چهره بین‌المللی آمریکا در دوره ترامپ آسیب بیشتری دیده است

کدخبر: ۱۷۵۳۵۸
«سیمون رایش» معتقد است، تصویر جهانی امریکا در نتیجه سخنان ترامپ و سیاست های وی آسیب بیشتری دیده است اما این اثر محدود خواهد بود.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: بسیاری از نظرسنجی‌ها در سطح جهان نشان می‌دهد که دیدگاه‌های منفی زیادی درباره سیاست‌های آمریکا در دوره ترامپ وجود دارد که نشان می دهد در مقایسه با گذشته وضعیت آمریکا از این حیث بدتر شده است.

در مورد تاثیر ترامپ و موقعیت جدید امریکا بر جهان پیرامون، خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «سیمون رایش» استاد دانشگاه راتگرز ایالات متحده امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*تاثیر انتخاب «دونالد ترامپ» و موقعیت جدید امریکا بر جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

واضح است که در طی شش ماه نخست ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تصویری کاملا متفاوت از رهبری امریکا در سراسر جهان ارائه شده است. سبک سایشی و سخت گیر سیاست ترامپ باعث عدم محبوبیت وی نزد متحدان نزدیک امریکا شده است. بر اساس یک نظر سنجی که در 37 کشور توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شد، تصویر جهانی امریکا در دوره ترامپ ضربه خورده و ترامپ و سیاست های وی مورد استقبال قرار نگرفته اند.

 اما نتایج دیگری توسط این نظرسنجی به دست آمده که برای آمریکا و مردم آن دلگرم کننده است. علی رغم نگرانی پاسخ دهنده ها در مورد ترامپ و سیاست هایش، آنها هنوز امریکا را به خاطر مردم آن مورد تحسین قرار می دهند.

می توان گفت که سیستم دادگاهی مستقل، می تواند محدودیت های کافی بر آنچه یک رئیس جمهور می تواند در داخل و در خارج انجام دهد، اعمال کند. اغلب کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند این نظر را باور دارند: صرف نظر از احساسات خود در مورد شخص رئیس جمهور، در کل آنها قانع نشده اند که ترامپ و سیاست هایش می تواند بر روابط دوجانبه امریکا با کشورهایشان تاثیر بگذارد.

تصویر یا سیاست هر رئیس جمهور تنها یک بعد از تصویر یک کشور در خارج را نشان می دهد. بعد دیگر که به نظر می رسد مهمتر باشد این است: آنچه امریکا به طور نمادین به مردم در سراسر دنیا ارائه می دهد مانند ترویج ارزشهاهایی چون آزادی های مدنی، دموکراسی و ....

با توجه به محدودیت هایی که بر آنچه رئیس جمهور می تواند انجام دهد، حاکم است و با توجه به قدرت پذیرش ادامه دار دیگر کشورها از تصویر جهانی امریکا، من بر این باورم که بعد از یک دوره کوتاه بی ثباتی و تعدیل، ما شاهد تداوم بیشتری در پذیرش استراتژی جهانی امریکا – از آسیا گرفته تا خاورمیانه، اروپا و آفریقا- خواهیم بود. در واقع یک شکاف بزرگ میان زبان رئیس جمهور ( سخنان و توئئیت های وی) و سیاست های واقعی امریکا وجود دارد. تصویر امریکا ممکن است در نتیجه سخنان ترامپ و سیاست های وی آسیب دیده باشد اما این اثر محدود خواهد بود.

*در مورد صلاحیت و شایستگی «دونالد ترامپ» احساس بهتری دارید یا در مورد جدیت و سرسختی وی؟

ترامپ آشکارا یک رئیس جمهور غیر سنتی است. وی دارای تجربه زیادی در بخش خصوصی است اما بر خلاف سایر روسای جمهور امریکا تجربه ای در مدیریت اجرایی در بخش عمومی ندارد. این تفاوت در شش ماه نخست ریاست جمهوری وی به وضوح مشاهده می شود، جایی که او بیشتر بر سبک رقابتی تا سبک دیپلماتیک تکیه کرده است. بنابراین وی در زمینه قوانین داخلی(حوزه ای که در آن دیپلماسی بسیار مهم است) با موفقیت چشمگیر مواجه نشده است مثلا شکست وی در زمینه وضع قوانین جدید در حوزه بهداشت و اصلاحات مالیاتی.

می توان گفت که سبک مدیریتی و تجربیات وی در زمینه صدور فرمانهای اجرایی، زمینه ای که روسای جمهور دارای خودمختاری بیشتری بوده زیرا مجبور نیستند منتظر تصویب قوانین بمانند، موفق تر عمل کرده است.

در بعد روابط خارجی، این موفقیت شامل خروج از پیمان ترانس پاسیفیک و توافقنامه تغییرات آب و هوایی پاریس می شود. این چنین تغییرات نمایشی از نشانه های جدیت او هستند. در واقع محدودیت هایی که روسای جمهوری در صدور فرمانهای اجرایی با آن مواجه می شوند این است که ممکن است این فرمانها توسط رئیس جمهور بعدی لغو شوند.

بنابراین من پیش بینی می کنم اگر در انتخابات ریاست جمهوری بعدی  فردی دموکرات پیروز انتخابات شود، فرمانهای اجرایی ترامپ را لغو خواهد کرد - این احتمال نیز وجود دارد که اگر فردی جمهوریخواه پیروز شود، این اقدام را انجام دهد.

*آیا شما فکر می کنید که «دونالد ترامپ» مدافع پوتین است؟

من فکر می کنم در این مورد به طرز ناعادلانه ای با رئیس جمهور رفتار شده است. پیشنهاد وی در مورد برقراری روابط حسنه با روسیه، به طور گسترده در ایالات متحده امریکا - هم توسط دموکرات ها و هم توسط جمهوریخواهان - مورد حمله قرار گرفته است.  

به باور من ایجاد روابط حسنه و همکاری بیشتر با روسیه  به دلایل مختلف بعید است، موفق شود. اما لازم به ذکر است که روسای جمهور پیشین نیز در آغاز دوره ریاست جمهوری خود پیشنهاد  ایجاد رابطه نزدیک تر با روسیه را داده اند.

در سال 2001 «جرج بوش » جمهوریخواه در آغاز دوره ریاست جمهوری خود با پوتین ملاقات نمود و اعلام کرد وی فردی قابل اعتماد است. با این وجود ماه عسل پوتین و بوش طولی نکشید. در ژانویه 2009 «باراک اوباما» دموکرات نیز خواهان تنظیم مجدد در روابط با روسیه و یافتن زمینه های مشترک همکاری بین دو کشور شد. این ابتکار نیز به سرنوشت مشابهی دچار شد.

بنابراین پیشنهاد ایجاد رابطه خوب و همکاری بیشتر با روسیه پدیده ای غیر عادی نیست. آنچه بیشتر قابل توجه است این است که احتمال دارد با توجه به تجربیات روسای جمهور پیشین،  انتظارات و اهداف ترامپ در مورد روسیه تحقق یابد.

تفاوت های ترامپ با پیشینیان وی در طی شش ماه نخست ریاست جمهوری در مورد  سوریه، ناتو و دیگر مسائل مهم بین المللی نشان می دهد که ممکن است ارتباط بین دو کشور بیشتر شده و این موضوع خوشایند باشد، اما باید این نکته را نیز مد نظر قرار داد که بین این دو کشور رقابت روبه رشد نیز وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید