آخرین دفاع شهردار قالیباف

کدخبر: ۱۷۸۸۵۶
محمد باقر قالیباف در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار داشت: در حال حاضر مترو تهران ۱۷۰ ایستگاه دارد و توانستیم طی ۱۰ سال خطوط مترو را از ۷۵ کیلومتر به ۳۲۰ کیلومتر برسانیم.
آخرین دفاع شهردار قالیباف

وی در مورد دستور قضایی مبنی توقف فعالیت خط ۸ مترو گفت: بخش قضایی شهر افتاب اعلام کرد که گزارش هایی به ما رسیده است که خطوط مترو با جاده فاصله ندارد و خطراتی برای خودرو‌ها دارد. در حالیکه که ایمنی خط تحریف شده است. این خط باید توسط دولت تکمیل می‌شد که به علت اینکه دولت این اقدام را نتوانست انجام دهد از ما خواست که این خط را ما تکمیل کنیم.

به گفته شهردار تهران، همه استاندارد‌های روز دنیا در مترو رعایت می‌شود.

قالیباف در مورد افتتاح خطوط بدون تکمیل شدن ایستگاهها، گفت: دو نگاه متفاوت در این مورد وجود داشت که ایستگاه بدون پله برقی افتتاح شود یا نشود، در حالیکه ما دنبال تولید داخل بودیم. مردم خواستار تفتتاح ایستگاه بدون پله برقی بودند که اینکار ان زمان انجام شد. اما اکنون تمام ایستگاهها پس از تکمیل شدن افتتاح می شود. در خط ۸ دارای زیبا ترین ایستگاه و امن ترین خط هستیم.

وی در مورد اتوبوس های تهران گفت: شهر تهران ۶ هزار اتوبوس دارد که نیمی از آنها فرسوده است و باید تعویض شوند. علاوه بر آن ۴ هزار اتوبوس کم داریم. در حمل و نقل شهری و اتوبوس ها هزینه آن را باید دولت تامیم و شهرداری تنها باید ۱۸ درصد هزینه اتوبوس ها را بدهد. در حال حاضر حمل و نقل عمومی اولویت ما است. در حال حاضر ۱۹ درصد سفرها با مترو انجام می شود. دولت باید ۱۵۰۰ واگن در اختیار ما قرار دهد تا سهم مترو در حمل و نقل به ۳۵ درصد برسد. ما امکان فنی داریم که هر ۲.۵ دقیقه یک قطار به ایستگاه برسد.

وی تاکید کرد: مترو را با ۲۷۰ واگن تحویل گرفتیم و دولت باید ۵۰ درصد هزینه آم را بدهد که سهم آن اکنون کم است. هر کیلومتر مترو با واگن ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه دارد اما دولت به اندازه ۳۵۰ منر هزینه را می دهد.

قالیباف با بیان اینکه با تهران جدیدی روبرو هستیم، افزود: خطوط بی آرتی براساس مطالعات جهانی راه اندازی شده است. در سطح تهران امروز بیش از ۱۰ خط ویژه با اتوبوس های به روز داریم.

شهردار تهران از حمایت دولت در حوزه تاکسی ها خبر داد و گفت: در تهران دیگر تاکسی و مینی بوس فرسوده نداریم.

وی در مورد مدیریت ۱۲ ساله در شهر تهران، اظهار کرد: به موضوع شهر سوخته که سیاست زده ها اعلام می کنند ورود نمی کنم چرا که حرف غیر قابل قبولی است اما واقعیت این است که تهران شهری جدید است و ما با برنامه مدون کار را پیش بردیم.

امروز افرادی که برنامه ۴ ساله می دهند در راستای همین برنامه پیش می روند. در تهران جدید اصل برای ما مردم بود. بستر حضور مردم را در شهر ایجاد کردیم که نمونه آن سرای محلات و شورای محلات است. معتقد به حضور مردم هستیم و خومت به آنها باید به دور از سلایق سیاسی و قومیتی باشد.

قالیباف افزود: محلات محروم و ۹۶ درصد مردم برای ما مهم است و ما نگذاشتیم فاصله شمال و جنوب افزایش نیابد. در شهر تهران شمال و غرب برخوردار تر بودند که ما فاصله را کاهش دادیم. ما شهر را از بعد نرم افزاری و سخت افزاری پیش بردیم و فاصله را کم کردیم. در برزرگراه ها حتی فاصله ها را کم کردیم .

وی افزود: تهران ۶۳ محله محروم دارد و ما به همه از جمله محرومان، معلولان و مشارکت مردم توجه کردیم. در حال حاضر با ۱۳۷ روزانه ۴ هزار تماس گرفته شده وه ۱۸۰۰ تماس عملیاتی می شود. 

شهردار تهران در مورد بدهی شهرداری گفت: رقم صحیح بدهی شهر تهران در تمامی حوزه ها۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است اما ما ۱۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم. در حوزه املاک طی ۱۲ سال براساس مصوبه شورای شهر ۱۱ میلیارد تومان فروختیم اما ۲۲ هزار میلیارد تومان به شهرداری اضافه کردیم. در حوزه سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی داریم که در آستانه فروش است. دولت باید به تعهداتش عمل کند اگرچه دارای مشکلاتی است. دولت ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ما این موضوع را درک می کنیم.

وی در مورد خرج کردن در شهرداری تهران، گفت: از دهه ۵۰ تهران طرح جامع نبود و در دهه گذشته طرح جامع و تفضیلی شد. در سال ۸۶ طرح جامع تصویب شد. اولین بار است که شهر دارای طرح تفصیلی و جامع است. امروز در هوشمند سازی شهر تهران اقدامات خوبی شده است. ما پروانه ها را درست صادر می کنیم اما تحلفات در ساخت و ساز است.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه تراکم ها، ما تراکم فروشی نداریم. در دهه هفتاد این اتفاقات رخ داد اما این موضوع این سال ها رخ نداده است. اولویت ما مناطق محروم است و براساس تراکم پایه با حداقل قیمت کار را پیش می بریم. در گذشته تراکم پایه ۱۲۰ درصد بود که در حال حاضر در جنوب شهر این میزان به ۱۸۰ درصد افزایش یافت. خارج از تراکم مجاز و پایه یک متر تراکم دیگر فروخته نمی شود.

قالیباف در مورد ترافیک و آلودگی هوای تهران اظهار داشت: یکی از آرزوهای من این بود که بتوانیم ترافیک و آلودگی هوا را رفع کنیم. بارها اعلام کردم این موضوعات قابل حل است و مسئولیت آن با دولت است اما آنها موضع گرفتند. باز گفتم که ۶ ساله با اجرای طرحی این معضللت را حل کنم. حتی در جلسه با معاون اول طرح تصویب شد و دولت اعلام کرد خودمان اجرا می کنیم. 

وی افزود: حمل و نقل ریلی و بزرگراههای تهران را تکمیل کردم. اگر زیر ساخت ها تامین نمی شد، بار ترافیکی افزایش می یافت. من از شورای پنجم و شهردار جدید می خواهم با توجه به همسویی با دولت ترافیک و آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در مورد مدیریت بحران در شهر تهران گفت: کشور ما حادثه خیز است و شهر تهران در حوزه سیل و زلزله مورد تهدید است. مسئویت مدیریت بحران در تهران بر عهده شهرداری تهران است. ما سرمایه گذاری بزرگی را در این حوزه انجام دادیم. هوشمندی قبل از بحران و شناسایی گسل ها، آموزش بحران در دستور کار ما قرار دارد. ما برای زلزله آماده هستیم و ۱۳۰ سوله مدیریت بحران در شهر داریم. در حال حاضر ۱۰۰۰ مدرسه و پل های شهر را ایمن سازی کردیم. در حوزه مدیریت بحران توجه کافی در کشور نشده است.

قالیباف در مورد چالش های شهردار آینده گفت: علاوه بر ترافیک و آلودگی هوا، قانون شهرداری ها بسیار ضعیف است و ما مدیریت یکپارچه شهری نداریم. قانونی در اینباره نوشتیم که در دولت مطرح اما تصویب نشد.

شهردار تهران در پایان گفت: من از همه قصورها و کوتاهی ها در شهرداری از مردم عذرخواهی می کنم و در موضوع چالش ها همه را می دانم و به دنبال رضایت مردم بودم. در این مدت ما تحریم خارجی بودیم و در داخل هم از سوی دولت ها تحریم بودیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید