تحلیلگر لبنانی: ترامپ از نفوذ منطقه ای و توان موشکی ایران هراس دارد

کدخبر: ۱۸۶۴۲۸
«فیصل عبدالساتر» تحلیلگر لبنانی معتقد است که سخنان اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران ریشه در هراس او از نفوذ منطقه ای و توان موشکی ایران دارد.

وی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت که هدف اصلی ترامپ از پیش کشیدن برجام، فشار به ایران برای گرفتن امتیازهای غیرهسته ای است. وی در عین حال موضع ایران در برابر ترامپ را موضع طرف پیروز دانست.

عبدالستار همچنین بر این باور است که عربستان سعودی در مرحله کنونی به دنبال بهره برداری از سیاست فشار ترامپ علیه ایران است. این تحلیلگر لبنانی خروج احتمالی آمریکا از برجام را به نفع ایران دانست.

در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با فیصل عبدالستار می آید:

*ایرنا: نیت واقعی آمریکا از هدف گرفتن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران چیست؟

**عبدالساتر: اگر به مراحل پایانی مذاکرات هسته ای پیش از امضای توافق برگردیم خواهیم دید که دولت اوباما تمام تلاش های خود را در گرفتن امتیازهایی از ایران در حاشیه توافق هسته ای و افزودن پرونده های دیگر به مذاکرات متمرکز کرده بود.

در راس این پرونده ها، نفوذ منطقه ای ایران و حمایت از جنبش های مقاومت به ویژه حزب الله مطرح بود اما ایرانیان به کلی این مساله را رد کردند و نوعی اجماع ملی در این خصوص وجود داشت. برای همین نیز آمریکایی ها در نهایت مجبور به تسلیم در این قضیه شدند. با این وجود فشارهای شدیدی در رابطه با موشک های بالستیک و ارتقا و توسعه آن جریان داشت. مساله موشک های بالستیک هدف اول و آخر صهیونیست ها و مهمترین عامل نگرانی آنهاست. اسرائیل می داند خطر واقعی از سلاح اتمی ناشی نمی شود چون بر خلاف موشک های بالستیک، هیچ کس جرات استفاده از سلاح هسته ای را حتی در صورت در اختیار داشتن آن ندارد.

بعد از کش و قوس 12 ساله در برنامه هسته ای ایران، آمریکا می خواهد با فشار به ایران این کشور را وادار به تحویل دادن ذخیره باقی مانده اورانیوم و نگه داری و فروش آن در خارج از مرزها سازد تا با این کار امکان ضربه زدن یا تخریب آن فراهم شود اما این مساله تحقق پیدا نکرده است.

*ایرنا: موضع گیری ها و اظهار نظرهای بعد از سخنرانی ترامپ را از چه زاویه باید مورد بررسی قرار داد؟ آیا ممکن است اروپا در دفاع از توافق هسته ای رودروی آمریکا قرار گیرد؟

**عبدالساتر: عدم مقابله اروپا با سخنان ترامپ موقعیت سختی برای کشورهای اروپایی درست می کند و باعث بی اعتمادی جهانی به آنها و به سازمان ملل می شود. با این وجود نگرانی بزرگتر آنها ریشه در پیامدهای مالی و تحریم هایی دارد که آمریکا می خواهد علیه ایران وضع کند و شرکت های اروپایی برای سرمایه گذاری در داخل ایالات متحده مجبور هستند به این تحریم ها ملتزم بمانند. آمریکا هیچ ابزار فشار دیگری در اختیار ندارد تا اروپایی ها را به شکستن توافق با ایران وادار سازد. در صورت ادامه تنش آفرینی بین دو طرف، مساله تحریم ها بیش از هر چیز دیگری برای اروپایی ها دردناک خواهد بود.

*ایرنا: ترامپ به دنبال چیست و واقعا چقدر قدرت دارد؟

**عبدالساتر: تهدیدهای ترامپ ارزشی ندارد! در واقع او با تهدید و فشار و تحریم سپاه پاسداران به دنبال دستاوردی در توافق هسته ای نیست بلکه امیدوار است در موضوعات دیگر مربوط به ایران امتیازهایی کسب کند.

*ایرنا: به عنوان یک ناظر بی طرف پاسخ روحانی به سخنرانی ترامپ را چطور ارزیابی می کنید؟

**عبدالساتر: موضع رئیس جمهوری ایران و به طور کلی موضع ایران در این مساله خیلی محکم بود. رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری آمریکا از جایگاه برابر و در یک تراز سخن گفت. این رفتار، رفتار طرف پیروز است و از ایستادگی شدید ایران در مذاکرات که توافق را به دنبال داشت ناشی می شود.

اتهام دروغ گویی به ترامپ توسط روحانی مساله پیش پا افتاده ای نیست. ایران بر قدرت موضع خود در مرحله کنونی آگاه است. مساله فقط این نیست که ایران به تعهدات خود عمل کرده، بلکه سخنرانی ترامپ و سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی جای تردیدی باقی نمی گذارد که این دو به هیچ وجه تمایلی به نقض توافق هسته ای و کنار گذاشتن آن ندارند بلکه به دنبال ایجاد تغییراتی در آن هستند.

*ایرنا: موضع عربستان را چطور ارزیابی می کنید؟

**عبدالساتر: سعودی ها تلاش می کنند از جنون ترامپ بهره برداری کنند. سفر اخیرشان به روسیه هم در همین راستا بود و آنها از قبل در جریان موضع تند آمریکا بودند. آنها می خواستند در ازای یک قرارداد کلان خرید سلاح، روس ها را به فاصله گرفتن از ایران قانع سازند. عربستان در طمع روس ها به امضای قرارداد سلاح با سعودی امید بسته بود. روس ها پیشتر آمادگی خود را برای ورود به بازار سلاح سعودی اعلام کرده بودند. عملا هم چند توافق نامه بین دو طرف امضا شد. اما این مساله برای روس ها صرفا نوعی رقابت تجاری به دور از بهره برداری های سیاسی بود. عربستان نتوانست از این مانور چیزی به دست آورد و موضع روسیه تغییری نکرده است. این بدان معناست که عربستان تا این لحظه در مانور اخیر خود شکست خورده است.

*ایرنا: در صورت خروج ترامپ از توافق هسته ای چه کسی بیشترین سود را می برد؟

**عبدالساتر: قطعا ایران بیشترین سود را خواهد برد بلکه می توانم قاطعانه بگویم که جمع زیادی از فعالان سیاسی ایران که در دشمنی با ایالات متحده ید طولایی دارند صبح و شب دست به دعا برداشته اند و از خدا می خواهند ترامپ از توافق هسته ای خارج شود. علاوه بر اینکه خروج آمریکا از توافق هسته ای این کشور را در برابر اروپا و روسیه قرار خواهد داد چون توافق هسته یک توافق دو جانبه نیست و برای همه کشورهای امضا کننده الزام آور است. با توجه به اینکه این توافق در سازمان ملل به ثبت رسیده، جز با تصمیم دیگری از سوی سازمان ملل نمی توان آن را نقض کرد. آمریکا نمی تواند به این راحتی چنین تصمیمی را بگیرد. یکی از مهمترین دلایل درنگ ترامپ و عقب نشینی وی از ایده خروج از توافق هسته ای همین نکته است. برای آمریکا از دست دادن اعتماد بین المللی به این کشور و رهبران آن بی شباهت به کابوس نیست.

توافق هسته ای به نفع همه طرف های امضا کننده به ویژه ایران است. ایران به تعهداتی که بر عهده گرفته بود عمل کرده است. در مقابل چند چیز به دست آورده است: اول اینکه جامعه بین الملل تحت اشراف سازمان ملل عضویت ایران در باشگاه کشورهای هسته ای جهان را به رسمیت شناخت. دوم اینکه ایران توانست مشروعیت برخورداری از فناوری لازم برای تولید و غنی سازی اورانیوم را کسب کند و بعد قانونی به آن ببخشد. من فکر می کنم این نکته مهمترین امتیازی بود که ایران از توافق هسته ای کسب کرد چون این مساله تاثیر بسزایی در ارتقای علمی ایران دارد و بر تمام حوزه های اقتصادی و اجتماعی و نظامی تاثیر خواهد داشت که در نوع خود یک پیروزی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید