سفر نیکی هیلی به سودان جنوبی

کدخبر: ۱۸۷۵۹۶
سفیر آمریکا در سازمان ملل قرار است امروز (چهارشنبه) به سودان جنوبی برود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از دیدار با آوارگان سودان جنوبی در گامبلا در غرب اتیوپی روز سه شنبه و شنیدن درد و دل‌های آنها درباره خشونت‌های صورت گرفته که موجب فرارشان شد، گفت: جامعه بین‌الملل چگونه اجازه داده تا چنین رخدادهایی به وقوع بپیوندند؟ این مرا عصبانی می‌کند.

سازمان ملل هشدار داده که جنگ داخلی در سودان جنوبی موجبات یک نسل کشی را فراهم آورده است.

دولت سالوا کر، رئیس جمهوری سودان جنوبی هرگونه اتهام زنی از سوی سازمان ملل را برای انجام پاکسازی قومیتی رد کرده است.

نیکی هیلی که یکی از اعضای ارشد دولت ترامپ است که به سودان جنوبی می‌رود، گفت: سالوا کر را باید به خاطر برخی از اقدامات مغایر با حقوق بشر مسئول دانست.

وی که صحبت‌های زنان ساکن در کمپ‌های اتیوپی را شنید، گفت: زمانیکه این کمپ را ترک کردم، واقعا عصبانی بودم. حقیقت این است که این درگیری ساخته دست بشر است؛ مردی که با انجام اقداماتش باعث رنج صدها هزار تن شده است. این مساله قلب من را به درد می‌آورد.

از آغاز جنگ داخلی در سودان جنوبی در ۲۰۱۳ یا تقریبا دو سال پس از اعلام استقلال و جدایی این کشور از سودان، قریب به ۳۵۰ هزار آواره از سودان جنوبی به گامبلا گریخته‌اند که ۹۰ درصد آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

نیکی هیلی همچنین به اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز رفته و این سفر یک هفته‌ای به کشورهای آفریقایی درحالی صورت گرفته که دیپلمات‌ها امیدوارند دولت ترامپ با قاره سیاه همکاری موفقتری داشته باشد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین گفت: مسئولیت سودان جنوبی و برقراری صلح در این کشور جدیدالتاسیس تنها بر دوش آمریکا نیست اما ایالات متحده آنچه را که لازم باشد و از دستش برآید انجام می‌دهد. من قصد دارم تا با ترامپ درباره آنچه که آمریکا باید انجام دهد تا این خشونت در سودان جنوبی پایان یابد، صحبت کنم.

دولت آمریکا ماه گذشته میلادی تحریم‌هایی را علیه دو تن از مقام‌های ارشد سودان جنوبی و رئیس سابق ارتش این کشور به دلیل نقش داشتن در این درگیری اعمال کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید