهنگ با ارزش بدون مالیات ارزش افزوده شده است.

به نظر می‌آید امروز هم سکه چاره‌ای جز تبعیت از فرمان دلار را ندارد. فعلا فشار خرید در سطح 10 میلیون و 400 هزار تومان بالا است، از آن طرف برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند که تا قیمت بالای 10 میلیون و 600 هزار تومان تثبیت نشود، سکه فعلا توان ورود به کانال 11 میلیلون تومان را نخواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید