ترامپ ایران را به دوئل فراخوانده است؛ آیا اسلحه ای دارد؟

کدخبر: ۱۸۷۵۴۸
دونالد ترامپ با وجود همه لفاظی‌هایش درباره جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه هیچ طرحی برای دستیابی به این هدف ندارد.
ترامپ ایران را به دوئل فراخوانده است؛ آیا اسلحه ای دارد؟

پایگاه اینترنتی روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: هفته پیش، نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه، گروه داعش را از رقه -پایتخت خودخوانده خود- بیرون راندند. پس از سه سال مبارزه با «خلافتی» (خودخوانده) که زمانی بیشتر کشورهای غربی را به وحشت انداخته بود، بازپس گرفتن کنترل رقه، پیروزی بزرگی محسوب می شود. با این حال این پیروزی با شادی چندانی رو به رو نشد. ترامپ هیچ بیانیه رسمی درباره این موفقیت منتشر نکرد و اعلام نشد که این ماموریت پایان یافته است.

بخشی از دلیل این امر، این است که مبارزه با داعش دیگر رویداد مهمی نیست. دولت ترامپ به تازگی جنگ گسترده تری را در خاورمیانه (غرب آسیا) اعلام کرده است که این بار علیه ایران است.

وی سیزدهم اکتبر (جمعه، 21 مهر) ادعا کرد: «ایران همچنان حامی پیشروی تروریسم در جهان است. هر چه زمان بیشتری به این تهدید بی توجه باشیم،‌ این تهدید خطرناک تر می شود.» ترامپ گفت آمریکا تلاش های خود را - اعم از سیاسی، اقتصادی و نظامی- برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) تشدید خواهد کرد.

اما یک مشکل وجود دارد: دولت ترامپ واقعاً نمی داند چگونه به این هدف دست یابد. اگر هم می داند، به کسی در این باره چیزی نمی گوید. با اینکه کاخ سفید این ماه «راهبرد جدید در قبال ایران» را منتشر کرد، اما این سند چهار صفحه ای بیشتر، فهرستی صریح از نارضایتی ها از ایران، بدون توصیف روشن پیامدهای سوءرفتارهای ادعا شده بود.

به گفته جیمز اف. جفری، مشاور بلندپایه سابق در دولت جرج دبلیو. بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، که به مشاوران ترامپ مشاوره داده است، «هیچ طرح راهبردی وجود ندارد. وی (ترامپ) ایران را به دوئل (مبارزه) طلبیده است، اما هیچ اسلحه ای برای این کار ندارد.»

ایران تا همین حالا، قدرت خود را در سوریه به نمایش گذاشته است. دولت سوریه به شدت وابسته به کمک های نظامی و اقتصادی ایران است. مقامات آمریکایی ادعا می کنند بیشتر نظامیانی که در جنگ داخلی سوریه برای اسد مبارزه می کنند، نیروهای نیابتی تحت هدایت ایران هستند، نه یگان های ارتش سوریه.

لس آنجلس تایمز نوشت: بدتر از آن، به نظر می رسد اسد و متحدان ایرانی وی در مسیر پیروزی هستند. دولت اسد به تدریج کنترل خود را بر بیشتر مناطق غربی سوریه تقویت کرده است، و هم اکنون -در بحبوحه شکست داعش- به سمت شرق سوریه نیز در حرکت است.

در مقطع فعلی، دولت ترامپ با وضعیتی دشوار رو به رو شده است: آیا دولت باید به حمایت آموزشی، تامین تسلیحاتی و پشتیبانی هوایی از شورشیان سوری که رقه را تصرف کردند، ادامه دهد و خطر بروز درگیری با نیروهای دولتی سوریه را که دوستانی همچون ایران و روسیه دارند، به جان بخرد؟

دولت ترامپ همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا صدها مشاور آمریکایی را در داخل سوریه همچنان نگه دارد یا خیر. یک سخنگوی شورشیان سوری به تازگی گفت این شورشیان امیدوارند آمریکایی ها «در دهه های آینده» در سوریه بمانند./ باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید