شاخص کل بورس تهران بهمن را با افت 2/ 2 درصدی پشت‌سر گذاشت

بیم شوک بانکی ها و امید پیش بینی اولیه سودها در بورس

کدخبر: ۱۶۱۷۷۲
در حالی‌که شاخص کل بورس تهران بهمن را با افت 2/ 2 درصدی پشت‌سر گذراند اما در آخرین روز معاملاتی این ماه رشد 409 واحدی شاخص کل را شاهد بودیم. نماگر سهام در بهمن با فشار ریزش قیمت نمادهای بزرگ بانکی پس از بازگشایی، نااطمینانی از سیاست‌های دولت جدید آمریکا و همچنین افت نرخ دلار از سقف خود، مسیر نزولی را در پیش گرفت. نگرانی از ادامه‌دار شدن نزول شاخص در فضای منفی، فشار فروش را در بازار تشدید کرد. با این حال، نیمه دوم بهمن این روند متوقف شد و پس از پایان شوک‌های بانکی و افت نسبت قیمت به درآمد بازار شاهد رشدهای آرام شاخص کل بودیم.
بیم شوک بانکی ها و امید پیش بینی اولیه سودها در بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، در این میان خوش‌بینی به اولین پیش‌بینی‌ها در مشارکت سهامداران در سمت خرید موثر بود. پس از انتشار نخستین پیش‌بینی‌ها در پایان هفته گذشته و ادامه این روند در روز گذشته، فعالان بورس تهران به استقبال سهام شرکت‌هایی که تعدیل مثبت آنها را محتمل می‌دانستند، رفتند.

در معاملات امروز عمده توجه بازار به تحلیل اولین پیش‌بینی شرکت‌ها معطوف خواهد بود که می‌تواند بر روند قیمتی سهام اثرگذار باشد. با این حال، همچنان انتظار برای بازگشایی دیگر نمادهای بانکی وجود دارد که می‌تواند بار دیگر شوک‌های منفی مقطعی را بر شاخص کل وارد کند.

بورس تهران در ماه گذشته بار دیگر رالی تند صعود را در یک نماد شاهد بود. در این خصوص صنعت سایر معادن بورس با تک‌نماد «کماسه» بازدهی 100 درصدی را در بهمن‌‌ماه به ثبت رساند. این نماد پس از جابه‌جایی سهامدار عمده مسیر تند صعود را آغاز کرد. بلوک نزدیک به 26درصدی این شرکت از سوی یکی از سهامداران حقیقی از بانک عرضه‌کننده خریداری شد.

پس از آن این سهم بی‌وقفه مسیر صعودی را پشت سر گذرانده است. کوچک‌ بودن ارزش بازار و ورودی بالای حجم نقدینگی باعث شد که این سهم عمده در روزهای بهمن با صف خرید مواجه شود. از سوی دیگر بی‌میلی سهامداران عمده در عرضه سهام نیز این روند را تشدید کرد و این سهم بازدهی عجیب 100 درصدی را در بهمن به ثبت رساند. این نماد در پایان معاملات دیروز به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره با توجه به تغییر سهامدار متوقف شد و به نظر می‌رسد ادامه روند قیمتی نیز پس از بازگشایی و قرار گرفتن هیات‌مدیره جدید بر کرسی‌های مدیریتی جالب باشد.

بورس بهمن را با افت 2/ 2 درصدی به پایان رساند، با این حال در روزهای پایانی شاهد رشد شاخص با کمک نمادهای شاخص‌ساز بودیم. در این خصوص روز گذشته شاخص با رشد 409 واحدی مواجه شد. نمادهای بزرگ مانند «همراه»، «شبندر»، «کگل»، «خساپا»، «اخابر»، «بفجر» و «شتران» به ترتیب بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند و این نماگر رشد 5/ 0 درصدی را به ثبت رساند.

انتشار نخستین پیش‌بینی‌ها در روزهای تعطیلی پایان هفته گذشته و ادامه انتشار این گزارش‌ها در روز گذشته عمده توجه بازار را به خود جلب کرده بود. در این خصوص نمادهایی که با تعدیل مثبت در اولین پیش‌بینی مواجه شده بودند یا شایعاتی از تعدیل مثبت احتمالی آنها منتشر شده بود بیشترین توجه بازار را به خود جلب کرده بودند.

در این خصوص می‌توان به خوش‌بینی بازار به تعدیل مثبت در نمادهایی که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند، اشاره کرد. البته در تمامی این نمادها میزان حضور حقوقی‌ها در سمت خرید نسبت به مشارکت این گروه در سمت فروش بیشتر بود. در شرایط کنونی انتظار برای انتشار صورت‌های مالی این شرکت وجود دارد. در معاملات امروز تمامی تمرکز بازار به اولین پیش‌بینی شرکت‌ها خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش در برخی گروه‌ها محتاطانه بوده است. البته این موضوع با توجه به پتانسیل کنونی در تحقق سودآوری عنوان می‌شود. در این خصوص در گروه فلزات اساسی عمده پیش‌بینی‌ها تا حد زیادی در نظر گرفته شده است. قیمت جهانی فلزات از مفروضات بودجه شرکت‌ها بالاتر بوده و این موضوع امکان تعدیل مثبت سودآوری را در ادامه فراهم می‌آورد. در گروه شیمیایی به خصوص متانول‌سازان نیز احتمال انتشار گزارش‌های محتاطانه وجود دارد.

در این خصوص شرکت فرابورسی زاگرس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده متانول کشور نرخ متانول را برای سال مالی آینده 290 دلار در نظر گرفته و این در حالی است که نرخ این کالا در روزهای اخیر به بیش از 380 دلار نیز رسیده است. مدیران این شرکت با حاشیه امنی سود سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. اهمیت این موضوع برای شرکت‌های بورسی از آن جهت است که احتمالا نرخ متانول در شرکت‌های بورسی تولیدکننده این محصول نیز معادل این نرخ در نظر گرفته خواهد شد. در اوره‌ای‌ها بعضا شاهد حفظ حاشیه اطمینان برای ارائه پیش‌بینی سال آینده هستیم.

ریزش شدید سودآوری شرکت‌های کالایی در سال‌های گذشته (همگام با مسیر نزولی قیمت کالاها در بازار جهانی) ریزش سودآوری شرکت‌های بورسی را به دنبال داشت، در شرایط کنونی نیز پس از رشدهای قابل‌توجه مدیران شرکت‌های بورسی با جلوگیری از هیجان‌زدگی سعی کرده‌اند با رعایت کامل حاشیه اطمینان، سود هر سهم سال مالی آتی را عنوان کنند. البته خلاف این موضوع نیز در دیگر گروه‌ها مشاهده می‌شود. این موضوع به معنای محقق نشدن سودآوری این شرکت‌ها در سال آینده نیست اما در برخی گروه‌ها مانند سیمانی‌ها با وجود بهبود وضعیت نرخ‌گذاری در سال مالی جاری، همچنان انتظار برای ادامه روند رو به بهبود مشاهده می‌شود.

بهبود شرایط تقاضای سیمان و تداوم نرخ‌های فروش کنونی در این صنعت نیازمند حضور تقاضای تازه و تحقق بودجه‌های عمرانی در داخل یا فراهم شدن شرایط صادرات است. شرکت‌هایی که با تعدیل مثبت بالاتر از 20‌درصد مواجه شوند احتمالا در معاملات امروز متوقف خواهند شد اما به نظر می‌‌رسد همچنان واکنش بازار به شایعات از تعدیل مثبت دیگر شرکت‌ها ادامه یابد.

میانگین نرخ دلار در بهمن نسبت به دی افت 4/ 3 درصدی را تجربه کرد. نرخ دلار که در اوایل دی به بیش از 4 هزار تومان رسیده بود، با شکستن سطح روانی 4 هزار تومان از اواخر دی به مسیر نزولی خود در بهمن ادامه داد. به این ترتیب میانگین نرخ دلار که در دی حدود 3970 تومان بود در بهمن به 3840 تومان کاهش یافت. پس از اوج‌گیری نرخ دلار در پاییز و سقف‌شکنی دلار در اوایل دی تا سطح 4100 تومان انتظار فشار از سوی بازارگردان ارزی وجود داشت. در این‌خصوص با فشار رسانه‌ها و تفکر عمومی جامعه، مدیران بانک مرکزی به کاهش حتمی نرخ دلار در اوایل دی اشاره داشتند.

در نتیجه عرضه‌های سنگین و سیاست‌ کنترل نرخ در بازار ارز شاهد نزول نرخ هر دلار تا کف 3800 تومانی بودیم. در حالی‌که کارشناسان به آسیب‌های نرخ پایین ارز برای اقتصاد داخلی تاکید دارند و سرکوب رشد منطقی نرخ دلار را مهیا ساختن شرایط برای جهش در ادامه عنوان می‌کنند، اما اعتقاد به فضای سفته‌بازی در بازار ارز باعث شد که بازارگردان ارزی با عرضه‌های خود مانع از پایداری دلار در بالاترین سطح تاریخی خود شود.

دلار به‌عنوان اهرم سودآوری شرکت‌های صادراتی داخلی مطرح است. در حالی‌که نرخ‌های بالای دلار در دی‌ماه جهش محسوس نرخ فروش محصولات را به ثبت رساند در ادامه افت نرخ دلار انتظار برای کاهش نرخ فروش را در بهمن ماه ایجاد کرده است. البته به‌نظر می‌رسد این نرخ‌ها با قیمت کالاها در بازار جهانی حمایت شود.

در شرایط کنونی کارشناسان به روند مبهم نرخ دلار اشاره دارند. از طرفی رکوردشکنی‌های اخیر دلار در مسیر صعودی احتمال رشد دوباره نرخ را فراهم می‌کند و از سوی دیگر بانک مرکزی به‌شدت به‌دنبال نرخ پایین دلار در این بازار است.در این میان به‌نظر می‌رسد ادامه نزول نرخ دلار و افت پایدار به کمتر از 3800 تومان در سیاست‌های ارزی جایی نداشته باشد.

بنابراین تا ظهور موج دیگری از تقاضا می‌توان روند کم‌نوسانی را برای دلار متصور بود. دلار بهمن را با نرخ 3797 تومان به پایان رساند. روند نرخ دلار در سال آینده و در مواجهه با انتخابات نیز به‌نظر با سیاست فشار عرضه همراه شود، با این حال احتمال رشد میانگین نرخ دلار در سال آینده وجود دارد. نوسانات نرخ دلار به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار در سودآوری شرکت‌های کالایی می‌تواند بر روند آتی بورس اثرگذار باشد.

گزارش از سلیمان کرمی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید