لاریجانی: وزیران آینده شجاعت حل مشکلات را داشته باشند

کدخبر: ۱۷۵۷۶۶
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در دولت آینده احتیاج به وزرایی داریم که شجاعت حل مشکلات را داشته باشند و فقط به درد و دل در جلسات اکتفا نکنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه در مراسم هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی توانیم توسعه و پیشرفت موفق داشته باشیم یعنی با این حجم دولت و با این نظام پیچیده دیوانی و این نظامات بودجه‌ ریزی نمی توانیم در توسعه توفیقی داشته باشیم.

وی ادامه داد : آن جهش هشت درصد که در قانون بودجه آمده، احتیاج به هفت تا هشت اصلاح در نظامات دارد و امیدوارم دولتی که می آید تازه نفس وارد این مرحله شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وزرای آینده باید این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی پیش روی خود می بینند به سمت حل آن بروند نه اینکه این مشکلات باشد و در جلسات درد و دل کنند. ما الان احتیاج به این نداریم.

لاریجانی اضافه کرد: ما مشکلات پیچیده ای داریم. اگر می خواهیم جهش هشت درصدی داشته باشیم و در صادرات تحولی بوجود آید و بودجه ما کاملا از نفت منفک شود باید در نظامات اصلاحاتی انجام دهیم که یکی از آن ها اصلاح نظام بودجه است.

وی افزود: موضوع کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد موضوعی مهم و مورد اهتمام همه است و در قانون برنامه ششم هم در ماده 7 به آن تاکید شده است البته در برنامه های گذشته هم بر نظام بودجه ریزی تاکید شده که سازوکار و تحولاتی در کشور نیاز دارد که این دو باید باهم صورت بگیرد ؛ البته کار ساده ای نیست ولی کار مهمی است.

لاریجانی با بیان این که یک نگاه کلی به وضعیت کشور عزم همه را به سمت این کار سوق می دهد، افزود: اولین مساله این است که برای بودجه جاری کشور سهم قابل توجهی از نفت باید استفاده شود که روش درستی نیست. خیلی از کشورها بودجه کارهای دیوانی خود را بدون نفت انجام می دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:نفت یک سرمایه است باید صرف امورزیربنایی و توسعه ای کشور شود ولی ما مجبوریم نفت را در بودجه جاری کشور مصرف کنیم ، خود این نشان می دهد که یک خلل جدی در نظام کشور از نظر بودجه ریزی و امور دیوانی کشور وجود دارد که احتیاج به بحث ندارد.

وی گفت: نکته دوم حجم وسیع دولت است. به هر حال ما باید خدماتی به مردم بدهیم. این خدمات باید قابل قیاس با کشورهای دیگر باشد. ما موارد عدیده ای داریم که کشورهایی که جمعیتی کمتر از ما دارند خدمات نسبتا خوبی ارایه می کنند ولی حکمرانان و کارکنان در آنجاها خیلی کمتر هستند.

لاریجانی در ادامه گفت: بعضی از آمارها نشان می دهد که این امور دیوانی مفصل خودش مانع پیشرفت شده است و علاوه بر این که هزینه ها را زیاد کرده است خودش مانعی شده است.

وی ، زمان برای سرمایه گذاری را یکی از پارامترهایی دانست که نشان می دهد کشوری سرزنده برای تولید و کار و توسعه است و افزود: به لحاظ زمان برای سرمایه گذاری ، در منطقه بین 20 کشور، پانزدهم هستیم یعنی اینکه ما خیلی مشکل داریم و در جهان هم از بین 138 کشور، کشور 87 هستیم. پس مشخص است که زمان برای سرمایه گذاری ما دچار مشکل است.

رییس مجلس افزود: وقتی کاوش می کنیم می بینیم همین امور دیوانی خیلی جاها مانع سرمایه گذاری شده است. دیسیپلین هایی به وجود می آورد که عملا زمان سرمایه گذاری را افزایش می دهند.

لاریجانی ادامه داد: در شفافیت سیاستگذاری در بین 20 کشور منطقه، ما هجدهمین مرتبه را داریم و در بین 138 کشور در جهان ، 136 هستیم. بنابراین از این جهت ضعف جدی داریم، این قسمت دیوانی ما کمکی نکرده است که سیاستگذاری شفاف شود، گاهی پنهانکاری شده است.

وی گفت: نرخ بیکاری در منطقه در بین 20 کشوری که بررسی شده است ما نهمین هستیم و در بین 105 کشور جهان، نودمین هستیم و از نظر رشد ناخالص داخلی که خیلی مهم است در بین 24 کشور منطقه ما دهمین هستیم و در بین 191 کشور جهان ، 84 هستیم.

لاریجانی ادامه داد: در جذب استعدادها در بین 20 کشور منطقه نوزدهمین هستیم و در بین 138 کشور ، 126 هستیم. پس این سیستم بزرگی که به عنوان امور دیوانی داریم کمکی به وضعیت و شان توسعه کشور نکرده بلکه خیلی جاها اگر تحلیل شود موانعی هم به وجود آورده است.

وی ادامه داد: کاهش وابستگی به درآمد نفتی و دست یابی به رشد 8 درصدی به اصلاح نظامات نیاز دارد که امیدوارم نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تهیه و به مجلس ارسال شود تا پایه ای برای نظام بودجه ریزی کشور شود.

وی در ادامه به فاصله بین اهداف برنامه و بودجه و عملکرد آن اشاره کرد و گفت: برنامه های 5 ساله که انجام شد ملاحظه کنید ضریب تحقق برنامه و بودجه زیاد نیست که دلیل آن در بعضی موارد اهداف آن درست تنظیم نشده و در خیلی موارد دیگر ناتوانی و کارآمدی ضعیف است یعنی این سیستم وسیع است ولی کارآمدی اش ضعیف است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه این شد که در همین بودجه امسال که تصویب کردیم، 90 درصد بودجه سال 96 به بودجه جاری اختصاص یافته است یعنی این که پول نفت هزینه برای بودجه جاری می شود.

لاریجانی گفت: باید اهتمام شود که مصرف بودجه درست انجام شود تا از هزینه های زائد کاسته شود و کارآمدی افزایش یابد.

وی به لزوم طی مسیر دیگری در ساختار حکمرانی در کشور اشاره کرد و گفت: در 100 سال اخیر دو ساختار در حکمرانی دنیا وجود داشته یکی نظام های سوسیالیستی و کمونیستی است که براساس تفکر خود معتقد بودند که دولت ها عامل ایجاد عدالت در جامعه هستند و در جامعه مساوات حکمفرما شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: البته این سیستم آزادی افراد را سلب کرده که در شوروی سابق و بلوک شرق نیز این رویه را طی کردند که هم اکنون ناتوانی این روش روشن شده و از ابتدا مشخص بوده که دولت هایی که آزادی مردم را سلب می کنند راه به جایی نمی برند.

وی به ساختار دوم نظام حکمرانی در دنیا طی 100 سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ نظام لیبرال که در کشورهای غربی و اقمار آن ها دنبال شد عملکردش بر محور فکر و آزادی عمل بود . از منظر آن ها یک کشور موفق باید آزادی فکر و اقتصادی داشته باشد.

لاریجانی افزود: براساس تفکر لیبرالی مسیر آزادی افراد و تامین امنیت سرمایه گذاری راه عدالت، توسعه و پیشرفت کشورها است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سی و چند سال اخیر نظریه ای در زمینه حکومت خوب مطرح شده که بر عدالت تاکید داشته و کانون خود را بر عدالت قرار داده است که براساس این نظریه نخستین موضوع در عدالت بحث آزادی است.

وی گفت: براساس این نظریه در تصمیم گیری های حاکمیتی باید نفع اکثریت مورد توجه قرار گیرد که این محور از ساختارهای حکمرانی گذشته متفاوت است.

لاریجانی به محور قرار گرفتن عدالت در نظریه های اسلامی اشاره کرد و افزود: عدل و داد پایه حکمرانی پیامبران بوده است، حال این سوال مطرح می شود که آیا در درون این عدالت آزادی وجود دارد که باید پاسخ گفت، بله آزادی به نحو عام وجود دارد و بر این موضوع که هر فردی استعدادهایی دارد که باید براساس آن دریافتی مناسب داشته باشد تاکید می کند.

رییس قوه مقننه در ادامه گفت: موضوع قانون باید برای همه یکسان باشد و در نظریات فیلسوفان ابتدایی آمده است. در عدالت باید سمت گیری و جهت به سوی محرومان باشد و حکومت باید حداقل ها را برای افراد ضعیف تامین کند.

لاریجانی در ادامه گفت: اگر ما مفهوم عدالت را قبول کنیم معنایش این است که دولت ما نباید دولت حداکثری باشد به این نحو که باید بگذاریم مردم انتخاب کنند و آزاد باشند. در اقتصاد و تحصیل آزاد باشند و این سیستم های دیوانی نباید جایگزین آنها شوند.

وی در ادامه به مبنا قرار گرفتن اصل 44 قانون اساسی در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اجرای اصل 44 مبنا قرار گرفته اما سیستم دیوانی تغییری نکرده است، به طور مثال یک نیروگاه از بخشی جدا شده و به بخش دیگر تحویل داده شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید مشکلات بودجه ریزی کشور شناسایی شود. به اندازه کافی شواهد و قرائن برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور وجود دارد که متناسب با آن تدابیر لازم اندیشیده شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید