تقویت حافظه دانشجویان با این فرمول خوشمزه

کدخبر: ۱۶۸۷۹۱
یک متخصص تغذیه پیروی از رژیم غذایی صحیح، داشتن خواب کافی و انجام فعالیت‌های بدنی را از عوامل تأثیرگذار در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز دانست.

کوروش صمدپور متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نقش تغذیه در سلامت جسمی و روحی افراد بیان کرد: رعایت الگوی غذایی صحیح، خواب کافی، ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی از جمله عواملی هستند که سبب تقویت حافظه و افزایش عملکرد مغز می‌شوند.

وی اظهار داشت: گلوکز سوخت اصلی سلول‌های مغزی را تشکیل می‌دهد، گرسنگی‌های طولانی مدت و رژیم‌های کاهش وزن نامناسب با کاهش سطح گلوکز خون عملکرد مغز را با اختلال مواجه می‌کنند.

این متخصص تغذیه با اشاره به تأثیر مصرف ماهی و مرغ در بهبود عملکرد مغز عنوان کرد: مصرف محصولات پروتئینی مانند ماهی و مرغ که منابع غنی از امگا ۳، فسفر و کلسیم محسوب می‌شوند نقش چشمگیری در تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز ایفا می‌کنند.

صمد‌پور افزود: سبزیجات و میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بوده، بنابراین استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه نقش مؤثری در تقویت حافظه و بهبود یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان دارد.

وی تأکید کرد: مصرف روزانه مغزها مانند بادام، گردو، پسته و کنجد در رژیم غذایی روزانه دانش‌آموزان و دانشجویان ضروری است. البته افراد باید توجه داشته باشند که از این مغزها به صورت خام استفاده کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه چربی‌های اشباع موجود در پنیر پیتزا، سوسیس و کالباس و سایر فست فودها عملکرد مغز را با اختلال مواجه می‌کنند، گفت: پس از مصرف غذای پرچرب و سنگین میزان جریان خون به سمت دستگاه گوارش افزایش پیدا می‌کند و جریان خونی که به سوی مغز می‌رود، کاهش می‌یابد. در نتیجه شخص دچار احساس خواب‌آلودگی شده و تمرکز لازم را برای یادگیری دروس از دست می‌دهد.

صمد‌پور توصیه کرد: مصرف روزانه یک تا ۲ فنجان نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای در طول روز سبب افزایش شادابی و نشاط اشخاص می‌شوند، ولی استفاده بیش از حد آن‌ها علائمی مانند تپش قلب و دفع کلسیوم از ادرار را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: متأسفانه در زمان امتحانات برخی دانش‌آموزان و دانشجویان برای افزایش تمرکز و بیدار ماندن در طول شب اقدام به نوشیدن انواع کو‌لاها، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و قرص‌هایی نموده که این امر صحیح نیست، زیرا منجر به کاهش تمرکزشان در جلسه امتحان شده و پاسخگویی آن‌ها را به سؤالات با مشکل روبرو می‌سازد.

صمد‌پور در خصوص مناسب‌ترین زمان برای یادگیری اظهار داشت: به طور کلی ابتدای صبح بالاترین سطح هورمون کورتیزول در خون موجود است بنابراین این زمان مناسب‌ترین وقت برای یادگیری محسوب می‌شود البته این امر در مورد همه افراد صدق نمی‌کند و برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان شب‌ها تمرکز بالایی برای مطالعه دروس دارند.

وی تصریح کرد: برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان تصور می‌کنند که به هنگام مطالعه دروس باید مواد قندی بیشتری مصرف کنند می‌شود، اما این گروه از افراد باید توجه داشته باشند که مکانیسم بدن طوری است که همیشه سطح گلوکز خون برای مغز ثابت نگه داشته می‌شود.

صمد‌پور یادآور شد: از جمله میان‌ وعده‌های سالم برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توان به نان، پنیر و گردو اشاره کرد، این گروه از اشخاص باید از مصرف غذاهای شور تا حد امکان خودداری کنند، زیرا استفاده از مواد غذایی پرنمک زمینه ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون و اختلالات قلبی و عروقی را فراهم می‌کند. نوشیدن مایعات مانند آب هر ۲ تا سه ساعت، یک‌بار نیز، شادابی و نشاط را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید