ایتالیا نگران رخنه داعش در اروپاست

کدخبر: ۱۶۶۶۴۱
اسناد اطلاعاتی ایتالیا این مساله را فاش ساخت که چگونه داعش با استفاده از دستورالعمل درمان سربازان مجروح در لیبی می‌تواند به داخل اروپا نفوذ کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بازرسان ایتالیایی بر این باورند که تعداد از شبه‌نظامیان داعش از لیبی به داخل اروپا و به وسیله استفاده از برنامه درمان سربازان دولت لیبی نفوذ کرده‌اند.

براساس اسناد اطلاعاتی ایتالیا مشخص شد از ۲۰۱۵ تعدادی از اعضای داعش و سایر گروه‌های شبه نظامی با جا دادن خود در میان سربازان مجروح لیبیایی که برای درمان وارد کشورهای اروپایی و خاورمیانه شده‌ بودند به داخل قاره سبز نفوذ کردند.

در ادامه این اسناد آمده است: ‌برخی از عناصر داعش در قاچاق زخمی‌های این گروه تروریستی از لیبی دست داشتند و از این استراتژی برای خروج از لیبی و با استفاده از پاسپورت‌های جعلی استفاده کردند.

در این اسناد اطلاعاتی که توسط دولت ایتالیا منتشر شده بر پروژه سلامت مورد حمایت غرب تاکید شده است و آمده که استفاده از این پروژه شک برانگیز بوده و احتمال نفوذ شبه‌نظامیان داعش به اروپا بسیار زیاد است.

در ادامه این اسناد اطلاعاتی همچنین ذکر شده که دولت لیبی ناخواسته هزینه سفر اعضای داعش را تقبل کرده است.

دیپلمات‌ها و مدیران بخش سلامت ایتالیا این برنامه را که عنوان آن "مرکز حمایت از زخمی‌های لیبی" نام دارد برای ورود سربازان مجروح ناشی از درگیری‌ها در لیبی و صدور ویزا برای آنها به منظور درمان در اروپا درنظر گرفته‌اند اما اطلاعات ایتالیا بر این باور است که تعداد نامشخصی از شبه نظامیان داعش با رخنه در این برنامه و استفاده از پاسپورت‌های جعلی وارد اروپا شدند.

همچنین مشخص شد که در اوایل ۲۰۱۶ داعش کنترل یکی از دفاتر صدور پاسپورت در سرت، لیبی را برعهده گرفته و ۲۰۰۰ پاسپورت خام را به سرقت برده است. همچنین از ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ تعداد نامشخصی از شبه‌نظامیان مجروح داعش در لیبی به یک بیمارستان در استانبول فرستاده شده‌اند تا در آنجا تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

کشورهایی که براساس این توافق درمانی برای ارائه اقدامات پزشکی به سربازان مجروح دولت لیبی در نظر گرفته شدند ترکیه، رومانی، صربستان و بوسنی هستند و فرانسه، آلمان و سوئیس نیز از دیگر کشورهایی هستند که مجروحان به آنها اعزام شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید