فرمان انتخاب هیات رئیسه به سمت حذف «پایداری» چرخید

کدخبر: ۱۷۰۴۸۷
روزنامه - شرق، آمنه شیرافکن: زمان وزن کشی‌ها رو به پایان است. امروز تکلیف وزن سیاسی اصولگرایان تندرو در بهارستان مشخص می‌شود. تحلیل سخنان نمایندگان سه طیف سیاسی نشان از آن دارد که فرمان به سمت اعتدال چرخیده و به احتمال زیاد نه دیگر خبری از حذف علی مطهری از هیئت‌رئیسه مجلس خواهد بود و نه حضور چهره‌های مورد حمایت پایداری در بالادست مجلس. گواهه این چرخش، نقل‌قولی است از محمدجواد ابطحی، عضو جبهه پایداری؛ او به ایلنا گفته: «فراکسیون مستقلین بندباز هستند. تلاش می‌کنیم مطهری در هیئت‌رئیسه نباشد. درست نیست همیشه یک نفر گزینه ریاست مجلس باشد».
فرمان انتخاب هیات رئیسه به سمت حذف «پایداری» چرخید

حال و هوای این جملات نشان از آن دارد که سناریوی ائتلاف ٦+٦ فراکسیون مستقلین  و اصولگرایان از همین حالا نقش بر آب شده است. به‌این‌ترتیب، حفظ وضع موجود و رسیدن به سناریوی ٣+٣+٣ بیش از دیگر سناریوها محتمل است؛ یعنی سهم هر فراکسیون، سه نفر در هیئت‌رئیسه مجلس.

سخنان ابطحی به کنار، حمیدرضا فولادگر، دیگر عضو فراکسیون ولایی، نیز به ایلنا گفته: «فراکسیون مستقلین در بسیاری از موارد، گفتمان سیاسی مشخصی ندارند و به همین دلیل است که در مقاطعی مانند انتخابات هیئت‌رئیسه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم». مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین، نیز به «شرق» گفته: «معتقدیم رئیس و نواب‌ رئیس باید به همین شکل حفظ شود». با این حال فراکسیون ولایی نامزد خود را برای نواب رئیس معرفی خواهد کرد.

حیثیتی‌کردن انتخاب مطهری درست نبود

لاهوتی در همین حال در موضوع تلاش برای حذف علی مطهری نیز تأکید دارد: «حیثیتی‌کردن انتخاب یک فرد نه درست است و نه با رفتار پارلمانی همخوانی دارد».

جمع‌بندی این گفته‌ها نشان از آن دارد که احتمال برد سناریوی ائتلاف بیش از دیگر سناریوها جای تأمل دارد. با‌این‌حال، فراکسیون امیدی‌ها هم شفاف نمی‌گویند تکلیف چیست و تعامل‌ها به کجا رسیده؛ گویی گوشه‌هایی از بی‌اعتمادی و احتمال چرخش در جناح رقیب کماکان به چشم می‌خورد. شاید به همین خاطر است که بهرام پارسایی از سه سناریوی این فراکسیون برای جلسه علنی امروز مجلس سخن گفته است.

نخستین گزینه اصلی به گفته او: «حفظ آرامش جامعه و صحن مجلس است و با توجه به جو مسمومی که این چند روز ایجاد شد، تمایل داریم به صورت توافقی با همه نمایندگان اقدام کنیم».

١٢٠ امیدی به فراکسیون آمدند

روز گذشته نشست مجمع عمومی فراکسیون امید به‌طور شگفت‌آوری با حضور ۱۲۰ نفر از اعضای این فراکسیون تشکیل شد. در ابتدا گزارشی از روند مذاکرات «تیم تعامل» به مجمع عمومی ارائه شد. این نشست یکی از پرجمعیت‌ترین نشست‌هایی است که تاکنون در این فراکسیون انجام شده است. پیش‌تر حداکثر ٨٠ تا ٩٠ نماینده راهی فراکسیون می‌شدند. همین حضور هم خودش نکته مثبتی است که نشان می‌دهد نمایندگان سردرگم و نگران از حضور در جمع امیدی‌ها هم بالاخره دل یک‌دله کرده‌اند و به جمع امیدی‌ها پیوسته‌اند.

از‌آنجایی‌که هنوز توافق نهایی از جانب فراکسیون مستقلین با امیدی‌ها صورت نگرفته، بزرگان این فراکسیون تصمیم گرفته‌اند با سه سناریوی مشخص در جلسه امروز صحن حاضر شوند؛ نخست، حفظ وضع موجود؛ دوم، ارائه فهرست جداگانه برای هر ١٢ کرسی و سوم اینکه اگر نواب رئیس درباره آقایان پزشکیان و مطهری به اجماع رسید، برای ناظران و دبیران نیز با فرمول ۳+۳+۳ تصمیم‌گیری کنیم. به احتمال زیاد فریده اولاد‌قباد نیز از جانب فراکسیون امید به جای یوسف‌نژاد معرفی خواهد شد.

نظر فراکسیون مستقلین ابقای هیئت‌رئیسه فعلی است

پارسایی همچنین به ایلنا گفته: «رأی‌گیری کردیم و با توجه به آنکه نظر دو فراکسیون مستقلین و ولایی هنوز به ما اعلام نشده، تصمیم‌گیری درباره اینکه چگونه وارد عمل شویم، از سوی مجمع عمومی به هیئت‌رئیسه فراکسیون واگذار شد».

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین، نیز تأکید دارد: «نظر فراکسیون مستقلین ابقای هیئت‌رئیسه فعلی است. در هیچ شرایطی به گزینه فراکسیون ولایی رأی نمی‌دهیم». در همین حال زمزمه‌هایی از احتمال نامزدی حمید حاجی‌بابایی و عبدالرضا مصری برای نامزدی از سوی فراکسیون اصولگرایان ولایی مجلس به گوش می‌رسد. با‌این‌حال، فولادگر که گویا تجربه خوشی از لابی‌گری با مستقلین نداشته، می‌گوید: «در واقع ما بنا بر سازوکار ائتلاف با یکدیگر وارد مذاکره می‌شویم؛ اما چنانچه دیدید با وجود اینکه این دوستان در بحث انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند، در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر اکثرا از روحانی حمایت کردند؛ اما فراکسیون نمایندگان ولایی از رئیسی حمایت کرد و عملا این اتفاق می‌افتد که در بخش انتخابات هیئت‌رئیسه به یک شکل و در مباحث دیگر به اشکال متفاوت ائتلاف می‌کنیم».

به لیست مشترک پایبند نبودند

به گفته او: «با توجه به اینکه در دوره نهم لیستی مشترک از دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان ارائه کردیم که حتی اصلاح‌طلبانی مانند تاجگردون نیز در آن حضور داشتند و به موفقیت نیز رسیدیم، بهتر است بار دیگر به این شیوه عمل کنیم که گویا این شیوه الان از جانب آنها پذیرفته شده نیست. در این زمینه با آقای عارف هم حرف زدم». نکته‌های مطرح‌شده از جانب کمپ فراکسیون اصولگرایان ولایی- نزدیک به جبهه پایداری‌ها- نشان  از‌ آن دارد که آنها نیز مانند چند روز پیش قاطعانه از ارائه فهرست مشترک با مستقلین نمی‌گویند. همین که ابطحی به پیمان‌شکنی مستقلین اشاره کرده، نشان از آن دارد که فراکسیون مستقلین – نزدیک به لاریجانی – از سناریوی ٦+٦ فاصله گرفته و به سمت حفظ وضع موجود فراکسیونی پیش رفته است.

نوبت افشاگری امیدی‌ها

امروز بیش از هر زمان دیگری وزن سه فراکسیون سیاسی حاضر در بهارستان مشخص می‌شود. تکلیف فراکسیون مستقلین بیش از امید و ولایی‌ها روشن است. جمع‌بندی آرایش سیاسی بهارستان نشان از آن دارد که از امروز به بعد نمایندگان محافظه‌کاری که تا دیروز از اعلام صریح حضورشان در فهرست امید باک داشتند، به جمع امیدی‌ها خواهند پیوست و اصولگرایان تندرو رفته‌رفته به سمت مستقلین میل می‌کنند.

فردای تعیین هیئت‌رئیسه سال دوم مجلس دهم، فرصت مناسبی برای فراکسیون امید است تا به وعده‌اش پیرامون اعلام اسامی نمایندگان واقعی این فراکسیون عمل کند؛ فهرستی که شاید ارائه آن نخست به شوکی در میان افکار عمومی تبدیل شود؛ اما در بلندمدت می‌تواند سلامت ارائه فهرست امید در دوره‌های آتی انتخابات مجلس را تضمین کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید