در بازه زمانی 4 سال گذشته بررسی شد

10 سقوط بزرگ شاخص بورس تهران + علت

کدخبر: ۱۹۶۲۲۹
شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته با ریزش ۱۶۵۰ واحدی (معادل ۷/ ۱ درصدی) مواجه شد و در محدوده ۹۵ هزار و ۵۶۲ واحدی توقف کرد. با این افت دهمین ریزش بزرگ شاخص طی ۴ سال اخیر شکل گرفت. این سقوط اگر چه بالا بود اما شاخص بورس تهران در چهار سال گذشته روزهای قرمزتری را نیز به خود دیده است.
10 سقوط بزرگ شاخص بورس تهران  + علت

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی صورت گرفته نشان از آن دارد که در ۱۰ ریزش بزرگ بورس طی ۴ سال اخیر، برخی ریزش‌ها از عوامل بنیادی و واقعی نشات گرفته و برخی دیگر ناشی از عوامل غیرواقعی و هیجانی بوده است. البته در مجموع بیشتر ریزش‌های تحت‌تاثیر هیجان بوده و دوام چندانی نداشته است.

به‌طوری‌که بعد از دوره کوتاه‌مدتی شاهد بازگشت بازار به مدار مثبت بوده‌ایم. به عبارت دقیق‌تر عوامل واقعی بازار تاثیر عمیق‌تر و طولانی‌مدت‌تری به دنبال دارد و این قبیل ریزش‌های مانند افت روز گذشته، ناشی از هیجان بوده و گذراست. به‌طوری‌که پس از مدتی بازار مسیر واقعی خود را در پیش گرفته و به اصلاح می‌پردازد. بیشترین ریزش شاخص کل بورس در ۴ سال گذشته مربوط به اسفند سال ۹۳ و سقوط ۳۵۹۰ واحدی (معادل ۵/ ۵ درصدی) شاخص کل بود. این ریزش تحت تاثیر بازگشایی نمادهای پالایشی صورت گرفته که پس از چند ماه توقف سرانجام بازگشایی شدند.

10 سقوط بزرگ بورس از 92 تا دی 96

البته در سال ۹۲ نیز چهار ریزش شدید را در بورس تهران تجربه کردیم؛ افت ۲۳۸۸ واحدی معادل ۷۲/ ۲ درصدی شاخص پس از حباب قیمت‌ها در دی ماه سال ۹۲ را شاهد بودیم. دامنه تاثیر این موضوع آنچنان زیاد بود که ریزش بازار در فروردین سال بعد یعنی سال ۹۳ را نیز رقم زد. به‌طوری‌که شاخص در فروردین ماه سال ۹۳ با کاهش ۰۷/ ۲ درصدی مواجه شد. ضمن اینکه درشهریور ماه سال ۹۲ نیز شاخص کل با ۱۲/ ۲ درصد ریزش مواجه شد. این افت تحت تاثیر نگرانی‌هاى سیاسى از تنش‌هاى منطقه‌ای بود (مسائل مربوط به سوریه). همچنین در سال ۹۲ دو ریزش دیگر را نیز شاهد بودیم.

سقوط ۸۵/ ۱ درصدی در اردیبهشت ماه تحت تاثیر خبر اخذ عوارض ۲۶ درصدی از صادرات پالایشگاه‌ها و همچنین نگرانی از مساله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز به افت ۸۳/ ۱ درصدی نماگر بازار سهام در سال ۹۲ منجر شد. روند حرکتی بورس در سال ۹۴ نسبتا متعادل بود و در این سال تنها یک ریزش را شاهد بودیم. بر این اساس نگرانی از آینده مذاکرات هسته‌ای پس از یک دوره رشد در فروردین ماه سال ۹۴ موجب ریزش شدید ۱۲۳۹ واحدی معادل ۷۷/ ۱ درصدی شاخص کل بورس شد. در سال ۹۵ نیز دو ریزش شدید را تجربه کردیم؛ نخستین ریزش مربوط به فروردین ماه آن سال و افت ۰۲/ ۲ درصدی شاخص کل بود. این ریزش تحت تاثیر واکنش‌ها نسبت به برخی اظهارات در مورد برجام تشکیل شد. در سال ۹۵ ریزش شدید دیگری را نیز در آبان ماه تجربه کردیم. این سقوط با کاهش ۸۳/ ۱ درصدی شاخص کل همراه شد که بیشتر از هر عاملی تحت تاثیر اعلام نتیجه انتخابات آمریکا و رئیس‌جمهور شدن ترامپ بود.  سقوط شاخص در جریان روز گذشته و افت ۷/ ۱ درصدی این نماگر نیز از دیگر ریزش‌های بزرگ بورس در ۴ سال اخیر بود که تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی رقم خورد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید