ضرورت بررسی مسائل زیست محیطی با سرطان

کدخبر: ۱۶۸۱۲۱
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات اپیدمیولوژی اولیه نشان می دهد که در کشور ما سن سرطان کاهش و میزان ابتلا به آن افزایش پیدا کرده است و بی تردید علت آن اختلالات و آلودگی های زیست محیطی است.

دکتر معصومه گیتی در حاشیه سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران به خبرنگار علمی ایرنا گفت: مطالعات اپیدمیولوژی اولیه نشان می دهد در سال های اخیر ما شاهد شیوع سرطان هایی هستیم که در گذشته کمتر شایع بوده و یا در سنین پایین شاهد آن نبودیم؛ برای مثال، سرطان دهانه رحم، تخمدان، روده بزرگ، راست روده و سینه امروزه در شهرهای بزرگ شایع شده است.

سرپرست کمیته تصویربرداری بیماری های مربوط به زنان در انجمن رادیولوژی با ابراز نگرانی از وضعیت ابتلا به سرطان در کشور افزود: باید به مسوولان وزارت بهداشت پیشنهاد کنیم که مطالعات دقیق تری انجام دهند که بدون شک این مشکلات به اختلالات و آلودگی های زیست محیطی برمی گردد.

دکتر گیتی افزود: ژن در طول سال ها، همیشه از نسلی به نسلی انتقال پیدا کرده است و به عبارت دیگر، صرفا ژن نمی تواند این همه تغییر در سن و میزان ابتلا به سرطان را توجیه کند.

این رادیولوژیست افزود: پارازیت هایی رادیویی این روزها خیلی مطرح هستند و باید هر چه زودتر یک بررسی علمی در دانشگاه های ما توسط بخش های مرتبط انجام شود و نتیجه هم با شفافیت به اطلاع جامعه برسد زیرا این حق جامعه است که بداند چه چیزی برایش ضرر دارد.

دکتر گیتی افزود: از سوی دیگر، سیگار و قلیان نیز عاملی است که نقش آن به صورت قطعی در ابتلا به سرطان مشخص شده و دیگر وقت آن است که مردم این عامل سرطانزا را از زندگی خود حذف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران آلودگی های زیست محیطی شیمیایی را نیز که تا سال ها تاثیرات آن باقی می ماند، از فاکتورهای محیطی برشمرد که در ایجاد سرطان ها مطرح هستند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید